Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport lavvu - Størrelser


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg lurte på litt ang. størrelsene på helsport lavvu. Ser de er oppgitt til 4-6, 6-8 (på den ene utgaven) og 8-10.

Er det noen av dere som har en formening om hvilken størrelse som er greit å ha på lavvu'en ? For det meste vil den nok bli brukt med 3 stykker på tur + bikkje, noen ganger kanskje 4 personer. Vil det være god nok plass i en 4-6? Eller bør jeg gå for 8-10? Problemet med lavvuen i størrelse 6-8 er at den koster 7.000,- og jeg vil nødig legge så mye penger i den da den uansett kun kommer til å bli brukt når vi er flere som drar på tur sammen. 8-10 er det jo greie priser på da man slipper å kjøpe den dyreste versjonen, men den er kanskje til gjengjeld alt for stor for å slå opp ute i terrenget ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her skal jeg ikke påberope meg å være noen ekspert, men jeg kan jo alltids ha en formening.

Det kommer mye an på hva slags preferanser man har når det gjelder komfort, vekt osv. Litt etter hvilke modell er vektforskjellen på 4-6 kontra 8-10 i underkant av 2 kg når det gjelder ytterduken. En 4-6 har en stanghøyde på 255cm, mens en 8-10 har stanghøyde 300cm. Det vil si at du kan stå oppreist på et litt større område i den største. Når det gjelder gulvflaten er en 4-6 manns 400cm i diameter, mens 8-10 er 470cm. De 70 cm ekstra i diameter gir en øket gulvflate på 4,5m2, noe som tilsvarer gulvflaten i et 4 manns fjelltelt. Med 3 mann og ei bikkje på tur får dere helt sikkert grei plass i en 4-6 manns. Går du opp i størrelse til 8-10 vil fjerdemann og bikkja ha god plass, mens dere vil ha omtrentlig danseplass når dere er 3 stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 4-6. På sommertur er det behagelig med 3, og går greit med 4. Kan ikke skjønne hvordan det er mulig å stappe 6 inni der..

Alle lavvoer er høye og har mye rom å varme opp, men den største har veldig mye større volum å varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en smakssak hvor trangt man vil ligge. Jeg har en bisontelt tundra 8 lavvu (rund 5m diameter, 3.5m høy) og synes den er veldig passe til 3. Men så har vi feltsenger, ovn osv som tar mye plass når vi bruker den på tur. Har også overnattet 12 stykker i den, men da hadde vi kun liggeunderlag og soveposer inne. Det lureste du kan gjøre er å gå ut på gårdsplassen, måle opp omriss og høyde og stå "inni" for å se for deg hvor stor plass det er. Skal man ligge veldig trangt synes jeg det er like greit med et vanlig telt. Jeg har lavvu fordi jeg vil ha mye plass med meg på tur :)

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.