Gå til innhold
  • Bli medlem

Nautgardstindene


Frøkenbølle

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ganske så færsk i fjellvandring, så tenkte meg på noen relativt lette topper nå mot sommeren, har tittet en del på Nautgardstindene, og tenkte det burde være mulig å gå alle syv toppene, fra østre nautgardstinden til Nautgardsoksle på en dag? Regner med at det er en del som har gått dem, de fleste har vel gått dem på ski kanske? Hvordan er det å gå oppi der? Går alene, og er ikke så kjent og lurer vel egentlig på om det er noe spesiellt jeg må se opp for og hvor langt det er ca? Pluss gode ruteforslag, eller smarte start/stopp steder? Når er det forresten vanlig at det er mulig å gå oppå fjellene i området, tenker på i forhold til snø, er det normalt greit i slutten av Juni? Huff, ble litt rotete dette, mange spørsmål også, men takker for svar ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nautgardstinden og området rundt er relativt enkelt men i slutten av Juni vil det nok være fottur

og ikkje skitur som er mest aktuelt. Skal du raske med deg alle toppane du beskriv vil du få ein lang

tur men den bør være overkommeleg for dei fleste.

Du bør ha over gjennomsnittleg orienteringskunnskap så du kan finne vegen utatt i tilfelle dårleg vær.

God tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips er å starte fra Glitterdalen.

Gjorde samme turen på høsten en gang fra parkeringa, medsols, og mener det var ca 22-25 km. En fin dagstur.

NB! Elva er regulert, noe ikke vi tenkte på. På morgenen var det tørt, mens på ettermiddagen var det full trøkk. Gikk uansett ganske greit å vade over (lårdybt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint:) Takk for mange gode svar, blir vel enten storkroken eller Russtangen da, siden jeg aldri har vadet før, og er lita og lett! Blir vel bra, noen andre fine turer som er værdt å få med seg i området, har nemlig tenkt å være noen dager, men siden det ser ut til at jeg skal få unna disse tindene på en dag har jeg vel en dag eller to til overs, gleder meg til å gå i fjellet igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du ikke vil vade, men kona på 55 kg kom seg også greit over. Misvisende å beskrive det som "full trøkk", det var endringen fra 0 til en god del vann jeg forsøkte å beskrive :? . Selve farten på vannet var rolig. Strykene er først en god del lenger ned.

Og for å rette på enda en feil, det heter ikke Glitterdalen, men Veodalen :D , og er samme start/mål som Marcus beskriver : Storkroken. I 2000m toppbibelen, foreslås det å gå ruta motsols.

Jeg har tittet på ruta vi brukte og distansen ble ca 20-22 km, med start på 1300 moh.

Alternativ rute fra Hindseter (R51) blir det ca 28 km, og start på 900 moh (på dette alternativet unngår man mulig vading og bratta ved Nautgardsoksli, men får da flere hm. og km.)

500Fjell sin tur var på 38 km, men da fra Bessvatn.

PS : 30+ km i terrenget er ganske langt :)

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt kan du plassere en sykkel på enten Russtangen eller Hindseter og sykle tilbake til bilen hvis du går rett opp og tar hele rekka og rett ned mot veien igjen. Alternativt kan du bruke totten og haike.

Traktorveien til Russvassbue kan forøvrig sykles hvis du er litt stø på terrengsykkel men er nok våt på den tiden av året.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da bør det kanskje være mulig å gå ifra Veodalen og kanskje gå ned igjen ved Hindseter da? Ihvertfall om det er høy vannføring.. Da tror jeg den er grei, kan jo rusle tilbake å hente bil dagen derpå, finner vel på noe! Gleder meg til å gå på tur :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du krysser brua over Veo fra Glitterheim, så er det fleire fine plassar hvis du går nokre hundre meter ned langs elva, altså til venstre rett over brua. Der har du også vatn tilgjengelig i bekken (Søre Åe) som kjem ned fjellsida frå Nautgardsoksle. Veo er i utgangspunktet brevatn, så eg vil anbefale å bruke bekken.

Derifrå kan du ta strake vegen opp over Nautgardstind og Nubbane til Storkroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.