Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain Hardwear Phantom 15 vs. Mountain Equipment Xero 550


aker

Anbefalte innlegg

Hei,

leker med tanken på å selge min nåværende sommersovepose og oppgradere til en litt varmere. Til nå har jeg hatt Mountain Equipment Xero 250.

Ser at det blir mer og mer aktuelt for meg å ha en pose som takler en del minusgrader( -5 og kanskje litt til) for å ha en pose for høyfjellet fra mai til september.

Ettersom både Mountain Hardwear Phantom 15 og Mountain Equipment Xero 550 er på tilbud nå(i Norge) er dette poser jeg vurderer.

Litt informasjon om posene:

Mountain Hardwear Phantom 15

- Vekt: 940 g. (hvorav dun 630g.)

- Dunkvalitet: 700+ (eu)

- EN T-limit/Men comfort: -7 gr. C

Mountain Equipment Xero 550

- Vekt: 1000 g. (hvorav dun 600g.)

- Dunkvalitet: 700+ (eu)

- EN T-limit/Men comfort: -6 gr. C

Jeg har lett fjellforum rundt et par dager nå og funnet mye god omtale av Xero 550, men svært lite om Phantom 15.

Er det noen som har erfaring med Mountain Hardwear Phantom 15?

Noen generelle innspill?

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke annet si enn at jeg er veldig fornøyd med min 550, veldig allsidig pose som som fint kan anvendes ned til de -10 gradene som er anbefalt, gitt at du har lue/hals og slikt. Regner med du har prøvd med lakenpose i din nåværende pose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet si enn at jeg er veldig fornøyd med min 550, veldig allsidig pose som som fint kan anvendes ned til de -10 gradene som er anbefalt, gitt at du har lue/hals og slikt.

Hva synes du er øvre grense for bruk av posen?

Regner med du har prøvd med lakenpose i din nåværende pose?

Kun silkelakenpose, men da var det ikke minus.

Alternativ er selvfølgelig å kjøpe en av følgende, eller lignende:

- Sea to Summit Reactor Sleepliner

- Nanok Down Liner

Jeg er ikke helt overbevist over nytten de gjør. Har dessuten en mistanke om at jeg kommer til å savne krage i minusgrader(vet at flere soveposer ned mot - 10 ikke har krage. F.eks. Marmot Helium).

- LM

Edit: Feil med linker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje Phantom 15 berre halv glidelås? Ein slik sovepose skal ein no bruka på sommaren og då er det greitt med heil opning.

Har sjølv 550 og likar han veldig godt.

Både Xero 550 og Phantom 15 har 3/4 glidelås, etter hva jeg kan lese hos forhandlerne.

Har din Xero 550 hel glidelås?

Phantom 15 erstattes denne våren av en ny modell med hel glidelås, som er enda litt varmere; t-limit -9 gr C

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.