Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett 1- eller 2-mannstelt, helst "igloo" form?


Anbefalte innlegg

Hei, vil gjerne få anbefalinger på igloo-telt. Skal ikke brukes under ekstreme forhold (fjell, vinter), kun sommer/vår/høst. Viktig at det har lav vekt, er lett å sitte opp, og at det føles romslig (dvs. at man kan sitte oppreist).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pris?

Du mener kuppeltelt?

Kuppeltelt er generelt bedre med tanke på vind/snø, så hvis bruken primært er vår-høst så får du bedre plass i et tunelltelt som har samme vekt. Lette kuppeltelt er som regel dyrere enn tilsvarene tunelltelt.

Hvis det er et absolutt og pris liten betydning så kan du se på et telt som heter Hilleberg Allak, er beskrevet som et allroud telt og du finner sikkert flere erfaringer på forumet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig.

Hilleberg Allak er helt genialt.

Det må være det letteste teltet i verden å sette opp, tilogmed på Hardangervidda om vinteren med masse vind.

Det er kjempeplass til en, og ok plass til to som er rutinerte på å være i telt sammen. vi var to i teltet over hardangervidden. fantastisk flott telt!

eneste minus er prisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg har Sierra Designs Lightning 2 som han er veldig fornøyd med. Det er meget lett å sette opp og veier ca. 1,3kg. Du kan lese om det her (øverste bildet viser bare innerteltet):

http://www.amazon.com/Sierra-Designs-Lightning-Two-Person-Ultralight/dp/B001LNNIJ0/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=sporting-goods&qid=1273432260&sr=8-1

Packed weight: 4 pounds 7 ounces = 2kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite hvor mange det skal vere plass til? Ellers, når man først er inne på Hilleberg, så er jo Unna veldig lettvint.

Siden overskriften sier Lett 1-2 per telt antar jeg at det er antallet :lol:

Sjekk Big Agnes Copper Spur UL1 og UL2. Kuppel med 2 fortelt og brukbar høyde. Vekt er vel 1,7 kilo på 2 manns versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene, men jeg fikk bakoversveis av prisen på Hilleberg Allak. :D

Hvis budsjettet er mellom 3 og 4 tusen, hva gir mest for pengene? Viktig at duken ikke revner lett, at teltet er lett å sette opp og pakke sammen, og som sagt vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fremdeles et must å ha kuppeltelt?

Som sagt før, du får et lettere telt ved å velge tunell fremfor kuppel når plassen er lik, event bedre plass i et tunell telt kontra kuppel når vekten er lik:)

Sjekk forresten dagens røver på sportsnett.no

Et av de bør passe til din bruk utifra beskrivelsen, men jeg har ingen erfaring med de, ta et lite google søk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fremdeles et must å ha kuppeltelt?

Som sagt før, du får et lettere telt ved å velge tunell fremfor kuppel når plassen er lik, event bedre plass i et tunell telt kontra kuppel når vekten er lik:)

Sjekk forresten dagens røver på sportsnett.no

Et av de bør passe til din bruk utifra beskrivelsen, men jeg har ingen erfaring med de, ta et lite google søk;)

Enig.

Hvis du ikke har spesielle grunner til å velge kuppeltelt, så kunne du kanskje se litt på små tunelltelt. De er jevnt over en del lettere.

Jeg tror jeg ville anbefale Hilleberg Nallo 2, selv har vi Nallo 4GT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter meg til de andre som anbefaler tunneltelt, da du får mer plass sammenlignet med det jeg har sett i tilsvarende vektklasse. Jeg har selv et Helsport Ringstind Light 2 som jeg kan anbefale som et supert telt til en hyggelig pris om med god høyde under taket siden bøylen er plassert, om ikke midt i teltet, så i alle fall mot midten av teltet. Skal ikke si at det er et veldig romslig 2 manns telt, men det går helt greit med en bredde på 100 cm på det smaleste (fotenden). Innvendig høyde er 110 cm og vekten er 1,7 kg inkl teltplugger :D

På XXL selger de teltet i skrivende stund til 2.900,- http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?ProductId=5535&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Helsport+Ringstind+Light+2+telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har det veldig travelt, vil jeg anbefale å holde et godt øye med Sportsnett... De "pleier" å ha tilbud på telt både på vår og høst, og da er det ca 50% rabatt de kjører... Og da bør Hilleberg vurderes sterkt. Har selv Saulo, som kun er til 1 person, men du verden hvor enkelt det er å sette opp, selv i kraftig ruskevær. Selvstående i fint vær, og utallige bardunfester når det er behov for det..

Har dessverre ikke andre tips dersom "time is of the essence".

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.