Gå til innhold
  • Bli medlem

Sportsfiske eller fisking?


larka

Anbefalte innlegg

Jeg synes sportsfiske er et forferdelig ord. Selv driver jeg med fisking når jeg er på tur. Sportsfiske gir meg assosiasjoner til diverse tullebukker som av og til dukker opp i enkelte teveprogrammer. Her hyler og skriker de når de får en fisk på kroken, kysser, klapper og klemmer både ørret og røye, og oppfører seg så en stakkar krymper seg i godstolen. Toppen av galskap er når de endelig har fått loset en fisk til land, ja, da slipper de den ut igjen. Dette fordi fisken skal få den tvilsomme fornøyelse av å bli behandlet slik av enda en såkalt sportsfisker. Nei, vis respekt for alt som lever. Hvis du ikke skal bruke fisken til mat, slutt å leke med det som lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sportsfiske kan vel defineres på mange måter og er da slett ikke ensbetydende med fang og slipp!

Min hovedfilosofi er at vi bør ete det vi fanger, men må innrømme jeg av og til fisker på arter som jeg ikke benytter til føde.

Nå er det veldig få som fisker med stang grunnet maten eller økonomien i dagens Norge, ergo er vel alle som fisker med stang sportsfiskere.

Til dere som er opptatt av minstemål, dette kan være fornuftig noen steder mens i andre vatn og elver burde vi heller sette ut de store om vi får noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, et litt kontroversielt tema som egentlig ikke burde være et tema i det hele tatt. Det handler om måtehold. Rent fiske for matauk er mest for yrkesfiskere.Dagens økonomi tilsier ikke noe annet. Fang og slipp er for de som har overbevist seg selv og likesinnede om at nettopp deres fiskemåte handler om å bevare en fiskestamme - gjerne øøret. Men hvorfor fisker de da i disse vassdrag? Jo, for rekreasjon. For spenningen a å lure en fisk. Bedre å leke med liv enn å få seg middag? På den andre side er det storfangst som kan være gjeldende. Mat for fryseren for å ha gjennom vinteren. Er det også galt? Kanskje, hvis vassdraget ikke tåler den slags beskatning for å kunne være bærekraftig. Eller kaskje ikke, hvis det bare er tusenbrødre som gjør det næringsfattig for resten av fiskebestanden.

I min oppfatning er fiske kun for rekreasjonens skyld (slakt eller fang og slipp) likegyldig så lenge man ikke har planer om å bruke fisken til mat. Man leker ikke med liv for rekreasjonens skyld. Derfor boikotter jeg å fiske i vassdrag som er pro fang og slipp, som f.eks. Renaelva, der jeg tidligere fisket :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leker ikke med maten, og fisk er mat. Selv om jeg slapper av og kaller det rekreasjon mens jeg fisker etter maten. Er jeg nødt til å ha denne maten? Heller en lystig og fin ørret enn en inntørket gammel melkeku som har levd sitt liv inne i ett storfjøs før hun ble kjørt på slakteriet og pakket som "storfe" filèt. Å kalle meg en fisker per definisjon tenker jeg ikke er passende. En fisker går i oljehyre, risikerer liv og helse, bor i kystnære strøk og selger fersk fisk ved bryggekanten. Jeg fisker fordi jeg har lyst, når jeg har lyst, når jeg er sulten, jeg lever ikke av det. Er fisken ekstra stor, blir det gjerne en del bilder og en god del løgner av det, derfor kaller jeg meg en sportsfisker, det går litt sport i det, selv om fisken min er mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fisk til mat. Men slipper også ut en god del fisk. Dette er småfisk, mager fisk som ikke egner seg til mat, storfisk på steder hvor det er veldig få store og fisk jeg ikke har mulighet til å få tatt hånd om på skikkelig måte. Er jeg på fjellfisketur og har fått rikelig til mat fisker jeg videre hvis fiskelysten er der. Er det da dårlige muligheter for å oppbevare fisken slippes den ut igjen i stedet for at den blir ødelagt, med mindre det er i et vann hvor det er for mye fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I elvene her i indre Agder, hiver jeg all fisk på skogen. Er ALT for mye fisk. Bare småfisk og mange har makk. De spiser jeg ikke....

En jeg kjenner har holdt på med kultivering av fisk i en elv i 12 år nå. Han drar opp ca 25 000 fisk i året. Først nå begynner det å bli bedre fisk der.

Så fisk i vei folkens! Bare ikke hiv driten uti igjen :wink: ( Gjelder elver :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle meg en fisker per definisjon tenker jeg ikke er passende. En fisker går i oljehyre, risikerer liv og helse, bor i kystnære strøk og selger fersk fisk ved bryggekanten. Jeg fisker fordi jeg har lyst, når jeg har lyst, når jeg er sulten, jeg lever ikke av det. Er fisken ekstra stor, blir det gjerne en del bilder og en god del løgner av det, derfor kaller jeg meg en sportsfisker, det går litt sport i det, selv om fisken min er mat.

Jeg er enig i at fisker er en yrkestittel. Det jeg mente å si var at jeg liker å kalle det fisking når jeg forsøker å lure ørreten og røya opp i steikepanna. ikke sportsfiske. Jeg er på ingen måte fanatisk, som hu sa, kjerringa. Men ordet sportsfisker og sportsfiske gir etter min mening gale assosiasjoner. Jeg synes f.eks. et ord som fritidsfisker eller fritidsfiske klinger bedre. Til dere som driver fang og slipp: Vi har jo alle et grunnsyn i dette spørsmålet. Men så har vi også et gangsyn som skifter fra gang til gang. Flott at en slipper ut nogen lunde uskadet fisk under minstemålet. Er også enig i at mange vann har godt av hard beskatning, ergo må en ta ut fisk som en ikke bruker.

Dessuten synes jeg det er alt for mange tullete restriksjoner knyttet til oterfiske. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, ordet "sportsfiske" har det vel etterhvert blitt naturlig å tolke, noe en aldri hadde grunn til tidligere. Kanskje ordet fases ut av språket vårt etterhvert? Det er jo naturlig å hoppe over det å gå rett på spinnfiske, slukfiske, fluefiske, meiting, fritidsfiske, osv?

Jeg er såpass gammel at ordet ikke gir noen dårlige assosiasjoner, men skjønner at det fort forbindes med f.eks utstyrshysteri, eksotiske reisemål med charterhelikopter, ATV-er og innlosjering i telt med parkett og kokk som tilbereder oppdrettsfisk som har tatt fly rundt halve kloden. Sporten består i å kaste dit guiden peker, og overse at fisken kjenner gamet og gir seg med en gang. Jeg er spent på om noen innfører et merkesystem, slik at det kan diskuteres om en har tatt samme fisk som kompisen, eventuelt hvem som har fått den flest ganger osv...

Ja, jeg smurte vel litt på nå, men alle vet at fisk og kjøtt ikke kommer fra naturen, men kjøledisken på super'n. Jeg har sett det selv!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor del av problemet, slik jeg ser det, er en kombinasjon av grådighet (jeg skal ha mest og størst) og misunnelse (jeg har sett andre ta flere og større enn meg). Det er ingenting i veien med å ta ut den fisken man får, så lenge man ikke tar helt av. Kultivering handler mye om å prøve å holde en bestand på et gitt nivå i forhold til hvor mye mat og næring som er tilgjengelig for fisken. Tar man selv ut fisk med dette i bakhodet så tror jeg man kan få både i pose og sekk - fisk til mat, og ikke ødelegge en bestand gradvis. Dessverre er det noen som preker fang-og-slipp som et kultiveringsmiddel, når det egentlig er et rekreasjonsmiddel. Man tar fisk, kjører den i kamp, håver den inn ved land, tar noen bilder og slipper den ut igjen. Så kommer neste fisker og gjør mye av det samme. Og neste der igjen osv. Slik kan det holde på en hele sesong, med stressing av fisk. På den andre siden, hvis bestanden er så sårbar at man ikke burde ta ut fisk så burde man heller ikke fiske der! Finn et annet sted som er mer velegnet! Dette tror jeg de fleste forstår, men problemet er at dette brukes som argument for å ha rene fang-og-slipp elver eller soner. Og det som verre er, er at neste generasjon fiskere blir opplært til dette gjennom all slags media og folk langs elvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den andre siden, hvis bestanden er så sårbar at man ikke burde ta ut fisk så burde man heller ikke fiske der! Finn et annet sted som er mer velegnet!

Si det til elvelagene rundt omkring som gjerne bil tjene penger på elvestubben sin....

Det er jo litt artig at folket er i mot catch'n'release siden det har vært gjort i alle tider. Det er jo faktisk catch'n'release å slippe ut igjen fisk under minstemålet også...

Så lenge c'n'r blir utført riktig så blir ikke fisken skadet. Aldri løfte den ut av vannet, aldri ta på den med tørre hender, kjøre fisken hardt = raskt i hoven, aldri klemme på fisken, ikke løft den opp etter halen. Som oftest syndes det mest mot småfisk (som slippes ut igjen), de blir klemt hardt og det brukes tørre hender. De dør gjerne av skadene de får da. Kan like gjerne kaste de i skogen...

En ting til; for meg så er det ren egotripp å fiske! Jeg trenger overhode ikke å fiske for å få mat.

Mvh

Bjørnar

...ikke grunneier, men ivrig sports-,fritids, rekreasjons-fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har for mye fisk sjelden vært et problem. Får som regel bare få, men til gjengjeld av fin størrelse slik jeg fisker nå.... Om jeg fisker i tusenbrødrevann, der fisk har lav K - faktor, tar jeg av og til noen for sprøsteiking, men ofte bare kverk og kast for å tynne ut (kultivere). Når jeg fisker der jeg kan risikere å få fin fisk, prøver jeg å ha en plan for oppbevaring - f. eks ei snøfonn og salttrikset for kjapp innfrysing. jfr. sitatet.->

" ...underkjøling av vann. Det oppstår når en tilsetter salt til fast is. Ved at saltet senker frysepunktet til vannet, vil isen begynne å smelte. Smelteprosessen krever energi for å gjennomføres, og denne energien vil bli tatt fra omgivelsene. På denne måten har jeg klart å få temperaturen i et reagensglass til å gå fra 0 grader(i, hentet utenfra), til -21 grader(etter å ha tilsatt riktig mengde salt). Man må legge merke til at det ikke er vannet sin temperatur som synker, men heller omgivelsene sin temperatur, da vannet fortsatt vil bli til is ved 0(+/- pga. saltet) grader"

Å fiske uten plan og bare av grådighet gjør jeg ikke. I fjor fikk jeg plutselig flere kilosfisk på kort tid i et stort vann. Jeg utførte "salttrikset" - og tenkte det her går fint. Om natta kom jerv eller rev, grov seg ned 70 cm gjennom snø / is og alt var borte. Bra for den. Resten av turen holdt vi oss greit med mat, men heller ikke mer selv om vi fiska mye.

Må tilstå at jeg sikkert vil veie skikkelig stor fisk før jeg evt. slipper den ut - om den ikke blir brukt til mat. (F. eks. om både jeg og turfølget får stor fisk samtidig.) Jeg legger derimot ikke fisk i en plastpose over natta og "glemmer den" slik at den må kastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.