Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellen på Hellsport sine "orginale" og light versjonene


Anbefalte innlegg

Jeg har registrert at siden jeg for 3 år siden kjøpte ringstind 2 har det kommet en light versjon som er ca en kg lettere enn mitt telt. Jeg ser i butikker at det tar mindre plass og det hele. Dette er litt kjipt for meg, siden jeg nesten føler meg lurt til å ikke vente ett år på den lettere versjonen... Men det er uansett for sent å gjøre noe med det nå...

Poenget mitt er: Finnes det noen kvalitetsforskjell utover vekt som er forskjellig på de orginale, og lettvekter teltene til helsport? Jeg driver å kikker på Rondane Light 3 som et potensiellt helårstelt (jeg ser egentlig ikke helt poenget med stormmatter siden jeg har teltet endel på vinteren uten).

Siden Rondane Light 3 er lettere enn mitt "gamle" Ringstind 2 hadde det egetlig vert interessant å byttet teltet. Er det noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har registrert at siden jeg for 3 år siden kjøpte ringstind 2 har det kommet en light versjon som er ca en kg lettere enn mitt telt.

Kor tungt er ditt Ringstind 2? Etter kva eg hugsar, vart ikkje vekta (1,6kg ++) endra i katalogen då dei heiv på light etter modellnavnet. Så dersom du har eit Ringstind 2 som veg 2,6 kg er du definitivt lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det gikk ned med mer enn 100 eller 200 gram for 2 manns versjon.

De har vel lettet litt her og der, bla brukt superlight duken.

Neppe så stor forskjell på de. Var større forskjell da det gikk fra Stetind til Ringstind. Da ble det litt lenger og en god del høyrere på samme vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøkkenvekt, men slengte teltposen oppå baderomsvekten, da viste den 2,5kg. Jeg fikk litt hakeslepp når jeg sammenlignet med vekten hellsport har oppgitt på ringstind 2 light. Men etter å ha deppet litt kom jeg på at jeg hadde snøplugg settet mitt oppi posen. De veier jo ca 400g. pluss at jeg hadde repkit 150g, og de vanlige teltpluggene (110g) oppi.

Hvis baderomsvekten min er riktig vil det si at teltet uten plugger veier omtrent 1840g. Det er ikke så ille i forhold til light versjonen! 200g i forskjell er faktisk ikke så mye at jeg orker å ta meg bryet av å kjøpe et nytt telt :) Men det hadde vert interessant å kontrollveid teltet med en kjøkkenvekt...

Jeg har hørt rykter om at superlight teltduken skal tåle litt mindre vind, og være litt mindre vanntett enn de orginale. Men dette blir vel kansje mest spekulasjoner... Hadde vert stilig å testet de to modellene side om side for å se om det iheletatt er noen forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke den store verdien i å bytte til den nye utgaven av Ringstind nei. Er vel sikkert forskjell i spesifikasjoner. Har ikke sammenlignet dem.

Om du skal bytte telt bør du absolutt vurdere Rondane Light 2 eller 3. Kjøpe mitt Rondane 3 i 2007. Konstruksjonen gjør teltet meget stabilt i vind. Har overnattet i full storm og regn i september og det sto fjellstøtt og jeg var tørr. For noen vil sikkert litt lav takhøyde være en ulempe men det har ikke plaget meg nevneverdig. Liten nordlending på 177 :) Har ikke brukt det på vinteren men om du kjøper Rondane eller er fornøyd med plassen og beholder Ringstind kan du vel alltids sende det teltet du ender opp med til Helsport og få sydd på stormmatter.

Light-modellen av Rondane (3) som kom i 2009 er oppgitt til 2,4 kg inkl plugger. Har veid mitt telt og det veier 2,4 kg inkl plugger, uten rep-kit. Mao ingen forskjell i vekt på den nye modellen. Er vel hovedsaklig nye stenger med enda bedre fordeling av belastningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er god plass i ringstind 2 på tur med samboeren. Men jeg ser for meg at det ikke føles like greit sammen med en kompis. Man ligger nesten skulder mot skulder. Sekkene får plass oppå hverandre under duken ved hode-enden. Teltet har tålt tordenregn kombinert med ganske heftige kast så langt. Jeg vet at mange mener dette teltet er spinkelt, men jeg har erfart at god bardunering holder teltet godt på plass i fjellet.

Jeg har enda tilgode å prøve det i høyfjellet, og ser for meg at det kan være litt risky om styggværet skulle komme for fullt. Noen venner av meg fikk erfare at konstruksjonen i fotenden av teltet ikke tålte sterk kuling i høyfjellet. Det revnet rett og slett! De mente selv at barduneringen var god da det skjedde...

Jeg er selv en liten mann på 176, så jeg trenger ikke allverden til takhøyde for å klare meg. Men når jeg ser bilder av rondane 3, virker det litt lavt... Jeg kan se for meg at hvis man faktisk ligger 3 sammen i teltet, må de to på sidene sitte rimelig krokbøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange mener dette teltet er spinkelt, men jeg har erfart at god bardunering holder teltet godt på plass i fjellet.

Teltet tåler nok ein god del. Litt av problemet i sterk vind, er at ein ligg med duken rett over seg (uansett kva retning ein ligg), og denne kan slå ganske hardt ned i ansiktet i vindkasta. Og dette er ikkje spesielt behagleg å vakne av :)

Det kan også vera problematisk å få ned pluggar for å stramme duken ordentleg mot vinden, når ein er høgt til fjells og jordsmonnet vert målt i millimeter. Men dette er eit problem for bare nokre få av oss. Og sjølv har eg løyst problemet med eit sjølvståande telt til akkurat desse turane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også vera problematisk å få ned pluggar for å stramme duken ordentleg mot vinden, når ein er høgt til fjells og jordsmonnet vert målt i millimeter. Men dette er eit problem for bare nokre få av oss. Og sjølv har eg løyst problemet med eit sjølvståande telt til akkurat desse turane.
Mulig dette er et dumt spørsmål, men hvor camper du da? Sånn geografisk?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.