Gå til innhold
  • Bli medlem

Misvisning - kort og greit


Danish

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Er det noen der ute som kan forklare meg misvisning enkelt og greit?

Da tenker jeg først og fremst på hvordan man kommer frem til hva misvisningen er (antall grader) og hvilken retning det dreier seg om.

Ta f.eks. et kart jeg selv har liggende, fra Finland:

Der står det noe kryptisk:

Magnetic Correction: +8*23'

True North Correction:+1*39'

Etterfulgt av;

Total Correction: +10*02'

Annual variation: +0*07'

Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg skal tolke dette??

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nøyaktig hva de to første betyr skal jeg ikke uttale meg om, men den totale misvisningen er Total correction+annual corr*antall år siden kartet var produsert. Annual correction viser hvor mye magnetisk nordpol beveger seg i løpet av et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt Basic:

Det er tre typer NORD, magnetisk N, Geografisk N og Gradnett N

Mag N er der kompasset peker, (Mag N)

Geo N er nordpolen som vi kjenner den, toppen på jorden altså. (True N)

Gra N er Den Nord som linjene på kartet peker på. (Grid N)

Misvisning er Forholdet mellom disse

Østlig misvisning kalles positiv misvisning (eller bare "+")

Vestlig misvisning er da negativ misvisning (eller bare "-")

+8 betyr altså IKKE "pluss 8" men 8 grader positiv misvisning.

Magnetisk misvisning er vinkelen mellom Mag N og Gra N, dette er det vi kompenserer for når vi orienterer

Har du østlig misvisning trekker du fra på kompasset og har du vestlig så legger du til.

Altså: etter at du har tatt ut kurs på et kart med ein misvisning på -5 grader så kan du tenke deg at du "mangler" de gradene og må derfor legge de til.

Mag N forflytter seg, derfor vil misvisningen øke eller minske med tid.

Det står som regel på kartet hvor mye den forandrer seg årlig.

Når du navigerer med kart og kompass så kompenserer du med misvisningen mellom Mag N og Gra N.

Man bruker Gra N fordi kartet er relativt til terrenget rundt deg.

Kartet ditt angir en østlig misvisning på litt mer en 8 grader, fulgt av misvisning mellom Gra N og True N.

Total Correction blir +10*02 fordi det som står etter stjernen er bueminutter, og det er 60 bueminutter i en grad så 23 + 39 blir ikke 62 men 1*02.

Til slutt er Annual variation, eller årlig variasjon. så mye misvisningen forandrer seg årlig. (7 bueminutter)

om kartet er ifra 1990 så har da misvisningen økt med 2 grader og 20 bueminutter. østlig. (om eg no fikk matten riktig)

I praksis så kan du gi fan i bueminutter. bruk +8 grader når du tar ut kurs og se an hvor gammelt kartet er så du har noelunde kontroll.

Håper dette var til hjelp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt Basic:

Det er tre typer NORD, magnetisk N, Geografisk N og Gradnett N

Mag N er der kompasset peker, (Mag N)

Geo N er nordpolen som vi kjenner den, toppen på jorden altså. (True N)

Gra N er Den Nord som linjene på kartet peker på. (Grid N)

Misvisning er Forholdet mellom disse

Østlig misvisning kalles positiv misvisning (eller bare "+")

Vestlig misvisning er da negativ misvisning (eller bare "-")

+8 betyr altså IKKE "pluss 8" men 8 grader positiv misvisning.

Magnetisk misvisning er vinkelen mellom Mag N og Gra N, dette er det vi kompenserer for når vi orienterer

Har du østlig misvisning trekker du fra på kompasset og har du vestlig så legger du til.

Altså: etter at du har tatt ut kurs på et kart med ein misvisning på -5 grader så kan du tenke deg at du "mangler" de gradene og må derfor legge de til.

Mag N forflytter seg, derfor vil misvisningen øke eller minske med tid.

Det står som regel på kartet hvor mye den forandrer seg årlig.

Når du navigerer med kart og kompass så kompenserer du med misvisningen mellom Mag N og Gra N.

Man bruker Gra N fordi kartet er relativt til terrenget rundt deg.

Kartet ditt angir en østlig misvisning på litt mer en 8 grader, fulgt av misvisning mellom Gra N og True N.

Total Correction blir +10*02 fordi det som står etter stjernen er bueminutter, og det er 60 bueminutter i en grad så 23 + 39 blir ikke 62 men 1*02.

Til slutt er Annual variation, eller årlig variasjon. så mye misvisningen forandrer seg årlig. (7 bueminutter)

om kartet er ifra 1990 så har da misvisningen økt med 2 grader og 20 bueminutter. østlig. (om eg no fikk matten riktig)

I praksis så kan du gi fan i bueminutter. bruk +8 grader når du tar ut kurs og se an hvor gammelt kartet er så du har noelunde kontroll.

Håper dette var til hjelp

Takk for hjelpen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått et veldig bra svar her.

På noen turkart (jeg mener mener å huske statens 1:50.000 kartserie) står det også angitt med piler hvilke retninger som gjelder, slik at du vet om avviket er vestover eller østover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Mareng

Jeg finner ikke misvisningen på kartene jeg har fra Norge-Serien (plastpapir). Noen som vet hvor det står?

IMG_0126.JPG

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke finner det, så kan du peile deg fram til misvisningen. 

Hvis du vet hvor du er, og peiler på på et annet kjent punkt med kompasset, så stiller du kompasshuset til pilen i huset stemmer med kompassnålen (mens marsjpilen peker på det kjente punktet). Les av retningen på kompasshuset  

Nå du da legger kompasset på kartet, slik at marsjpilen peker fra der du er mot det andre kjente punktet, så vil pilen i kompasshuset nesten peke mot nord på kartet. Det antallet grader du må vri for å få den til å peke mot kartets nord er misvisningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Jeg finner ikke misvisningen på kartene jeg har fra Norge-Serien (plastpapir). Noen som vet hvor det står?

IMG_0126.JPG

Hvis du ikke finner angivelse av missvisningen på kartet så er det sikkert ikke nødvendig å ta hensyn til noen missvisning i det området hvor du befinner deg.

Her er anvisningen på et av mine turkart i samme serie som ditt.

CIMG8218.thumb.JPG.9024a4e262d347f37005f8ca51a2b895.JPG

CIMG8219.thumb.JPG.e47d7dc035db0431f15e5ed6f04ef7fd.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
39 minutter siden, REs skrev:

Hvis du ikke finner angivelse av missvisningen på kartet så er det sikkert ikke nødvendig å ta hensyn til noen missvisning i det området hvor du befinner deg.

Her er anvisningen på et av mine turkart i samme serie som ditt.

CIMG8218.thumb.JPG.9024a4e262d347f37005f8ca51a2b895.JPG

CIMG8219.thumb.JPG.e47d7dc035db0431f15e5ed6f04ef7fd.JPG

Kan godt hende du har rett, men hvordan skal man vite det? Det burde i så fall vert opplyst på kartet at de har valgt å utelate det pga. marginal misvisning. Mindre enn 5 grader, eller noe sånt?

Sånn sett, burde det være opp til den enkelte om grensen for å korrigere for misvisning er 5, 10, eller 20 grader. Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mareng skrev:

Kan godt hende du har rett, men hvordan skal man vite det? Det burde i så fall vert opplyst på kartet at de har valgt å utelate det pga. marginal misvisning. Mindre enn 5 grader, eller noe sånt?

Sånn sett, burde det være opp til den enkelte om grensen for å korrigere for misvisning er 5, 10, eller 20 grader. Synes jeg.

Hvor i Norge er kartet for? For Bergen er magnetisk variasjon 0,3 grader øst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
6 minutter siden, Prebb skrev:

Hvor i Norge er kartet for? For Bergen er magnetisk variasjon 0,3 grader øst. 

Det er voss, så det er nok i det området ja. I så fall betyr det heller lite. Trodde der var mer jeg, sist jeg fikk høre for 10 år siden, men så feil kan man ta.

Det betyr at du vil komme 0,3 grader øst for der du har siktet deg inn?

Jeg synes det burde stått oppgitt på kartet at misvisningen er <1 grad, eller noe sånt, så trenger man ikke å være usikker.

Tilleggspørsmål: Kompasset på en GPS, peker det mot geografisk nord? (Garmin etrex 30x).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mareng skrev:

Det er voss, så det er nok i det området ja. I så fall betyr det heller lite. Trodde der var mer jeg, sist jeg fikk høre for 10 år siden, men så feil kan man ta.

Det betyr at du vil komme 0,3 grader øst for der du har siktet deg inn?

Jeg synes det burde stått oppgitt på kartet at misvisningen er <1 grad, eller noe sånt, så trenger man ikke å være usikker.

Tilleggspørsmål: Kompasset på en GPS, peker det mot geografisk nord? (Garmin etrex 30x).

Variasjonen endrer seg hele tiden så det er upraktisk å trykke informasjon som fort blir utdatert på kartet.

Østlig variasjon (misvisning, deklinasjon, kjært barn har mange navn) betyr at du må trekke fra på kompasskursen. 

Kompasset viser det du stiller det inn på. 

 

BTW Sogndal har 1,1grad øst i 2015. Voss er vel litt nærmere det i lengdegrad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etrex 30x kan du stille på hva den bruker som nord referanse.

Har også sett at noen Nordeca kart mangler informasjon om missvisning, også på steder der det betyr noe.

Norge serien til Nordeca mamgler også informasjon om avviket mellom rutenett nord og sann nord.

Hvor finner jeg det på nett? Fikk ikke noe svar i en annen tråd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
9 minutter siden, Barskekarsten skrev:

Etrex 30x kan du stille på hva den bruker som nord referanse.

Har også sett at noen Nordeca kart mangler informasjon om missvisning, også på steder der det betyr noe.

Norge serien til Nordeca mamgler også informasjon om avviket mellom rutenett nord og sann nord.

Hvor finner jeg det på nett? Fikk ikke noe svar i en annen tråd her.

Peker ikke strekene i rutenettet alltid mot geografisk nord? 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 minutter siden, TomWithoutVom skrev:

Fant et nettsted der en kan klikke på sted i kart og få opp misvisning: Link:  http://www.magnetic-declination.com/#

Kan det være noe?

Absolutt, takk :)

Jeg skjønner at jeg har noe å lære når det kommer til de forskjellige måleenhetene som brukes, for det står 0 grader og 46'. Er det det samme som 0,46 grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Mareng skrev:

Absolutt, takk :)

Jeg skjønner at jeg har noe å lære når det kommer til de forskjellige måleenhetene som brukes, for det står 0 grader og 46'. Er det det samme som 0,46 grader?

Nei. I ein grad er det seksti grademinutt. Så 46 grademinutt vil vere omlag 0,76 grad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om rutenettet ditt er UTM nett peker der ikke mot sann nord med mindre du er midt i UTM sonen (øst-vest retning). Det blir verre jo lengre nord og lengre vekk fra midten an utm sonen du kommer. Forskjellen er forklart tidligere i tråden, men ikke hvordan en finner avviket når det ikke står på kartet. (Som nordeca sin Norgesserie)
 

Endret av Barskekarsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Synes det er skremmende at Nordeca-kartene ikke har misvisning (med forbehold, mine fra 2011-12 har ikke misvisning, de kan ha blitt bedre). 

 

På de værste stedene, f.eks Øst-Finnmark så vil det utgjøre at på en 20km tur så havner du 4 km ute av kurs. (11 grader misvisning).

For de som har sett på 71 grader Nord så har de vist flere ganger hva som skjer når man ikke tar høyde for misvisning på kartet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ØysteinT said:

Synes det er skremmende at Nordeca-kartene ikke har misvisning (med forbehold, mine fra 2011-12 har ikke misvisning, de kan ha blitt bedre). 

Det kan du si, men alle som skal orientere seg etter kart og kompass må vite om misvisning, og før man legger av gårde er det enkelt å finne ut hvor stor misvisningen er i det aktuelle området. Noen kompass har mulighet for fast justering av misvisning slik at man slipper å regne om hver gang man skal ta ut kurs. Det er praktisk - hvis jeg skal gå tur i området med 11 grader misvisning stiller jeg inn kompasset etter det, så tenker jeg ikke mer på det.
Men jeg er helt enig, et hvert turkart bør ha informasjon om misvisning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
23 minutter siden, Bjørn J skrev:

Det kan du si, men alle som skal orientere seg etter kart og kompass må vite om misvisning, og før man legger av gårde er det enkelt å finne ut hvor stor misvisningen er i det aktuelle området. 

Hvordan finner man ut av det? Jeg har googlet, og har kun kommet fram til en slags kalkulator som ikke godtar det jeg taster inn, jeg skjønner ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ØysteinT skrev:

På de værste stedene, f.eks Øst-Finnmark så vil det utgjøre at på en 20km tur så havner du 4 km ute av kurs. (11 grader misvisning).

Er enig i at kart uten missvisning påført, er å ta sjanser, spessielt i Nord. Men I Sydnorge er det (normalt) lite å bry seg om. Har holdt meg til Tropografiske kart i alle år og der er det oppført.

Men, regnestykket ditt er vel litt feil. :) Er vel litt drøyt med 4 km feil, på en distanse over 20 km. :) Prøv x = 20  x  tan11

Flertallet i 71 grader nord, vet jo ikke forran og bak på et kompass. :( Men det finnes jo unntak, som bærger dem i "havn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mareng said:

Hvordan finner man ut av det? Jeg har googlet, og har kun kommet fram til en slags kalkulator som ikke godtar det jeg taster inn, jeg skjønner ikke helt.

Her finner du nøyaktig misvisning på det stedet du ønsker: http://www.magnetic-declination.com/
Det finnes også kart som viser omtrentlig misvisning i hele Norge. Men husk at misvisningen endrer seg - de siste 9 år har misvisningen i f.eks. Kirkenes økt med 4 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.