Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatreulykke i Jotunheimen


SturlaS

Anbefalte innlegg

Annonse
Deltager på dnt-tur ser det ut til. Var en lignende ulykke på en annen dnt-tur for kun få dager siden. Har aldri vært med på slik tur selv, men kan dette tyde på for dårlige rutiner?

Kommer an på turen, ofte er slike turer satt opp med turkoordinator der ansvaret ligger på deltagerne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulykken er nå beskrevet på Turistforeningen sine sider. Utglidingen ser ikke ut til å være på selve Midtre Ringstind, men i den bratte skråningen opp mot Ringsbreen. Se link http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=23121&fo_id=15.

Tenkte du på den skråningen opp her?

IMG_1166-1.jpg

Jeg tenkte iallefall på den, men det ser ikke ut til at det var der det skjedde, jfr. bildet under

960x.jpg

fra http://www.dagbladet.no/2010/05/03/nyheter/innenriks/fallulykke/skitur/11546716/

Ettersom han hadde skader i ryggen antar jeg at plassen på bildet var der han stoppet. Kan ikke huske at det var så bratt i den skråningen men det er mulig jeg husker feil.. Det var visst litt skare også, så er det hardt nok kan det jo skje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nederste bildet er vel tatt i lia rett til venstre for det øverste. Det er vel der de fleste går opp til Ringstindane. Skråningen er bratt nok til at man kan skli ut og slå seg hvis man er uheldig, men noe fritt fall er det ikke snakk før man evt kommer over på den andre siden.

Forøvrig og interessant og litt synd å se ordbruken til Tv2 nyhetene. "Falt hundre meter fra fjelltopp" er ganske drøyt å skrive når en person har sklidd hundre meter på skare fra en trasè som brukes av hundrevis av skiløpere hver vår. Å bruke betegnesen "fjellklatrer" om en som skal bestige disse to toppene er også misvisende.

Interessant å se kommantaren på TV2-siden også! Tydeligvis en litt trigger-happy fyr som ikke har satt seg inn i saken.

Håper det går bra med hovedpersonen i saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nederste bildet er vel tatt i lia rett til venstre for det øverste. Det er vel der de fleste går opp til Ringstindane. Skråningen er bratt nok til at man kan skli ut og slå seg hvis man er uheldig

Ja, ser slik ut.. Mannen må ha hatt maks uflaks ettersom tilstanden er alvorlig etter en slik utglidning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppklaring. Han skled ikke ut i den bratte snørenna dere snakker om, men noen meter etter at han kom inn på berget. Derfor ble fallet over noen bratte hamre. Kom dit selv like etter fallet og de som hadde sett det kunne berette om et meget stygt fall. Vet ikke hvordan det går med han, men det kunne fort endt tragisk.

Personen fikk raskt hjelp av helsepersonell som var på tur, men det tok ca 2 timer før luftambulansen kom. En uhyggelig opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppklaring. Han skled ikke ut i den bratte snørenna dere snakker om, men noen meter etter at han kom inn på berget. Derfor ble fallet over noen bratte hamre. Kom dit selv like etter fallet og de som hadde sett det kunne berette om et meget stygt fall. Vet ikke hvordan det går med han, men det kunne fort endt tragisk.

Personen fikk raskt hjelp av helsepersonell som var på tur, men det tok ca 2 timer før luftambulansen kom. En uhyggelig opplevelse.

Har du noe bilde som viser det aktuelle området? Jeg klarer ikke helt å se for meg hvor det blir hen.

For et hell i uhellet at det var helsefolk tilstede! Ser luftambulansen skrøt veldig av innsatsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss en skjønner det er risk for farlig utgliding, er det vel på sin plass å ta fram isøksa?

Det kan man jo spekulere i, men mitt poeng var at det på ingen måte er det vanlige. Og at vanlige normer ikke er brutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.