Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatring og knuter


Ove Smedplass

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Lært det meste av knuter med bilder. Og må si jeg ikke har alltid funnet beste fremgangsmåte på alle knuter. Pga noen av bildene var knutene avbildet ferdig knytt. Og da må man finne ut av hvordan få til samme resultat ;)

Så anbefaler deg når du har anledningen og sjekke hvodran andre knyter de. Og må også understreke at det å kunne navn på knutene kan være veldig viktig å kunne også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Anonymous

Hvis du skal ut i bratt lende så bør du gå på KURS, gjerne et som varer noen dager, og uten altfor mye deltagere, slik at du kan få skikkelig instruksjon. Å lære handtverket rundt klatring er IKKE noe du er i stand til å lære av å lese i bøker eller på internet. Først må du ha nødvendig veiledning, så bør du ha en mentor som veileder deg til å begynne med, til du har fått en del erfaring under beltet. Spesielt gjelder dette hvis det er snakk om ferdsen i fjellet og ikke bare på cragget. Merk også at kunskapen du oppnår etter å ha klatret på cragg, er nesten verdiløs i fjellet. På naturlige sikringer er det mye mer å ta hensyn til en å klippe bolten etc, dette kan man forsåvidt si er "learning by doing" men for at du skal få noe skikk på det, så bør du ha med en som har erfaring, og kan bedømme sikringene du har satt. Når jeg sier erfaring, så mener jeg fatisk erfaring, dvs at vedkomende har noen år bak seg i veggen. En fin måte å lære seg handtverket på er å bedrive teknisk klatring, da lærer du fort hva som er gode kileplaseringer, gode plaseringer til kamkiler etc. Du lærer også hvordan du bør organisere racket ditt på en effektiv måte. Hvis du vil lære på denne måten, så bør du også her ha med deg en med erfaring. Merk også at du IKKE skal så ting inn i fjellet når du klatrer, for da ødelegger du for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det kan jo hende vedkommende skulle på kurs, og bare ville ha link til en side om knuter for å være godt forberedt? Eller ville ha bilder til undervisningsformål?

Trenger ikke male fanden på veggen, mener jeg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.