Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggsekk og dagsetapper, ønsker tips!


andersab

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lest mye her på forumet og på internett ellers om emnet. Har fått inntrykk av at det er masse erfarne mennesker her på fjellforum, så jeg håper jeg kan få litt tilbakemeldinger på en egen tråd som kan hjelpe meg i mine besluttninger.

Jeg og noen venner planlegger en tur om en stund. Detaljene er ikke bestemt, men det blir nordpå ,det blir på 3-4 uker med overnatting i telt og det blir på sensommeren. Nordlandsruten, Nordkalotten etc. er alternativer vi har sett på.

Håper jeg kan få noen kritiske tilbakemeldinger på følgende spørsmål:

1. Jeg skal kjøpe ryggsekk til turen. Har bestemt meg for å kjøpe Bergans Alpinist II eller Bergans Powerframe. Jeg har lest mye om disse og finner like mange fordeler/ulemper på de begge. Selvfølgelig finnes det ingen fasit for hva som er best, men hva ville dere valgt på en slik tur? Ikke tenk på at pakkramme er bra til evt. fremtidlig reinjakt osv, det er uinteressant. Jeg tenker kun på denne turen og treningsturer på forhånd. Er heller ikke interessert i andre alternative sekker. Den skal brukes til en 3-4 ukers telttur og jeg har bestemt meg for MAX 25 kg last. Jeg er ikke spesielt trent med denne type langturer, men har vært på flere kortere med ubehagelig tung last over 30kg. Derfor har jeg satt 25 gk som en maks grense... Er det en grei målsetning?

2. Hva er realistisk distanse pr. dag? Jeg har lest mye om dette også. Ser på lignende turer at folk går fra 1 til 4 mil pr dag. Vi som skal gå vil jeg si er verken topptrente eller sofagriser - et sted midt imellom, kanskje litt over snittet.. Kommer selvfølgelig til å trene godt før turen, men hva er en realistisk dagsetappe for oss for en slik tur. Vi har foreløpig planlagt med en gjennomsnittlig dagsetappe på ca 2 mil, er det realistisk?

Alle innspill mottas med takk!

Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å få mest mulig trening med en ryggsekk med den vekten. Aller helst den sekken du skal benytte. Dagsetappene vil variere voldsomt alt etter terreng og vær. 2 mil om dagen er nok oppnåelig men er forholdene tøffe så kan det bli en drøy dagsmarsj. Hvis man ikke er altfor trent så lønner det seg nok å starte litt rolig for ikke å dra på seg belastningsskader. Spesielt på en såpass langvarig tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg skal kjøpe ryggsekk til turen. Har bestemt meg for å kjøpe Bergans Alpinist II eller Bergans Powerframe. Jeg har lest mye om disse og finner like mange fordeler/ulemper på de begge. Selvfølgelig finnes det ingen fasit for hva som er best, men hva ville dere valgt på en slik tur?

Bergans Alpinist II eller Bergans Powerframe. Jeg vurderte selv sekk for litt over ett år siden og stod da mellom Alpinist II, Arc'teryx Bora 95, en Osprey modell, Gregory Denali Pro og Norrøna Svaldbard 100 L.

Jeg endte opp med Arc'teryx Bora 95 etter å ha prøvd alle sekkene et x-antall ganger med vekt i. Jeg har ikke angret for å si det slik.

Jeg prøvde Bergans Alpinist hos ute.no og der skrøt de mye av bæreegenskapene til sekken, selv var jeg ikke like imponert, men jeg liker veldig godt løsningene.

Mitt tips blir derfor å prøve alle de sekkene du kunne tenke deg med vekt i butikker(også eventuelle merker du har slått fra deg) og ta den som er best for deg.

2. Hva er realistisk distanse pr. dag? Jeg har lest mye om dette også. Ser på lignende turer at folk går fra 1 til 4 mil pr dag. Vi som skal gå vil jeg si er verken topptrente eller sofagriser - et sted midt imellom, kanskje litt over snittet.. Kommer selvfølgelig til å trene godt før turen, men hva er en realistisk dagsetappe for oss for en slik tur. Vi har foreløpig planlagt med en gjennomsnittlig dagsetappe på ca 2 mil, er det realistisk?

Jeg vil først nevne at jeg aldri har vært på en så lang tur. Min erfaring er at de første dagene av turen er tyngst. Allerhelst ville jeg ikke sette opp dagsetapper, men tatt beslutningene underveis. Jeg kan forstå at det kan by på problemer på en så lang tur. Om jeg måtte planlegge en viss dagsetappe hver dag tror jeg at jeg ville beregnet et sted mellom 10-15 km om terrenget er kupert og kanskje mellom 15-20 km om terrenget er lettere.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv begge sekkene med realistisk vekt i. Og ikke bare på et flatt gulv. Gå litt i trapper o.l. Så velger du den som passer ryggen din best. Begge er meget gode sekker som vil funke bra foreutsatt at de passer.

Dagsetappene vil som andre her skriver variere veldig med hva slags terreng dere går i. 2 mil høres langt ut med tanke på den formen dere er i. Går sikkert greit på en relativt flat etappe på sti, men når etternget blir vanskeligere er 2 mil om dagen langt. Et alternativ kan være å legge opp 3 dager med 2 mil og så en fleksi/hviledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp den sekken som sitter best. Gå rundt hele butikken i en god stund, met vekt oppi.

Hvis du planlegger å gå 3-4 uker på tur, bør du planlegge å kunne kjøpe/hente opp mat underveis. Det er nok mengden med mat som gjør sekken tung. Maks. 25 kg er realistisk (og fornuftig) når du har med mat for en ukes tid og du har et telt med fornuftig vekt. Det går sikkert an å ha enda lavere vekt, men du må være veldig bevist på hva du pakker og være sparsom.

Når jeg går med tungt bør i ulendt terreng, er 15km/dag er helt grei dagsetappe. Vi pleier ofte å gå fra 10:00 til 16:00 og har noen pauser underveis. Men det er helt avhengig av terrenget. På en god sti går du fort, men må du klatre eller gå gjennom tett kratt, kan du i ekstreme tilfeller bruke en time på 1 km. Bare beregn god tid, slik at dere koser dere og du kan også legge inn mulighet for en hviledag innimellom ved et godt fiskevann. Det er ikke morsomt å måtte gå langt fordi man beregnet for lange etapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur du bør vere litt mer open for hvilken sekk du velger, powerframe veier 5,2kg, det er mye sekk og jeg ser ikke behovet for en så kraftig sekk til sommersbruk utenfor jakt og annen "transport".

Alpinisten veier litt mindre og jeg har hørt flere skryte av den, men det finnes enda lettere sekker for ditt formål.

Siden du har en maks på 25kg så bør du tenke litt vekt i alle ledd og i sekk er det som regel en del å spare på å prøve seg litt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du Arcteryx Bora 95 istedetfor "en av de store" sparer du mye vekt på dette.

Og i vektområdet er den like komfortabel \ mer komfortabel. Jeg har både Alpinist 1 og Bora 95, og såfremt jeg ikke har behov for volumet, velger jeg `95.

Sjekk også i denne tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11428

Galningene på forumet her klarte til slutt å komme under 3kg + mat... Mye inspirasjon her om du står foran en del innkjøp av utstyr nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Bergans powerframe og mener det er feil valg når du skal holde deg under 25 kg. Sekken i seg selv funker knallbra (i hvert fall på min rygg!), men du kan pinadø spare flere kg i ryggsekk-vekt på å finne noe på rundt 80-100 liter som funker bra opp til 25 kg.

Storsekken min er til pakkesel-jobb mellom bil og hytte eller koseturer der vi drar med oss all verdens drit. Deilig å bare kunne stappe oppi uten å tenke på vekt og volum, sekken sluker ALT. Men den har ingenting på en vektkritisk tur å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til sekk så tror jeg du bør være åpne for andre typer. Flere gode sekker er anbefalt tidligere i tråden. Har hørt enkelte svært kritiskte brukererfaringer med Alpinist II.

I forhold til lengde pr dag så vil dette variere mye. Men jeg ville nok lagt opp til ca 1 mil de første par dagene og deretter økte til ca 1,5-2 mil om dagen. Men her er mye avhengig av hvordan dere legger opp ruta. 2 mil langs grei sti vil ikke være det store problemet, 1 mil gjennom myr og vierkratt derimot....

Mitt beste tips er imidlertid å sette av litt god tid, dere kan da nyte turen og ta en hviledag om det skulle bli nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du skal bære "bare" 25 kg ville jeg helt klart valgt en sekk uten pakkramme. Det gir deg både en lettere sekk og en bedre bærekomfort. Jeg har selv Viking utgaven og er veldig fornøyd med Bergans. Har forsøkt forskjellige andre sekker og synes denne er helt utmerket, men tviler ikke på at det finnes andre og bedre sekker som andre påpeker. Det er jo gjerne litt individuelt hvordan en sekk passer og det blir viktig som andre har nevnt, at du prøver den selv med full vekt og gjerne både på flatmark og i bakker (trapp).

Hvis du har tenkt å være ute i 3-4 uker og ikke er vant til så lang utflukt fra tidligere må du være forsiktig så du ikke pådrar deg belastningsskader. Både under trening før og når selve turen starter. Ta det heller rolig fra start og øk på etter hvert som du føler deg komfortabel med det.

Tror nok du skal sikte deg inn på rundt en mil om dagen (hvis terrenget er sånn noenlunde kurrant) de første dagene, så ser du jo etter hvert hvordan kroppen responderer. Husk også at kroppen helt sikkert vil be om en hviledag i ny og ne. Og husk at turliv ikke bare handler om å gå, men å nyte selve turen med alle de godene som å slappe av og fiske mm.

God tur må du i alle fall ha! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er hankjønn klarer du fint å bære 25 kilo selv over litt distanse. Du bør klare å få oppakningen uten mat på 15-16 kilo, men maten veier jo også len hel del. Hvis du legger turen forbi selvbetjente DNThytter kan du kjøpe mat til noen av dagene underveis, et alternativ er også å stikke nedom bygda et sted på turen. Eller må den bæres og da blir det nok 25 kilo fort, selv med tørrmat hele veien.

Undertegnede gjetter at jeg er som deg i form, ikke topptrent, men i grei form. For meg (med sekk) er 1 mil søndag/kveldsstur, 2 mil så føler jeg at jeg har gått en skikkelig tur og det er min favorittdistanse, 3 mil er langt (men det går greit hvis jeg ikke må gå så langt hver dag) og 4 mil på en dag er så langt at jeg blir gretten på slutten, og derfor ikke har like stor glede av turen.

Men for å lette på matvekten så vil du jo fiske litt og slikt, og da bør dere ikke legge opp til for lange etapper tenker jeg, så jeg vil anbefale en ambisjon om 17-25 kilometer for det meste, og noen av dagene legge opp til korte turer med fisking og avslapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de fleste om sekk her. Ville valgt en anatomisk sekk hvis du skal ha max 25 kilo i den.

Da blir det jo Alpinist 1 eller 2 på deg. Synes dog vektforskjell der er såpass liten at jeg da likegodt hadde tatt 1.

Siden du bare skal ha 25 kilo kan det være en del å spare på annen sekk som noen sier. F.eks Bergans Trollhetta 95. Over 2 kilo spart kontra Powerframe og 1,6 kilo spart kontra Alpinist.

Dog har den annet bæresystem, vet ikke om den er blir like god å bære over tid.

Skal du bære tungt så merker du den siste ekstra kiloen klart best. Ikke så stor forskjell på 20 og 22 kilo, men mye verre med 26 til 28, synes jeg da.

Prøv sekkene med 25 kilo. Er du i en proff butikk kan det godt hende du får gå deg en tur med de hver sin dag, mot et "pant" så du ikke stikker av med den.

Den som føles best på stillestående og etter 5 meter på gulvet i butikken er ikk enødvendigvis den beste etter en mil eller mer.

Dagsavstand varerier veldig etter mange faktorer. Type underlag, høydeforskjell, hvoer mye man har gått de siste dagene etc.

Ikke legg opp for ambisiøse mål med antall mil. Sett heller av en dagskvote på antall timer. Prøv s¨å å esteimere hvor langt dere kan gå på den tiden. Så stikker dere opp i marka med sekker og går distansen. Får dere litt peiling på hva dere kan forvente etterhvert.

Ha heller litt god tid slik at hvis dere har kommet lenger enn planglagt etterhverrt så ta en liten avstikker som dagstur, gjerne da uten sekk eller med liten dagssekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips fra en sofakriger.

Prøv ut forskjellige sekker med 25kg og finn den som passer din kropp best!

Gått ifra VikingII til Bora80 og er kjempefornøyd selvom det gikk utover volum, men sparte 800g og gikk opp i bærekomfort!

Arcteryx Bora systemet er brukt av USMC, produsert av Propper, de trengte en sekk som tålte 50kg oppakning. Ser ikke noen forskjell på bæresystemet mellom min Bora 80 og ILBE sekkene.

Gåstaver er en god ting både til trening, tur og du har bare et sett knær...

Tøy skikkelig ut etter sekketrening. Styrketren "korsettet" og knær.

Ville sjekket ut Bushbuddy/bushcooker fordi det er kos med bål(lukt), og på lengre turer er det endel drivstoff dere slipper å bære.

Å få støpt innlegg såler hos Intersport, Footbalance er nok 600 vel anvendt.

Få rutiner på fotpleie.

Villmarksboka av Lars Monsen.

2mil per dag høres mye ut. Ville lagt lista lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har lest mye her på forumet og på internett ellers om emnet. Har fått inntrykk av at det er masse erfarne mennesker her på fjellforum, så jeg håper jeg kan få litt tilbakemeldinger på en egen tråd som kan hjelpe meg i mine besluttninger.

Jeg og noen venner planlegger en tur om en stund. Detaljene er ikke bestemt, men det blir nordpå ,det blir på 3-4 uker med overnatting i telt og det blir på sensommeren. Nordlandsruten, Nordkalotten etc. er alternativer vi har sett på.

Håper jeg kan få noen kritiske tilbakemeldinger på følgende spørsmål:

1. Jeg skal kjøpe ryggsekk til turen. Har bestemt meg for å kjøpe Bergans Alpinist II eller Bergans Powerframe. Jeg har lest mye om disse og finner like mange fordeler/ulemper på de begge. Selvfølgelig finnes det ingen fasit for hva som er best, men hva ville dere valgt på en slik tur? Ikke tenk på at pakkramme er bra til evt. fremtidlig reinjakt osv, det er uinteressant. Jeg tenker kun på denne turen og treningsturer på forhånd. Er heller ikke interessert i andre alternative sekker. Den skal brukes til en 3-4 ukers telttur og jeg har bestemt meg for MAX 25 kg last. Jeg er ikke spesielt trent med denne type langturer, men har vært på flere kortere med ubehagelig tung last over 30kg. Derfor har jeg satt 25 gk som en maks grense... Er det en grei målsetning?

2. Hva er realistisk distanse pr. dag? Jeg har lest mye om dette også. Ser på lignende turer at folk går fra 1 til 4 mil pr dag. Vi som skal gå vil jeg si er verken topptrente eller sofagriser - et sted midt imellom, kanskje litt over snittet.. Kommer selvfølgelig til å trene godt før turen, men hva er en realistisk dagsetappe for oss for en slik tur. Vi har foreløpig planlagt med en gjennomsnittlig dagsetappe på ca 2 mil, er det realistisk?

Alle innspill mottas med takk!

Mvh Anders

om du vil gå komfortabelt burde du ikke kjøpe pakkrammesekk. anatomiske sekker sitter my bedre på kroppen.

du sier MAX 25 kg last. og dere skal være borte i 3-4 uker med variert vær og sånn.

du være veldig flink med hva du velger og pakke med deg (type telt, sovepose, klær, utstyr osv..) om sekken ikke skal veie mere.

25 kg er vel greit nok.

realistisk distanse per dag er vel fra 1-2 MAKS 3 mil. det er ikke om og gjøre og jage km, men og kose seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du vil gå komfortabelt burde du ikke kjøpe pakkrammesekk. anatomiske sekker sitter my bedre på kroppen.

Dette er ein påstand det ikkje er så mykje sannheit i. Sjølv har eg i alle fall ikkje erfart at nokon anatomisk ryggsekk er meir komfortabel enn pakkrammesekken min.

Påstanden er nok bare ein overlevning frå tida dei fyrste gode anatomiske sekkane kom på markedet. Det har skjedd mykje sidan den gong :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ein påstand det ikkje er så mykje sannheit i. Sjølv har eg i alle fall ikkje erfart at nokon anatomisk ryggsekk er meir komfortabel enn pakkrammesekken min.

Påstanden er nok bare ein overlevning frå tida dei fyrste gode anatomiske sekkane kom på markedet. Det har skjedd mykje sidan den gong :?:

Er enig med deg her. Men at du kan spare mye vekt på selve sekken mellom de to kan ingen komme fra. Tyngste berganssekken her veide 5,2 kg etter hva jeg kunne lese i tråden her. Går over på en lettere type anatomisk sekk, f.eks. Norrøna Svalbard 80 (3kg) kan du spare 2,2 kg. Det er en god del mat det. Med sidelommer til denne er du oppe i 94 liter. Om du har 25 kg som maksgrense, ville jeg valgt en antomisk ryggsekk fremfor meis/pakrammesekk.

Ellers når det gjelder avstand, så er det veldig individuelt. Legg opp turen slik at dere har litt slingringsmonn, gi dere mulighet til å la teltet stå en dag når dere kommer til fine områder, og ta en hviledag/topptur. Jeg pleier å gå ut fra en snitthastighet på ca 2,5 km/t i myr/kronglete stier/mye stigning/, og ca 3km/t i høyfjell/gode stier/kupert, pauser iberegnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at du kan spare mye vekt på selve sekken mellom de to kan ingen komme fra. Tyngste berganssekken her veide 5,2 kg etter hva jeg kunne lese i tråden her. Går over på en lettere type anatomisk sekk, f.eks. Norrøna Svalbard 80 (3kg) kan du spare 2,2 kg. Det er en god del mat det. Med sidelommer til denne er du oppe i 94 liter. Om du har 25 kg som maksgrense, ville jeg valgt en antomisk ryggsekk fremfor meis/pakrammesekk.

For like store sekkar, er vektforskjellen minimal. Og at ein kan spare mykje vekt ved å velge ein mindre sekk, det er heilt riktig, og då er utvalget av pakkrammesekkar svært dårleg :)

Og dersom ein skal ha med seg mat for 3-4 uker og skal halde totalvekta under 25kg, vert det ikkje mange kg att til sekk, sovepose, telt osv. Men det er ikkje bare å velge ein liten sekk, for å spare vekt, for sin skal jo få plass til all maten også, og mat for 4 uker tar nødvendigvis mykje plass. Dersom fiske er alternativet, kan ein derimot sjå langt etter ordentlege dagsetapper. Så her må det velgast og prioriterast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Berghaus Vulcan Cyclops har tjent meg trofast på alle mine turer i årevis. Usedvanlig solid og med ypperlig bærekomfort. Egentlig en militærsekk. Bare å lesse på så mye du klarer å bære. Se videoen og bildene vedlagt. Anbefales ut fra egen erfaring gjennom jevnlig bruk under alle forhold de siste 15 år(':lol:')

Sjekk:

post-4167-133474690201_thumb.jpg

post-4167-133474690208_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Bergans Alpinist anbefales. Har brukt begge modellene (Alpinist 1, riktignok). Powerframe sitter best på ryggen og har nydelig bærekomfort, men jeg ødela to i løpet av litt for kort tid (tre måneder) til å ville stole på dem videre. Alpinist duger helt fint til bører på over 35 kilo (og sikkert mer), sitter godt på ryggen og er dessuten litt lettere. Den har også fungert knirkefritt gjennom flere lange turer.

2. Når det gjelder dagsetapper ser jeg ingen grunn til å planlegge over evne. Å gå på bare for å komme langt gir i hvert fall ikke meg mye turglede. 2 mil hver dag i flere uker og med 25 kilo på ryggen høres ganske dølt ut. Sett heller av god tid til en litt kortere distanse, så kan dere heller ta noen omveier om tidsskjemaet viser seg å være altfor romslig. Avstikkerne, toppturene og letinga etter perlene, er ofte det som gir de flotteste naturopplevelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Berghaus Vulcan Cyclops har tjent meg trofast på alle mine turer i årevis. Usedvanlig solid og med ypperlig bærekomfort. Egentlig en militærsekk. Bare å lesse på så mye du klarer å bære. Se videoen og bildene vedlagt. Anbefales ut fra egen erfaring gjennom jevnlig bruk under alle forhold de siste 15 år(':lol:')

Sjekk:

Vulcan var kanskje den beste sekkene på markedet. Jeg har slitt ut forgjengeren Cyclopus II, Vulcanen henger fremdeles sammen. Bæresystemet er imidlertid ikke lengre like bra som nyere sekker. Oppdaget det da jeg lånte en Osprey Argon av en venn for noen år tilbake. Både Osprey Argon, Norrøna Nansen og Gregory Denali, som jeg seinere har brukt, har mye bedre bæresystem.

Anbefaler å kjøpe en god storsekk hvis vekten skal opp i 25kg; Osprey, Norrøna, Gregory og Bergans lager alle gode sekker. Berghaus lager dessverre ikke lengre "storsekker".

post-3635-133474690405_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.