Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner ønsker kajakktips!


Anbefalte innlegg

Etter å ha kommet godt ut av årets skatteoppgjør er det endelig på tide å få min første selveide kajakk i hus! Men så var det å finne "den rette", og pga lang avstand til kajakkforhandler er det vanskelig å få prøvepadlet. Derfor håper jeg å kunne få noen innspill her så jeg ihvertfall kan snevre inn søket litt og evt få oppsøkt aktuell forhandler.

Først litt om meg og kajakkbruken;

Jeg debuterte for et år siden og tok da intro/sikkerhetskurs i havpadling. Etter det har jeg padlet litt i et par lånte kajakker og oppdaget at ingen av dem var optimale for meg. Jeg er 160 cm høy og veier ca 60 kg. Kajakken kommer i hovedsak til å bli brukt til dagsturer med lite oppakning i forholdsvis rolig farvann, men jeg ønsker å ha muligheten til litt lengre turer (maks en uke og lastekapasiteten trenger ikke å være så veldig stor da samboern har god plass i sin :) ) De kajakkerfaringene jeg fikk i fjor var at både Seabird Expedition og Nelo Navigator (begge glassfiber) var for store for meg. I tillegg padlet jeg en Boreal Design Inukshuk (polyetylen) på kurset og syntes det var en grei kajakk, men jeg ønsker ikke å kjøpe tilsvarende pga vekten da jeg ønsker å kunne håndtere kajakken greit på land på egenhånd.

De kajakkene jeg har bitt meg merke i så langt er Tahe Marine wind solo (tidl. wind 505) og Necky Eliza. Heller mest mot førstnevnte siden jeg helst vil ha glassfiber, i tillegg til at jeg liker at den både har senkekjøl og ror. Har i tillegg sett på Reval mini og midi fra Tahe Marine.

Noen innspill ang. disse og eventuelt andre jeg burde ta en titt på? Tar også gjerne imot tips om anbefalte forhandlere, fortrinnsvis i her i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tar også gjerne imot tips om anbefalte forhandlere, fortrinnsvis i her i nord.

Et geografisk romslig begrep.

Men det er to bra butikker i Tromsø:

http://www.bjornskajakk.no/

og

http://www.alfafritid.no/

Se også linken under om tips i valg av kajakk for lette personer.

Mye av padlegleden blir borte hvis noe lurer på deg en altfor stor kajakk!

http://padleforumet.com/viewtopic.php?f=8&t=330

-----

Edit:

Hvis du padlet relativt komfortabelt i en Nelo navigator, ja da har du ballansen inne og kan velge kajakker som henvender seg mot de mere erfarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.