Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag, dun eller syntetisk ??


Anbefalte innlegg

Jeg trenger et nytt liggeunderlag og har sett meg ut exped sine, med syntetisk eller dun fyll.

Jeg heller mot å kjøpe Synmat 7 da den har minst vekt sammenlignet med Downmat 7.

Liggeunderlaget kommer til å bli brukt hovedsakelig på sommer/ høst turer. På vinterturer kan jeg supplere med

reinskinn eller annet underlag i tillegg.

Jeg er lite kjent med denne type underlag og håper noen som kjenner disse kan gi noen tips, gjerne fordeler

eller ulemper.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, du vil IKKE bli misfornøyd med en SynMat 7! Gode tilbud her: http://www.fresk.no/shop/luft-og-kunststoff-199c1.html

Selv til "normale" vinterturer vil du oppleve at den isolerer godt (temperaturgrense -17 grader i følge produsenten). Og en tynt, rimelig celleplast-underlag som underlag til madrassen vil selvsagt gi enda bedre isolasjon. Sover du under åpen himmel vil det også gi god beskyttelse mot kvister etc. Og da er vi jo inne på ulempene med de delvis luftfylte madrassene - de må behandles med litt forsiktighet. Det er ikke den du ligger på foran bålet, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Synmat 7dlx i vinter og er strålende fornøyd med den.

Har brukt den rett på teltduken på isete skare i -10 og det var veldig godt og varmt. kan ikke skjønne annet enn at den må fungere tilfredstillende til godt under -20 sålenge soveposen henger med, så vår, høst og sommer er iallefall ikke noe problem.

men som det sies over, tror man bør være litt forsiktig når underlaget er greiner, kvister, stubber og skikkelig steinete. Og ved bålet såklart.

men komf'en er suveren, hadde ikke brukt de ekstra pengene på dunutgaven hvis du ikke vet du skal på virkelig kalde vinterturer ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har downmat pump 7 og er strålende fornøyd til nå. Det isolerer knallbra, det er som å ligge i sin egen seng og det tåler godt all slags underlag. Forrige helg ble det i tillegg helt vått utapå, noe jeg har forsøkt å unngå, men det tørka kjapt og det trakk ikke vann inn. Jeg bestilte fra backcountrygear.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektforskjellen på Synmat 7 og Downmat 7 er 20 gram, så den vekta sparer du inn ved å puste skikkelig ut når du går :D Synmat er noe mer motstandsdyktig mot innvendig fuktighet, har lest om folk som topper opp madrassen med luft fra lungene (selv om jeg har skjønt at dette ikke anbefales), og det er helt utelukket på en Downmat. Samtidig isolerer nok Downmaten et hakk bedre om vinteren. Jeg skal kjøpe en Downmat nå, siden jeg liker høy(este) komfort om vinteren. Begge deler vil nok gi deg komforten du er ute etter, men prisen (og til en liten grad pakkestørrelsen) tipper deg sannsynligvis i retning Synmat.

DNT selger Downmat 7 for 1150,- (medl-pris), men ikke alle butikker har denne på lager, så send en epost og spør/forhåndsbestill den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp deg ett stoltrekk også, så sitter du som en konge i naturen med isolasjon i rumpe og rygg. I tillegg holder liggeunderlaget mye lenger. Har hatt med mitt liggeunderlag i mange år, foran bål overalt i skog og fjell, liggeunderlaget ser ut som nytt :),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slukt alt av liggeunderlag-diskusjoner og med min stive og halvgamle, bortskjemte kropp, gikk jeg tilslutt for Exped downmat 9 Pump DLX!

Nå skal(skulle)jeg sove godt i telt maaange ganger i sommer og høst. Ferie ikke lagt til syden iår, men fjellferie i Norge.

Ventet, ventet og ventet.....

Nå er "på lager" plutselig forandret til "i bestilling 08.06-ubekreftet". Håper dere som fikk de siste, nyter sommeren på tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.