Jump to content
IGNORED

Sykle Bergen-Trondheim


Turbotor
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har bestemt meg for å sykle hjem nå i mai Planlegger å tilbringe nettene i telt. Lurer litt på om jeg skal gå til innkjøp av turmat og ta med primusen, eller om jeg skal kjøpe underveis. En annen ting er ruta skal titte mer på det i ettermiddag

grunnen til at jeg poster dette er fordi jeg aldri har syklet så langt før, og håper jeg kan få tips og innspill fra mer erfarne folk.

På forhånd, takk.

Torbjørn

Link to comment
Share on other sites

Her har du ett forslag til rute ...

Hidden Content

.. og her har du ett til.

Hidden Content

Som du ser kan kartene zoomes helt inn :lol:

Jeg har aldri sykla på denne kanten av landet før, men mye av turen ser ut til å være høyfjell. Tipper det kan være opp mot en dags reise mellom butikkene på enkelte strekninger. Jeg ville tatt med meg ordentlige klær, ett tørt skift og proviant nok til en overnatting eller to ...

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Den ruta var nesten 60 mil lengre enn hva avstanden er med bil.... men så får man jo med seg rallarvegen og jostedalsbreen, den er nok sikkert ti ganger finere enn å sykle langs trailerne på E6.

Jeg ville vurdert å sykle atlanterhavsveien, enten hele veien eller ta av til stryn og over strynefjellet. Hadde jeg satt med ned med blanke ark, ville jeg også vurdert å sykle til voss via hardanger, til sogndal via vikafjellet, og over sognefjell til lom, og så fulgt samme ruta som over her opp.

EDIT: Det blir vel nesten i praksis som ruten Trondheim-Bergen, linket til over her det :)

Link to comment
Share on other sites

Det er lurt å ha med en lett gassbrenner/primus.

Det kan være kjekt å ha med noen få posjoner turmat for de gangene du det ikke passer med spisesteder langs løypa. Men på sykkelturer langs kysten passerer du nesten alltid en ett eller annet spisested i noe som kan ligne middagstid.

På mine turer lager jeg oftest havregrøt til frokost og da er selvfølgelig kokeapparat et must.

En annen vri jeg har gjort en del er å kjøpe inn en skikkelig kosemiddag, f.eks noen koteletter og en engangsgrill, og så spise restene til frokost. (Kok opp beinrestene og la de trekke over natta, så får du suppe av middagsrestene til frokost.) Det er bare fantasien som setter grenser.

Det er ikke noe problem å ha ferksvarer i sykkelveska en dag eller to, og det er sjelden mer enn 2-3 timer mellom hver butikk/kafe/whatever, men pass opp for søndager og fjelloverganger.

Hvis det er varmt og sol, er det lurt å samle maten i en veske og holde denne fuktig på utsida -> nesten kjøleskap. Jeg foretrekker derfor sykkelvesker som holder på litt vann på utsida til dette. Alternativt kan du bruke et tøystykke.

Når det gjelder rute vil jeg anbefale å holde deg nær kysten og ta flest mulig ferger. Ferger gjør syklister glade: Treffe folk, spise is, strekke på beina. Mens bilister blir stressa av fergekjøing er det bare supert for syklister å kunne slippe forbi hele bilkøen på en gang. Tilsvarende er veier uten midtstripe bare kos, fordi det er mindre trafikk og bilene som skal forbi legger seg mye oftere helt ut på andre siden. Ellers må du passe deg på å holde deg godt inne på veien selv slik at du ikke blir presset ut i grøfta, og ha en trygg og fin tur!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Hejsa

Skriver fra Danmark og lidt spændt på, hvordan din sykeltur fra bergen til Trondheim gik, Sven. 

Tænker selv måske at prøve den af næste sommer.

Var det trygt at sykle på vejen ifh trafik.

Hvor langt (km) blev turen på?

MVh

Lone

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy