Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold på Gullfjellet


tcDigg

Anbefalte innlegg

Det er meldt nydeligt vær i helga og eg har derfor lyst til å bestige noko nytt... lei av å berre traske rundt på dei sju fjell.

Gjekk over vidden på onsdag og det såg jo ut som om det var en del snø på gullfjellet...

Er det mulig å gå til toppen uten ski? Kva er i så tilfelle den greieste ruta?

Andre tips til gode dagsturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har ikkje vore til fots på Gulfjellstoppen i år, men hadde nok tatt turen denne helga om eg ikkje skulle til Jotunheimen...Vegen opp Ronamanen er min favoritt på denne tida, her er det tidleg bart på ryggen oppover, men du må rekne med snø frå rundt 800 meter og til topps. Men som sagt, eg har ikkje gått i år og veit ikkje korleis det er no. Ruta ser du her:

http://dokkeveien.uib.no/frode/fjellturar/viskart.asp?fil=gulfjellet2&farge=blue&zoom=14&senterpunkt=60.385,5.58

Retur om Tjørnane er nok kanskje litt for tidleg enno, i alle fall må du rekne med meir snø den vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mot Gullfjellet dei fleste dagar. Det har snødd eindel dagar der oppe den siste tida, seinast i går. Sjølv om nysnøen tinar raskt, har den kome så ofte at den andre snøen frå vinteren har tint lite. Når det er sagt, har jo vinteren vore nedbørsfattig, så det er ikkje mykje snø, men kulden gjer at snøen har vorte liggjande, iallfall mykje av snøen høgast oppe. Trur i grunnen at ein Gullfjellstur no bør føregå på ski, alternativt tidleg på morgonen medan skaren held langt på veg. Alle skyfrie netter har vore frostnetter i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært der oppe på flere måneder, men var nede i Haukelandsområdet senest i går og kunne da se at viddene som går fra vest til redningshytta i øst var relativt bare med bare flekkvis snø sett fra nede i dalen.

Jeg gikk og vaset rundt i Gullfjellet med telt på denne tiden i fjor og da var det så og si snøfritt opp til rett nedenfor redningshytta (stien), etter det var det snø med spredde flekker ett lite stykke for deretter å være skiføre resten av veien mot toppene. Det så ut til å være noenlunde tilfellet også nå, observasjonen av ett snøkledd Gullfjell i går tatt i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar til de traktene på onsdagkveld neste uke og håper at det blir nok bar terreng til at jeg kan gå uten ski og få litt vårfølelse. Jeg trenger ikke nødvendigvis gå til toppen. En fin tur i lav terreng holder.

Jeg håper derfor av Fjellbukken har rett og at de kommende dager med godt vær gjør jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var opp forrige helg, gikk en liten rundtur Osavann - Austerrinden - Redningshytten - Osavann.

Går du opp veien mot redningshytten kan du spenne på deg ski et lite stykke før hytten (rundt Raunebotten?). Skal da være mulig å gå på ski sammenhengende til Gulfjellstoppen.

NB! Bare én l i Gulfjellet :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på Gulfjellstoppen på ski i dag, kunne spenne på skiene i Raunebotten (par hundre meter før man kommer til Redningshytten). Fikk dog pent bære skiene et lite stykke forbi Redningshytten og oppover mot Korketrekkeren, men derfra og til topps var det bra skiføre. En herlig dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å ligge snø lenge på sjølve Gulfjellet, altså langs varderekka. Men oppover Ronamanen blir det normalt tidleg bart på ryggen, slik som her 17. april i fjor:

http://dokkeveien.uib.no/frode/fjellturar/visbilete.asp?filnamn=DSC00565

Her er same dagen tatt innover mot Gulfjellsområdet, litt over der biletet ovanfor er teke:

http://dokkeveien.uib.no/frode/fjellturar/visbilete.asp?filnamn=DSC00566

Det er mao ofte valfritt å gå til fots eller på ski opp til toppen (må rekne med å gå på noko snø mot slutten på denne tida).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.