Gå til innhold
  • Bli medlem

Video: hvordan sette sammen en presenning til turbruk.


Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig klart å editere en liten video, der jeg viser noen av metodene jeg bruker for å sette isammen en praktisk presenning til turbruk. Det er veldig grovt skissert, og rekvisita som er brukt er ikke nødvendigvis best. Er det noen som har spørmål så skal jeg prøve å svare etter beste evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Hadde en liten plan om å få filmet oppsettet jeg brukte på en 2 dagers nå nylig, men pga elendig vær med mye regn, dårlig kombo med det kameraet jeg har, så tok jeg kun et bilde. Der kan de som er interessert se et helt enkelt oppsett, legg merke til hvordan barduneringspunktene, vist på videoen, løfter enden opp slik at man kan ligge lengre inn. Dette oppsettet har flere varianter, samt flere muligheter, og planlegger man litt så kan det hele rigges raskt om til en løsning med kun en utgang, men da blir takhøyden lavere.

Det er bare å spørre hvis noen lurer på noe.

Hvis værgudene er med meg på neste tur så blir det mer filming.

N

post-5304-133474692498_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei NielsenP.

Takk for det, alltid gøy med respons.

På bildet ser man at presenningen er brettet inn, det var praktisk akkurat på denne turen da det var veldig vått på marka. Punktene bak løfter, mens noen stein helt inne i vinkelen hjelper til med å holde presenningen stram. Her går det også ann å bruke tau og knyte vinklene/hjørnene sammen nede ved bakken, og rett og slett bardunere de stramt ut til siden.

Man må ta hensyn til selve størrelsen på presenningen i forhold til hvor man setter punktene, og det sier seg selv at jo større presenning, jo flere punkter. Hvis det ikke er så nøye med vekta, så kan pappkulene byttes mot trekuler, som man også får kjøpt i hobbybutikker. Jeg skal se etter noe i plast, kanskje noe lignende knotter man bruker på skapdører.

Har dessverre ikke scanner som virker for øyeblikket, så en detaljert skisse blir litt vanskelig. Legger ved en helt enkel skisse, der ser du hvor jeg setter barduneringspunktene. Når det er sagt, det går veldig raskt å feste punktene, og egentlig hvor man vil, styrt av situasjon og hvordan konfigurasjon du trenger akkurat der og da. Det er mye derfor jeg foretrekker presenning, den er så fleksibel, og mulighetene er mange. Skal filme en variant med myggnetting også, og noen andre fine oppsett.

N

post-5304-133474692503_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I påvente av del 2...

Noen som har et godt forslag om hvrdan jeg kan sette på ekstra bardunfester på teltet mitt(GoLite Shangri-La3 av den gamle sorten..)? Det må vel finnes noe som er beregnet på telt. De plastkulene på videoen såg litt vel drastiske ut. Hadde vært greit å fått teltet litt mer stabilt i vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som venter... ;)

Disse løsningene er ikke tenkt brukt på telt ol, men skulle tro at mindre kuler, f.eks klinkekuler eller små trekuler fra en hobbybutikk, også kan fungere til ditt bruk timmey78.

Forresten:

http://www.shelter-systems.com/grip-clips.html

Tiden har ikke strekt til, men nå er det ferie, så skal prøve å få filmet materiale til del 2.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.