Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny fleecejakke, trenger hjelp!


ni liv

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe en ny fleecejakke men sliter med å finne den rette.

Jeg kan bruke rundt tusen kr. på den, eventuelt strekke meg hvis produktet er veldig bra.

Jeg har to krav:

-MÅ være god kvalitet!(Er drittlei ting som detter fra hverandre av ingen grunn :roll:)

-Den skal brukes året rundt, så den må være passe varm

Har en dunjakke som jeg bruker på vinteren, men vil gjerne at fleecen skal være varm nok slik at jeg slipper å ha med dunjakken når det ikke er for kaldt pga vekt.

På forhånd takk

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Har brukt en Hagløfs Wigo ( http://www.oslosportslager.no/produkt/wigo-fleecejakke-herre-10-23114.aspx ) i et halvt år og er meget fornøyd med mykhet, egenvekt og tykkelse på denne.

En ting jeg vektlegger ved kjøp av ny fleece var at den bør være laget i Polartec fleece da jeg har god erfaring med fleecetekstiler fra denne produsenten.

Produsent av jakken som sådan spiller ikke så stor rolle for meg så lenge det ikke er sømmer i veien for sekkbruk, flatest og færrest mulig sømmer o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 Til Norrøna Narvik. Ramla over den til 70% angrer ikke på det kjøpet...

Men skulle jeg kjøpt fleece idag, ville jeg sjekket ut Polartec Loft(sp?) som er deres varmeste tekstil. Ser ut som en mellomting mellom fiberpels og fleece, og har en feeling at det gjør den mere fukttransporterende ala fiberpels som endel enda sverger til(P/P klær fra Buffalo, Montane ol.)

Kanskje Mountain Hardwear Monkey Man jakke eller genser er noe for deg?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar! :D

Den arcteryx jakken har jeg sett har sånn pelsaktig utside, er dette veldig varmt å ha på seg?

Ja, den er ganske varm. Jeg har tidligere brukt å ha med meg en tykk ullgenser og Arc'teryx jakken er minst like varm. Regner med den er i nærheten av Mountain Hardwear Monkey Man når det gjelder varme, begge to er gode valg. Jeg skulle egentlig kjøpe meg Monkey Man, men så kom Arc'teryxen på salg hos Sportsnett, da var valget klart og jeg angrer ikke på det! Jeg er veldig godt fornøyd med den :D

Jeg brukte den under skalljakka av og til i vinter og den transporterer fukt veldig bra. Fuktigheten gikk rett igjennom den og ut i skalljakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar! :D

Den arcteryx jakken har jeg sett har sånn pelsaktig utside, er dette veldig varmt å ha på seg?

Ja, den er pelsaktig og en av de aller varmeste fleecejakkene som finnes. Jeg har den, godt fornøyd med den til sitt bruk.

Har også Arcteryx Accomplice fleecejakke, som er en hardface. Har hatt den i 1,5 år, og den bærer ikke noe som helst preg av bruk. Jeg vil anbefale hardface av tre grunner. For det første vil den være mer slitesterk, f.eks hvis man bærer sekk ol.

Den vil ofte være (det er i alle fall accomplice) ganske resistent mot vind. Ikke vindtett, men langt fra så kald i vind som en vanlig fleece.

Dessuten vil den være "bedre" å ha under en skalljakke, pga den glatte overflaten. Liten friksjon, lett å ta av og på.

Alt i alt er denne jakka mye mer anvendelig enn Delta SV, siden den fint kan brukes alene og gir mer passende varme til de fleste situasjoner.

Accomplice er forøvrig den første jakkeversjonen av Tau pullover, og det finnes også en versjon med hette som heter Fugitive.

Nå har det kommet en jakke som heter Tau også, den er noe trangere i utformingen enn Accomplice. Ser ut som Accomplice er borte fra sortimentet.

http://arcteryx.com/Product.aspx?Mens/Tau-Jacket

Skulle jeg kjøpt en ny fleece i dag, ville jeg tatt med Norrøna Lyngen i vurderingen, også dette en hardface.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Fugitive jakken.

Moderat vindtett, 4x mere enn vanlig polartec. Puster 98% mener jeg det var, så hardfacen går ikke utover pusteegenskapene. Preller av noen dråper vann selv om den aldri har vært impregnert.

Utvendig ekstremt slitesterkt pga. nylonhardface. Er 2. bruker på denne jakka og utvendig er den strøken selv om fleecen innvendig er puslete.

For kort i halsen og i midjen. Relativt løst snitt, bruker medium og har plass til 2/3 lag under, mens Narvik har plass til et.

Veier nesten 500g, så er det varme pr. gram som gjelder tar jeg heller med Narvik jakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har MH Monkey Man, godt fornøyd med den. Kjøpte imidlertid for en stund siden en Patagonia Down Sweater, og har etterhvert oppdaget at den er bedre og mer anvendelig enn alt jeg har av fleece. Vekta er 343 gram, den isolerer like godt, om ikke bedre enn de tykkeste fleecejakkene, den er vindtett og pakkes sammen til en liten ball som tar mye mindre plass enn en fleecejakke. Kan fint brukes under skalljakka, eller over ved småraster. Må bare passe på å holde den tørr, jeg pakker den i en vannttett pose. Hvis du leter litt på nettet, tror jeg denne kan fås for 16-1700 kr. fra USA, alt inkl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene :D

Tror den dunjakken blir litt overkill, men jeg likte godt både arcteryx, patagonia, Norrøna og MH jakkene. Noen som vet hvor de selger noen av disse i stavanger? Jeg må prøve den i butikk siden jeg av og til faller mellom to størrelser.

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster meg på denne tråden fordi jeg mener bestemt at jeg vet hva som kunne fungere for deg!!

Dra på en MC - butikk og se etter Halvarssons produkt:

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?lang=4&id=123&cid=17

Outlastmembran er HELT GENIALT! Dette er faktisk et parafinprodukt (!) som stivner i kulde ut utgjør et isolerende, vindbremsende lag. Når det er varmt blir det flytende og leder bort varme fra kroppen. (Prøv med våt avis rundt colaflasken din om sommeren...kaldt)

Slitesterk, lett, fargeekte stoff. Designet har god krage, skråskjæring i armene, god lengde bak, passe med lommer.

Kombinasjonen av alle disse egenskapene har jeg funnet før, men aldri til denne prisen. MC - butikk er også et hett tips mht undertøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godkjenne Norrøna trollveggen fleece. Lurvete fiberfleece og mesh i siden og opp langs armene. Brukt den ganske mye siden høst 2009. Godt fornøyd med den. Ikke vindtett, men opplever at den holder bra så fremt det blåser skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.