Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt


klenn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg her et helsport rondane 3 persons telt som jeg bruker alene. Har brukt det bare om sommeren og lurer på om det kan brukes over tregrensen vinterstid. Jeg er litt i tvil da stengene virker noe spinkle. Det er 3,85kg og litt tungt synes jeg, spesielt om en skal ha med mat.

Men vurderer no å kjøpe et lettere telt som kan brukes hele året og ikke er for tungt. Må også vare noen år.

Jeg padler kajakk også,så ville være kjekt om teltet er selvstående. Mange krav hehe..

Prisklasse ca. 2000-5000. Pent brukt telt er også interessant!

Er det noen som har erfring med dette?:

http://www.nanok.no/page37/page3/page3.html

Har også sett på Ringsting light: http://www.helsport.no/helsport/productgroup.aspx?t=pro&containerid=23032&parentid=23029&entrypage=true&guid=1&lnodeid=1&pageid=5004

Veldig lett, men tåler kanskje ikke særlig med snø/vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg skal selge et, type Salewa SAREC.

3sesongers kuppeltelt, min/max 2,4/2,8 kilo. Lengde innertelt 220, brede 140.

Farge mørkegrønn., gult innertelt.

Det er 7-8 år, men kun benyttet til 5-6 netter overnatting. Ser ut som nytt.

Har ekstra footprint med.

Jeg selger det pga at mein sponsor ahr gitt meg flere andre telt til test, foto osv.

Jeg ønsker kr 1000 og da sender jeg det fraktfritt (postoppkrav).

Hvis du sender meg en mailadresse så sender jeg bilde av telt med teknisk info.

Jeg kan ikke finne noen måte å henge på bilde fast på personlig melding.

Hilsen jan hugo salamonsen / www.ryggsekk.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange telt i markedet!

Lars Monsen mener et enmannstelt ikke bør veie særlig mere enn 1,5kg.

Naok Arxcis Duo er bra for mitt bruk,men veier over dobbelt så mye.

Noen som har erfaring med vekt på langtur til fots?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rondane 3, brukar det vinterstid. Meir enn solid nok, stengene er mjuke, som betyr at dei tåler masse vind.

Problemet har avogtil vore at taket vert flatt ved stramming av pluggfester på side av teltet, dei som ligg midt på innerteltet, og dette gjer at snøen legg seg på taket og ikkje fell ned. Er og litt flatt bak som gjer at snøen kan legga seg oppover teltet bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Bruker du snøplugger om vinteren da sikkert?. Og spar kanskje snø opp lags kantene?

Rondane teltet mitt er jo kjemperomslig og godt. Kanskje jeg bare skal bære de ekstra

grammene og ha tusenlappene i banken :o.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black Diamond Firstlight :)

1,7kg - men tviler på at det er helt vanntett. Det får jeg snart testet ut. Kommer tilbake med rapport. Jeg har kjøpt mitt som vintertelt for relativt snille forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg her et helsport rondane 3 persons telt som jeg bruker alene. Har brukt det bare om sommeren og lurer på om det kan brukes over tregrensen vinterstid. Jeg er litt i tvil da stengene virker noe spinkle. Det er 3,85kg og litt tungt synes jeg, spesielt om en skal ha med mat.

Men vurderer no å kjøpe et lettere telt som kan brukes hele året og ikke er for tungt. Må også vare noen år.

Jeg padler kajakk også,så ville være kjekt om teltet er selvstående. Mange krav hehe..

Prisklasse ca. 2000-5000. Pent brukt telt er også interessant!

Er det noen som har erfring med dette?:

http://www.nanok.no/page37/page3/page3.html

Har også sett på Ringsting light: http://www.helsport.no/helsport/productgroup.aspx?t=pro&containerid=23032&parentid=23029&entrypage=true&guid=1&lnodeid=1&pageid=5004

Veldig lett, men tåler kanskje ikke særlig med snø/vind?

Har et telt selv som ligner veldig på Nanok-teltet som du linker til her ..

Det er riktignok et tremannstelt, men veier bare 2,4kg. Jeg bruker faktisk dette når jeg drar på turer alene også (Luxuuus!)

Tåler myyye vind, en god del regn og er veldig enkelt å sette opp (Jeg bruker 7min når forholdene er gode).

Det som avgjorde det for meg var:

- Teltet tåler alle sesonger (Ikke de aller verste vinterstormene, men da er jeg heller ikke ute)

- Vekt

- Kvalitet (vare lenge)

- God innvendig plass (ekstra plass til kompis når vi er på tur)

Ligger også midt i prisklassen du ønsker å ligge i :)

http://www.gsport.no/Produkt/712697%28BC_7%29/norheim-fjelltelt-ty-3/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er brukt på flere 8000-metere av mange ekspedisjoner, det tåler LANGT ifra snille forhold, husk å bruk SilNet for å forsegle sømmene. Ett must for helårsbruk.

Jeg vet godt hva jeg har kjøpt Djupnes. Det er såpass mange brukererfaringer på nettet som tilsier at teltet ikke er helt vanntett under noen forhold. Bibler skriver: "The canopy is built with highly water-resistant and breathable NanoShield fabric" og "Proprietary NanoShield single-wall fabric and 2000 mm floor". 4000mm bruker å være standard for det man kaller helt vanntett.

Jeg hadde selvfølgelig ikke kjøpt teltet hvis ikke det tålte en del (en vinterstorm f.eks.), men det er nok skjørere og mindre vanntett enn andre tyngre telt. Som et nummer to telt er det imidlertid interessant hvis en er opptatt av vekt. Kjøpt fra USA er prisen heller ikke så verst.

Teltet er selvstående og tar nesten ikke plass, noe som er viktig i kajakk. Teltplasser i fjæra har ofte skarpe steiner, så jeg ville vurdert et "ground clouth" (ekstra bunn) Klenn hvis du synes teltet virker interessant.

(Ps: Firstlight veier 1,5kg, jeg har det noe større Lighthouse på 1,7kg. Lighthouse er lengre og er akkurat langt nok til meg på 187cm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet godt hva jeg har kjøpt Djupnes. Det er såpass mange brukererfaringer på nettet som tilsier at teltet ikke er helt vanntett under noen forhold. Bibler skriver: "The canopy is built with highly water-resistant and breathable NanoShield fabric" og "Proprietary NanoShield single-wall fabric and 2000 mm floor". 4000mm bruker å være standard for det man kaller helt vanntett.

Jeg hadde selvfølgelig ikke kjøpt teltet hvis ikke det tålte en del (en vinterstorm f.eks.), men det er nok skjørere og mindre vanntett enn andre tyngre telt. Som et nummer to telt er det imidlertid interessant hvis en er opptatt av vekt. Kjøpt fra USA er prisen heller ikke så verst.

Teltet er selvstående og tar nesten ikke plass, noe som er viktig i kajakk. Teltplasser i fjæra har ofte skarpe steiner, så jeg ville vurdert et "ground clouth" (ekstra bunn) Klenn hvis du synes teltet virker interessant.

(Ps: Firstlight veier 1,5kg, jeg har det noe større Lighthouse på 1,7kg. Lighthouse er lengre og er akkurat langt nok til meg på 187cm).

Jepp :-) Lighthouse er vel en kopi av Awhanee eller eldorado footprinten.

Nei teltet er jo ment som ett alternativ til bivuakkpose for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.