Gå til innhold
  • Bli medlem

Helårstelt


Anbefalte innlegg

Ny bruker her på forumet som kunne trengt noen tips til valg av helårstelt.

Er klar over at det ligger store mengder info om telt på forumet, da jeg har lest mye av dette, men forsøker meg alikavell!

Jeg er student og har ikke allverdens med penger å bruke, så det blir ett telt som skal brukes til alle formål.

Kriterier for teltet:

* Plass til to personer (har kjæreste som liker det komfortabelt, så god "takhøyde" er et pluss)

* God plass til utstyr og hund i fortelt

* Lett å sette opp

* Brukes på høyfjellet, sommer som vinter

* Ikke av de tyngste, skal og bæres i sekk sommerstid

* God ventilasjon

* Gode løsninger (herunder tørkehylle, lufteventlier på rett plass, lett å justere barduner, plassering av åpning, osv)

* Pris- i utganspunktet uvesentlig, men hvis to telt er jevngode så blir det det billigste :)

Teltet kan vel oppsummeres med "super-teltet", og vet at dette blir en subjektiv vurdering, men alle erfaringer mottas med stor takk!

Håper noen har tid til å svare, evt sende noen linker med tidligere diskusjoner omkring dette.

Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hilleberg Kaitum 3 er nok det teltet som best oppfyller dine spesifikasjoner (utenom pris); 105cm høyde, 185cm bredde, to store fortelt og bare 3kg. Teltet har god lufting og tåler en vinterstorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et must med stormatter, dog foretrekker jeg det selv.

Har det ikke stormmatter er det viktig at ytterduken går lagt nok ned så det ikke blir for luftig.

Med 2 personer, hund og krav om god plass spørs det ikke om du skal titte litt på 3 manns telt og.

Har Helsport Svalbard 3 selv. Med litt gode liggeunderlag så synes jeg det er nok med 2 stk i det. Så ligger bikkja i forteltet. Dog er det en del tyngre enn du har skissert.

Er en ganske ny test i Villmarksliv på helårstelt for 2 pers. Kan du lese litt om de forskjellige.

http://www.klikk.no/helse/friluft/article549594.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Kaitum 3 (evt Gt) og FJellheimen X-treme 3 er de to jeg har sett med ut som mest aktuelle.

Problemet er at det ene har stormmatter, som jeg tror jeg ønsker, og det andre to innganger, som jeg og skulle ønske.

Hva setter man mest pris på i uvær på fjellet, stormmattene, så man slipper å tenke på om teltet står støtt, eller en ekstra ingang, så man kan gå ut i le, samt at det er veldig praktisk hvis man er to på tur???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormmatter er viktige når det er lite snø, og man ikke finner noen steder å slå ned pluggene. Langs kysten, for alpin klatring og i ekstremt snøfattige områder kan dette bli et problem. Jeg går turer hele året og har aldri opplevd at jeg ikke finner steder å sette opp teltet (enten nok snø til snøplugger eller vanlige plugger). Stormmatter kan sys på Hilleberg telt.

Velger du Helsport så vei teltet du kjøper. Jeg kjøpte et Ringstind oppgitt til 1,7kg. På vekta hjemme veide det 2,1kg. Jeg byttet og kjøpte et mye større Hilleberg Nallo (vekt 2,1kg).

To innganger er meget praktisk. Ikke morsomt å ligge å holde seg fordi primusen putrer i inngangen. Jeg synes også store abbasid, med inngang på siden, er bortkastet plass. Sekkene må da ligge øverst i abbasidet, og er dermed utenfor rekkevidde, samtidig er det vanskeligere å komme seg ut. To mindre abbasider er mye mer brukervennlig. Abbasidene til Hilleberg kan også åpnes på mange praktiske måter, slik at du f.eks. kan ligge med hele utgangen åpen å kikke ut. En praktisk og romantisk løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det nok et Hilleberg Kaitum 3.

Så på det MSR Wind 2 og.... men det virket litt tungt pakket, 4,5 kg.

Noen tips til hvordan man bør gå fram for å sy på egne stormmatter?

Da tenker jeg på stoff, søm, lim, tråd, plasering, størrelse.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at Hilleberg har "ferdige" stormmatter som man kan kjøpe. Send dem en epost. Spør dem om hvordan det bør gjøres. Ville vært forsiktig med å gjøre det selv hvis du ikke har god ekspertise på symaskinen. Tenker spesielt på at du kan svekke eksisterende sømmer. Tror du også kan bestille telt med påsydde stormmatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på exped orion extreme? Har det selv. Brukt det 1 gang nå i vinter, meg, kona og hund i 15minus. Hunden lå i ene forteltet i jervehiet. Funka fint, men nok litt for lite til flerdagstur. Genialt med høyde innertelt på 1,3m.

Er nok et genialt telt for 2 + evt hund 3-sesong, men for lite til vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon som deg for to år siden, og hadde vel mer eller mindre de samme kriteriene. Ett telt til alle årstider.

Nå har jeg brukt Kaitum 3 i 2 år, og er kjempefornøyd. 2 innganger gir mange fordeler. Et til bikkja og ett til bagasje. Ett til hver sin bagasje, ett til bagasje og ett til matlaging, alltid en inngang i ly, full høyde i hele teltet, aldri mer gjennomslag i fotenden (for de av oss som er lange er det uvurderlig). Man trenger normalt ikke stormmatter, i allefall ikke når det er nok snø. Jeg har satt veldig stor pris på de jeg har fått ettermontert rundt ene forteltet på mitt. Det er først og fremst på barmark jeg har hatt bruk for de. Rundt hele teltet koster ca 1000 SEK.

Når det gjelder Kaitum som vintertelt: Det fungerer bra, men detaljer som bardunstrammere etc er ikke helt enkle å betjene med vindvotter på

I forhold til GT/ikke GT på kaitum: Kaitum har fra før av ganske stort fotavtrykk, kjøper du GT må du tenke på at det med ett blir mye vanskeligere å fnne gode teltplasser. Til vinterbruk er forteltene mer enn store nok, iom. at du kan graver kuldegrop.

Det finnes gode (og billigere) alternativer fra Helsport. F.eks Fjellheimen Double (3,2kg) og Spitsbergen (4,5 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mi erfaring med fleire ulike Hilleberg-telt, ville eg ikkje satt stormmatter på desse telta. I alle fall ikkje på eit heilårstelt. Stormmatter betyr ekstra vekt, og det betyr at sumarsekken også vert tyngre. Greit nok dersom det bare er for å imponere kameraten (som er hjernevaska av Helsport-brosjyrene) med det tilsynelatande ekstreme vinterteltet. Men nokon praktisk betydning i fjellet har det ikkje, heller ikkje vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til GT/ikke GT på kaitum: Kaitum har fra før av ganske stort fotavtrykk, kjøper du GT må du tenke på at det med ett blir mye vanskeligere å fnne gode teltplasser. Til vinterbruk er forteltene mer enn store nok, iom. at du kan graver kuldegrop.

Helt sant. Fikk lånt med et Kaitum 2 GT som jeg slo opp på verandaen hjemme, men det slo meg at jeg kan komme til å slite med å finne teltplasser her og der. Men er imponert over forteltsløsningene og god plass, og har derfor gått for et Kaitum 2 og kjøpt en lett tarp ved siden av.

Kaitummodellene er laget såpass brede innvendig at 2-mannsutgavene faktisk gir god plass for 2 stk også, så TS får nok god plass for folk og utstyr med et Kaitum 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forelsket meg helt i mitt Fjällräven Akka 3. Suveren plass og veldig bra vekt. Jeg vil heller ha ett stort fortelt enn to små, men det er en smakssak.. Lettere å grave skikkelig kuldegrop med stort fortelt. Bedre å lage mat med litt større rom synes jeg også.

Solid og godt bardunert, med svært lett duk. Veldig god plass for to på tur, også om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mi erfaring med fleire ulike Hilleberg-telt, ville eg ikkje satt stormmatter på desse telta. I alle fall ikkje på eit heilårstelt. Stormmatter betyr ekstra vekt, og det betyr at sumarsekken også vert tyngre. Greit nok dersom det bare er for å imponere kameraten (som er hjernevaska av Helsport-brosjyrene) med det tilsynelatande ekstreme vinterteltet. Men nokon praktisk betydning i fjellet har det ikkje, heller ikkje vinterstid.

Fornuftige argumenter ang vekt, men det siste utsagnet fortjener kanskje en begrunnelse?

Hvorfor har stormmatter ingen praktisk betydning, eksempelvis vinterstid med lite/ingen snø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mi erfaring med fleire ulike Hilleberg-telt, ville eg ikkje satt stormmatter på desse telta. I alle fall ikkje på eit heilårstelt. Stormmatter betyr ekstra vekt, og det betyr at sumarsekken også vert tyngre. Greit nok dersom det bare er for å imponere kameraten (som er hjernevaska av Helsport-brosjyrene) med det tilsynelatande ekstreme vinterteltet. Men nokon praktisk betydning i fjellet har det ikkje, heller ikkje vinterstid.

Veldig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftige argumenter ang vekt, men det siste utsagnet fortjener kanskje en begrunnelse?

Hvorfor har stormmatter ingen praktisk betydning, eksempelvis vinterstid med lite/ingen snø?

Hei.

Med visse typer telt vil det være en fordel med stormmatter, men ikke nødvenigvis med alle Hillebergtelt eller alpine telt fra andre produsenter.

Jeg har brukt et Hilleberg Jannu i mange år, og en av årsakene til at jeg ikke har fått sydd på stormmatter er at teltet slutter veldig godt ned mot underlaget. I snøfattige områder har jeg ikke hatt problemer selv i sterk kuling, man kan evt. bygget opp langs sidene for å bryte opp vind.

Den geodesiske utformingen av teltet, samt muligheter for bardunering gjør også sitt til at teltet står fjellstøtt.

En annen grunn er at jeg bruker teltet som solotelt året rundt og grunnet vekt/konstruksjon/ventilasjon av teltet sommerstid vil jeg ikke ha stormmatter.

Se for øvrig:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har stormmatter ingen praktisk betydning, eksempelvis vinterstid med lite/ingen snø?

Dersom det ikkje lar seg gjera å få ned teltpluggar, kan sjølvsagt stormmatter vera freistande å ty til. Men å legge stein (kva anna skal ein bruke?) på stormmattene er ikkje nødvendigvis nokon god ide. I alle fall ikkje i sterk vind. Det vert veldig raskt slitt hol i tynne teltdukar, og då er det godt at duken er i riftstopp, ellers har ein brått eit kjempeproblem. Skal stormmattene vera laga for å brukast til å legge stein på, må mattene vera av betydeleg meir slitesterke materialer enn vanleg teltduk, og desse må vera så vide at ein kan legge tunge steinar på utan at desse kjem i nærleiken av teltduken. Det vil bety ytterlegare meir vekt. Så lenge det bare er frossen mark, og ikkje fast fjell, er det ikkje umogleg å få ned hard pluggar, som til dømes spiker. Når ein fyrst har fått ein plugg ned i det harde underlaget, er det ingen fare med forankringa lenger. Fleire av teltprodusentane tilbyr også teltpluggar som er spesielt tiltenkt formålet.

Dersom ein skal velge telt til bruk på underlag som ikkje lar seg feste i med pluggar(fast fjell), bør ein uansett velge eit sjølvståande telt, og då kan ein få til mykje av den same forakringa med forlenga plugghemper og forankre desse til diverse ting, som td stein.

Det er i alle fall mi meining, basert på erfaring med fleire Hillebergmodellar, både tunell og kuppeltelt.

Når det gjeld enkelte andre teltmodellar, er det eit poeng med stormmatter å stenge gliper mellom ytterteltduken og bakken. Når ein gjer dette, stenger ein også mykje av den ventilasjonen teltprodusenten har hatt i tankane ved kontruksjonen. Etter mitt syn er dette ein uheldig måte å forsøke å lage eit vintertelt av eit telt som ikkje er laga for denne bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Med visse typer telt vil det være en fordel med stormmatter, men ikke nødvenigvis med alle Hillebergtelt eller alpine telt fra andre produsenter.

Jeg har brukt et Hilleberg Jannu i mange år, og en av årsakene til at jeg ikke har fått sydd på stormmatter er at teltet slutter veldig godt ned mot underlaget.

det var slik jeg også mente det forholdt seg, at det kommer an på designet av teltet.

Dersom det ikkje lar seg gjera å få ned teltpluggar, kan sjølvsagt stormmatter vera freistande å ty til. Men å legge stein (kva anna skal ein bruke?) på stormmattene er ikkje nødvendigvis nokon god ide. I alle fall ikkje i sterk vind. Det vert veldig raskt slitt hol i tynne teltdukar, og då er det godt at duken er i riftstopp, ellers har ein brått eit kjempeproblem. Skal stormmattene vera laga for å brukast til å legge stein på, må mattene vera av betydeleg meir slitesterke materialer enn vanleg teltduk, og desse må vera så vide at ein kan legge tunge steinar på utan at desse kjem i nærleiken av teltduken. Det vil bety ytterlegare meir vekt. Så lenge det bare er frossen mark, og ikkje fast fjell, er det ikkje umogleg å få ned hard pluggar, som til dømes spiker. Når ein fyrst har fått ein plugg ned i det harde underlaget, er det ingen fare med forankringa lenger. Fleire av teltprodusentane tilbyr også teltpluggar som er spesielt tiltenkt formålet.

takk for innlegget, dette var nytting informasjon.

Jeg må innrømme at jeg aldri har hatt behov for å sette opp telt i forhold med sterk vind, kulde og lite snø. Så derfor spørsmålet, og hvor vanskelig er det å få ned spikerene? Må du medbringe egnet verktøy for å hamre de ned i marka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipte opp en gammel The North face jakke fordi den var klar for utbytting. Av den sydde jeg helt enkle lapper, som jeg fester på de opprinnelige barduneringspunktene. Det finnes sikkert egnet stoff å få kjøpt. Lappen på bildet har enda ikke fått emaljer. På disse lappene legger jeg stein på ved behov.

post-5304-133474689441_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte selv kaitum 3 sterkt. Men, jeg så mer og mer på Keron 4 istede.

Riktignok 1 kg tyngre, men jeg tegnet opp begge teltene i google sketch-up, og det er veldig mye mer plass i keron 4.

Mer takhøyde, større fortelt, sterkere duk, kraftigere stenger. (Muligens blir gevinsten av sterkere duk og stenger spist opp av det faktum at det fanger mer vind pga størrelsen da.)

En fordel med Keron 4 er at det er plass til å kjøre pulken rett inn i ene forteltet også. Det går ikke på Kaitum, med mindre du har en liten pulk. Og så går det fint å sove på tvers i Keron 4.

Digger dog muligheten Kaitum har til å rulle inn hele forteltet (forteltene) og ha kjempeutsikt :) Dette blir ikke like elegant på keron.

Om du har hund som skal ligge i fortelt har Keron myggnetting i ventiler noe som jeg tror Kaitum mangler?

Vi endte tilslutt opp med Keron 4, mest sånn med tanke på framtidig familieforøkelse og mulighet for å ta med barn på tur.

Har brukt det på vinterstid i endel vind i forhold med skaresnø med løs lett fokksnø, og duken tetter så godt ned mot bakken at stormmatter var ikke noe savn... Ventilasjon er også genial.

Veier faktisk litt mindre enn oppgitt, så syns ikke det er for tung å dra med på sommertur når man skal ha litt luksus heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så derfor spørsmålet, og hvor vanskelig er det å få ned spikerene? Må du medbringe egnet verktøy for å hamre de ned i marka?

Veldig avhengig av fuktigheit og jordsmonn, kor hard og ugjennomtrengeleg frossen mark kan vera. Men dersom ein treng verktøy, er ein nevestor stein det rette. Denne finn du i nærleiken av teltleiren, og kan forhåpentlegvis sparkast laus. Dersom ein veit at det er vanskelege forhold for teltoppsetting, må ein sjølvsagt berekne seg litt betre tid, både til å finne seg dei rette hjelpmidla og til å bruke dei på ein hensiktsmessig måte. 4tomms (34/95) spiker er passe, det er den kortaste spikeren som er så pass grov at han ikkje bøyer seg så lett. Blank, altså ikkje varmforzinka, bøyer seg heller ikkje så lett som varmforzinka spiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.