Gå til innhold
  • Bli medlem

Lars Monsen: skjesluk


chiraque

Anbefalte innlegg

Alltid artig å skive lars monsen i overskriften, får liksom oppmerksomhet rimelig snart da :D

Men dette er ikke misbruk av hans navn men et spørsmål om noen vet hvilken skjesluk i sølv Monsen sverger til?

Har sett at det er en som går igjen, men vet ikke hvilken... Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så innviklet som man skulle tro. Det er bare noen få faktorer som man må merke seg; blank eller mørk, størrelse og gange. Vet man hva man skal velge ut ifra hvor man fisker og hva man fisker etter til hvilken tid på døgnet så har man gjort mye. Men... det som er aller, aller, aller viktigst er HVORDAN man fisker :D Sluken, eller forsåvidt spinneren, er agnet, men det er fiskeren som står for fiskingen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisking er noe man gjør mens man går på jakt. Altså: Man slenger ut et par garn, tar med bikkja og går på jakt, og trekker garna når man kommer tilbake igjen! Forrige gang jeg gjorde det, fikk jeg 25 fisk. Det var nok til både jaktlaget og bikkjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til "Babblefisk" : Garnfiske har veldig lite med fritidsfiske og ingenting med sportsfiske å gjøre.

Jeg har tidligere her under Jakt & fiske tatt til orde for å dele de to grenene av friluftsliv i 2 temaer.

Dagens jegere og sportsfiskere bedriver i mye mindre grad enn tidligere begge deler og har lite sammenfallende interesser.

Beklager å ødelegge sluktråden, men var vel egentlig denne babblene fiskejegeren som gjorde det.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med å fange rypene i et nett, da kan du jo effektivt ytrydde hele kull.

Du slipper også streife rundt i fjellet i dagesvis, kan bare legge deg til å sove for så å tømme nettet for halvdød fugl dagen etter.

Fiskegarn er et utmerket redskap for kultivering og for kontrolert uttak av fisk, spesielt i større vatn og innsjøer.

I hendene på ukyndige/uvettige rovfiskere er det et farlig våpen som kan gjøre stor skade på sårbare bestander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegere er vel blant de som er mest opptatt av å bevare bestander og bærekraftig beskatting.

Når man får 25 fisk på 8 timer, er ikke bestanden i vannet særlig truet. Heller er det slik at vi burde dratt opp enda mer. Det nevnte vann har altfor mye fisk, den blir derfor ikke særlig stor (og slik har det vært i mange år).

Tenk å trekke en paralell fra garnfiske til "ukyndig rovfisker". Det er det bare "sportsfiskere" som kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som drasser med seg garn til små vatn langt inni fjellheimen, der de håper å få stor fisk...har jeg særdeles lite til overs for.

Mataukperspektivet har mistet mye av sin gyldighet nå for tida. Da kan man heller garnfiske av hjertens lyst i vann der det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

sluk fiske e artig. men er av den oppfatningen av at alle har en favoritt sluk. det er vel den sluken du fisker mest med som man får fisk på.. har selv en favoritt. som æ har fåt sjø ørret laks ørret og røye på. møre silda gull holografisk med rød strek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.