Gå til innhold
  • Bli medlem

På tur i skog og mark :)


mariussteen

Anbefalte innlegg

Annonse

Det høres rart ut at du som 16-åring får gå alene med rifle, men jeg vet ikke noe om det. Uansett holder det ikke med jegerprøve, du må ha tilatelse fra politiet også (og det får du nok ikke om det ikke er for å jakte).

Dessuten faller det hele på at du ikke behøver våpen om det er i (fastlands)Norge. Bjørn er ikke farligere enn elg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger blir jeg litt forundret over hvilke spørsmål folk som oppgir å ha jegerprøve stiller, det burde fremgå ganske så klart av pensum til jegerprøven hvilke regler som gjelder for å drasse med seg våpen. Virker som noen kurs er rettet mot akkurat de spørsmålene man får på eksamen... eller er det noen som slurver med lesingen?

Beskyttelse mot bjørn er ikke en legitim grunn. Dessuten kan nok grunneiere du støter på finne det noe merkelig og muligens tolke det som forsøk på tjuvjakt (noe som også går klart frem av pensum til jegerprøven).

Men etter å ha tilbrakt 24 somre i Lierne, hvor vi finner en av landets desidert tetteste bestander av svensk bjørn som har flyktet unna jakta i Jämtland :P skjønner jeg egentlig ikke hva du er redd for. Lag litt bråk så slipper du å møte bamsefar, verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALDERSGRENSER FOR UTØVELSE AV JAKT

Selvstendig jakt på småvilt kan du drive fra du er fylt 16 år, og storviltjakt fra du er fylt 18 år. I opplæringsøyemed kan likevel en som er fylt 15 år delta med gevær i småviltjakt og en som har fylt 16 år i storviltjakt, forutsatt at vedkommende har tillatelse fra foresatte, og er under forsvarlig tilsyn. For slik jakt i opplæringsøyemed er det ikke nødvendig å betale jegeravgift.

Dette skal komme klart frem under jegerprøven, så enten har du ikke fått det med deg? Eller så mener du hagle når du sier gevær?

Men det er ikke vanlig å ta med hagle for å skremme bort bjørn i norske skoger, generelt ikke vanlig å drasse rundt med våpen utenfor jaktsesong.

konklusjon: Du får helt sikkert en fin tur, men ikke ta med deg våpen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. jeg er 16 år og foretrekker og ligge ute en helg isteden for og reise på tivoli eller luxusrestaurant med familie og venner.

jeg skal på en fem dagers aleinetur i sommer og lurer på om jeg burde ta med gevær eller ikke. jeg skal fiske meg opp ei elv. det blir sett bjørn der i gjennomsnitt hvert år, så jeg lurer på om jeg burde ta med et i tilfelle. jeg har jegerprøva så jeg kan bære våpen.

takker for alle svar! :D

Hei du,

som du kommer godt frem av svarene over er våpen noe du bør droppe; det er verken lov eller nødvendig.

Om du vil føle deg trygg - ta heller med deg pepperspray.

Veit det står litt om det her(uten at jeg har lest hele tråden):

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14468&view=previous

Jeg har selv gått på en bjørneunge og vi visste at binna var i nærheten med enda en unge. I tillegg var vi på en halvøy.. Vi ble brått høyrøsta og fikk fart på oss da ja :)

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange rare (og sure) svar.

Det er fleire artar som kan jaktast heile året (og frå seinsommaren og ut), og det vil sei at sommaren og er jakttid. Sjekk:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20070201-0112.html#2

Du treng IKKJE ha tillatelse frå polititet ut over det du har fått når du kjøpte våpen og føl våpenlova, for å bære våpen til jakt. I tillegg treng du tillatelse frå grunneigar og evt jaktkort for å jakte. Vil ellers anbefale www.kammeret.no for jaktspørsmål.

Om du treng våpen i bjørneterreng i noreg veit eg for lite om, vil imidlertid anbefala signalpenn med nødbluss og knallskot, kan kjøpast på dei fleste frilufts og våpenbutikkar. Litt lettare å bera med seg enn eit stort våpen. Lars Monsen har skrive litt om å ferdast i bjørneterreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet trådstiller starter med omhandler hvorvidt han bør ta med våpen som beskyttelse mot bjørn, ikke hvilke vikarierende argument han bør bruke for å kunne ta med våpenet. At det er lov til å jakte mink, mårhund og villsvin hele året har ingenting med det han faktisk spør om - derfor er det heller ingen grunn til å avgi svar som kan legitimere bevæpning det overhodet ikke er behov for. Vi trenger ikke legge opp til overdreven frykt for bjørn, ei heller legge opp til at man skal bruke vikarierende motiver for å bære med seg våpen.

Hadde spørsmålet vært hvilke arter kan jeg jakte om sommeren - så er det forsåvidt greit å påpke hvilke muligheter som finnes, men dette er også stoff man burde kjenne til etter å ha tatt jegerprøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet trådstiller starter med omhandler hvorvidt han bør ta med våpen som beskyttelse mot bjørn, ikke hvilke vikarierende argument han bør bruke for å kunne ta med våpenet. At det er lov til å jakte mink, mårhund og villsvin hele året har ingenting med det han faktisk spør om - derfor er det heller ingen grunn til å avgi svar som kan legitimere bevæpning det overhodet ikke er behov for. Vi trenger ikke legge opp til overdreven frykt for bjørn, ei heller legge opp til at man skal bruke vikarierende motiver for å bære med seg våpen.

Hadde spørsmålet vært hvilke arter kan jeg jakte om sommeren - så er det forsåvidt greit å påpke hvilke muligheter som finnes, men dette er også stoff man burde kjenne til etter å ha tatt jegerprøven.

I svar til trådstarter så vert det hevda at sommer ikkje er jakttid og at ein treng polititillatelse for å bera våpen, mitt svar var ei utgreiing om dette, eg prøvde å gje eit oppklarande svar på dette. Beklager så UTRULEG mykje at eg tok meg bryet med å henvise til konkrete lover og forskrifter for å oppklare dette. Må vera lov til å stilla spørsmål på forumet her sjølv om ein har tatt jegerprøven.... utan å indirekte bli kalla idiot.

Og dersom du hadde lest heile innlegget så ville du og sjå at eg gjer konkrete råd om alternativ til våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange rare (og sure) svar.

Det er fleire artar som kan jaktast heile året (og frå seinsommaren og ut), og det vil sei at sommaren og er jakttid. Sjekk:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20070201-0112.html#2

Du treng IKKJE ha tillatelse frå polititet ut over det du har fått når du kjøpte våpen og føl våpenlova, for å bære våpen til jakt. I tillegg treng du tillatelse frå grunneigar og evt jaktkort for å jakte. Vil ellers anbefale www.kammeret.no for jaktspørsmål.

Om du treng våpen i bjørneterreng i noreg veit eg for lite om, vil imidlertid anbefala signalpenn med nødbluss og knallskot, kan kjøpast på dei fleste frilufts og våpenbutikkar. Litt lettare å bera med seg enn eit stort våpen. Lars Monsen har skrive litt om å ferdast i bjørneterreng.

Det var snakk om en 16 åring som skal på fisketur, som lurer på om han kan ta med gevær i tilfelle han støter på bjørn.

Han sier ingenting om jakt i sitt inlegg, så jeg syns du josteink oppfordrer til å bruke småviltjakt som påskudd for å kunne bære våpen i dette tilfellet.

At det er jakt på div småvilt på sommeren er også pensum i jegeprøven, så det burde ikke være ukjent for en som akkurat har bestått.

For å ikke drite meg selv på leggen, så kan jeg vel si at jeg gikk alene på fuglejakt som 16åring, det er det ikke noe galt i.

Men om det er snakk om rifle syns jeg ikke det er riktig, han vil være ute alene 5 dager, er allerede nervøs for å møte bjørn (tolker det slik da han vurderer å ta med våpen). I mitt hode er dette en dårlig kombinasjon.

Derav et direkte svar. Om mitt forrige inlegg ble for krast må jeg bare få beklage det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var snakk om en 16 åring som skal på fisketur, som lurer på om han kan ta med gevær i tilfelle han støter på bjørn.

Han sier ingenting om jakt i sitt inlegg, så jeg syns du josteink oppfordrer til å bruke småviltjakt som påskudd for å kunne bære våpen i dette tilfellet.

At det er jakt på div småvilt på sommeren er også pensum i jegeprøven, så det burde ikke være ukjent for en som akkurat har bestått.

For å ikke drite meg selv på leggen, så kan jeg vel si at jeg gikk alene på fuglejakt som 16åring, det er det ikke noe galt i.

Men om det er snakk om rifle syns jeg ikke det er riktig, han vil være ute alene 5 dager, er allerede nervøs for å møte bjørn (tolker det slik da han vurderer å ta med våpen). I mitt hode er dette en dårlig kombinasjon.

Derav et direkte svar. Om mitt forrige inlegg ble for krast må jeg bare få beklage det.

For å konkretisera, lov å bera våpen i hht lovverk, bør imidlertid ikkje ha med våpen dersom beskyttelse mot bjørn er bakgrunn pga liten/ingen sjanse for bjørneangrep og finnes andre løysingar for jaging/skremming. Oppfordrar ikkje folk i område med bjørn til å vasse rundt med børse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å konkretisera, lov å bera våpen i hht lovverk, bør imidlertid ikkje ha med våpen dersom beskyttelse mot bjørn er bakgrunn pga liten/ingen sjanse for bjørneangrep og finnes andre løysingar for jaging/skremming. Oppfordrar ikkje folk i område med bjørn til å vasse rundt med børse.

Enighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for bjørneangrep er vel ikke 0, men 0,0.....1 eller noe slikt. Ganske så liten altså. Så nødvendigheten av våpen til selvforsvar på fisketur er vel ikke tilstede.

En kommentar til snakket om regler her. Som 16 åring kan du jakte småvilt, både med hagle og rifle. Det ville derfor vært ok å ha med rifle på turen hvis jaktkort for småvilt og jegeravgift var løst. Men som sagt unødvenig. Er man veldig redd er nok andre alternativer enn våpen mer aktuelle.

I forhold til bjørneangrep kan forøvrig våpen fort være en falsk trygghet. Du skal være ganske god til å skyte for å treffe en bjørn som kommer mot deg i full fart, skadeskyting = trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var flere lite hyggelige svar her. Gutten skal på alenetur, kanskje for første gang. Tror det er flere i denne tråden som har glemt hvordan det var å være ung.

Det mest fornuftige innlegget i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var flere lite hyggelige svar her. Gutten skal på alenetur, kanskje for første gang. Tror det er flere i denne tråden som har glemt hvordan det var å være ung.

Han er 16 år. Jeg husker klart at da var det slutt på kjære mor i skolegården. Der var det full åpenhet om noen sa noe dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I svar til trådstarter så vert det hevda at sommer ikkje er jakttid og at ein treng polititillatelse for å bera våpen, mitt svar var ei utgreiing om dette,

Det var jo jeg som skrev det om polititilatelse. Det var ikke noe jeg hentet fra egen fantasi, jeg fikk det fra Norges Jeger og Fisker Forbund...

Dersom du skal jakte alene før du har fylt 18 år krever våpenloven at du har tillatelse fra politimesteren til å inneha våpen.

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?element_id=67254&displaypage=TRUE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror trådstarter har skjønt budskapet nå!!!

Han har endret innlegget for lenge siden. Det er ikke sikkert at han prøver noen ny tråd (i hvertfall ikke her).

Jeg synes noen av dere som har meninger om det meste (og ofte skarpe meninger), kanskje burde moderere dere noe.

Nå er det sikkert noen av dere som blir fristet til å se hva jeg har skrevet, for virkelig å kunne gi meg også en skriftelig "blåveis".

Jeg foreslår imidlertid at vi avslutter denne tråden.

God vår og sommer, alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget, som noen synes å unnskylde med at folk er 16 år, er at når du gjennom en eksamen er blitt godkjent som jeger, som i norsk lov omtrent er jevngodt med at du vil få innvilget tillatelse fra politiet til å erverve våpen til jakt, så har du faktisk et ansvar for å vite hvilke regler som gjelder. Når man fyller ut søknad om ervervelse av våpen er det ikke uten grunn at man skal oppgi hvilken type jakt det skal brukes til.Har man tatt jegerprøven og fått ervervstillatelse på våpen så har man faktisk et ansvar for å følge reglene, dette gjelder enten man er 16 eller 96.

Jakta i Norge står fremdeles sterkt i samfunnet i forhold til andre land, og det kan sannsynligvis forklares at vi med noen uhederlige unntak (som en viss guttegjeng på New Zealand) har svært lite cowboykultur blant norske jegere. Dette er noe vi bør ta vare på for å faktisk kunne ivareta jakta som tradisjon. Alle som har jegerprøve og går på jakt bør derfor være seg sitt ansvar bevisst og da bør man rett og slett ikke drive å tipse om hvordan man kan lure med seg våpen for å omgå regelverket. Forøvrig ser jeg at disse forslagene er noe moderert ned i ettertid til at det ikke var en altfor god ide.

Vi forventer tross alt at folk som har fått førerkort både skal kunne og følge trafikkreglene, likeledes bør det være på det rene at har man jegerprøven og våpen så skal man vite hvilke regler som gjelder. Nå må vi slutte å tro at folk skal unnskyldes med at de er unge, det er tross alt da læringskapasiteten er høyest. Forøvrig er mitt inntrykk at de fleste yngre jegerne har atskillig bedre sikkerhetsrutiner enn de eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg fyllte ut våpensøknad måtte jeg faktisk presisere at hagla skulle brukes til rypejakt, men selv om skjemaet er endret, så endrer det jo forsåvidt ikke poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.