Gå til innhold
  • Bli medlem

Fargevalg på Helsport Svalbard


magnusulvestad

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nytt Helsport Svalbard telt og lurer på hvilken farge jeg skal velge.

Litt trivielt emne dette, men når man skal legge en del tusenlapper i nytt telt er det greit å ha alle fakta:

Helsport Svalbard kommer i 3 fargevalg:

- Helgrønn med gult innertelt

- Kombinasjon rød/gul med gult innertelt.

- Kombinasjon rød/gul med grått innertelt. (2010-modell i følge Helsport).

Jeg har pr. dags dato svalbard 5 i grønn, men skal nå kjøpe 6'ern.

Jeg bruker teltet for det meste på høyfjellet om vinteren og ser helt klart de sikkerhetsmessige fordelene med å synes godt. Men på den andre siden er det ofte man ikke vil bli sett heller, f.eks ved overnatting i tilknytning til veien (ofte setter vi oss i bilen fredag etter jobb, og overnatter langs veien, før vi kjører siste stykket til Hurrungane e.l.).

Teltet brukes også en gang i blant om sommeren, og da er det også greit å kunne gå litt i ett med naturen.

I tillegg kan jeg se for meg at rød/gul, spesielt i kombinasjon med gult innertelt slipper gjennom myyye lys om morgenen, spesielt om sommeren.

Det er sannsynlig at jeg med årene begynner med litt jakt, og i det henseende kan det vel også være fordelaktig med grønt telt?

Noen som har erfaringer med helsport svalbard i ulike fargetyper? Fordeler? Ulemper? Anbefalinger?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen erfaring med gul/rödt Svalbard

av den enkle grund at jeg synes det er stygt.

Har et grönt 3-manns og er fornöyd med det :-):)

Skulle Helsport derimot velge å kjöre teltet helt i rödt,

gult eller blått (ala fjällräven akka skule)

hadde det värt en annen sak.

Men jeg antar at det gul/röde er en trademark man vil holde på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt både og.

Grønt passer bedre inn naturen, blir ikke så lyst om sommeren men fanger og mer solvarme. Varmen vil vil være fordel om vinteren og ulempe om sommeren(den er jo dog ikke så lang her)

Rød/gul skal vel være lettere å se i fjellet sies det. For camp i den mørke årstiden er det jo bare fint at det blir lysere i teltet. Da er det jo mørkt mye av døgnet.

Har selv rød/gul og brukt det både sommer og vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde de samme tankene omkring fargevalg da jeg gikk til anskaffelse av Svalbard. Fargevalget blir vel egentlig en smakssak, blir vel et spørsmål om du vil skille deg ut, eller ei.. :-) Jeg er glad i farger, og valgte rødt/gult - veldig fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot snø, i skodde og i snøføyke, er mørkast mogleg telt det enklaste å sjå. Altså mørkgrønt. Det einaste unntaket er at det er enklare å sjå at gult/raud er eit telt og ikkje ein stein. Men fyrst må ein altså få auge på det...

Den største forkjellen dersom du reiser på jakt med eit raud/gult eller grønt telt, er at du kanskje opplever at andre ler av det raud/gule teltet. For viltet betyr det fint lite. Då tenker eg ikkje spesielt på om dyr ser forskjellen, men at dei fleste dyra ikkje assosierer fare med ein liten raud/gul haug i terrenget. Og at du uansett vil koma til å jakte litt frå teltet. Avhengig av jaktform og terreng, kan det også vera ein stor fordel om leiren synest godt. Men om du velg grønt telt, kan du ordne synlegheita på andre vis.

Sjølv er eg av den meininga at telt skal vera grønne. Alternativa er stygge og skrik ut til alle kantar at her er eg og min teltleir. Dette aleine kan faktis vera nok til å redusere villmarksfølelsen for andre turgåarar i området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.