Gå til innhold
  • Bli medlem

Varme føtter om vinteren


morten

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips rundt dette?

Har egentlig ikke gjort meg så mange tanker rundt dette, men kommet til den konklusjonen at jeg ofte fryser på føttene.

Skiskoene mine er ikke mer enn et uforet, kaldt, lærskall. Sokker er vel og bra, men gjør ikke alltid susen. Noen gode løsninger som er kompatible med normale fjellskistøvler (helst supertelemark trepunkts)?

Andre støvler? Søkker eller andre tekstilprodukter til å vikle utenpå skiskoene? Jeg ønsker meg rett og slett en fair sjanse til å holde fotvarmen i 10 - 20 minusgrader. Kaldere enn det har jeg ikke tenkte meg ut på tur, og skal jeg på tur i kaldere vær, får jeg heller fryse litt, men jeg har en følelse av at ofte blir føttene beintæla allerede ved temperaturer ned mot minus 10, og det er litt for tidlig for meg å skalke lukene å holde meg innendørs!

Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappa sa alltid at det måtte være frostrom mellom foten og støvelen. Med dette mente han at støvelen måtte være stor nok. Hvis skistøvelen er for liten, blir blodtilførselen hemmet og dermed fryser man. Det samme gjelder trange skihansker på hendene. Mange sverger til tykke, gamle ullsokker utenpå støvelen, men dette har jeg ikke prøvd. Jeg bruker tynne damesokker innerst med raggsokker utenpå. De tynne sokkene isolerer ikke mye i seg selv, men du får et ekstra luftlag og dette isolerer. Dessuten minsker de tynne sokken muligheten for gnagsår.

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Tre gode tips til kalde foetter:

1) "Supergamasj". En gamasj som hektes fast utenpaa skiskoen, og dekker hele oversiden av skoen. Gjerne foret med vadmel eller et annet isolerende lag. Har selv bare sett disse hjemmesydd, men tror de skal vaere mulig aa faa kjoept i en godt utstyrt sportsbutikk.

2) Fotposer. Til bruk ved lunsjstopp og andre pauser. En formsydd "pose" som en trekker over hele skoen, gjerne med isolerende lag under foten slik at en ikke kjoeles fra bakken. Disse faaes kjoept i sportsbutikk, ajungilak m.fl. produserer dem, de er ogsaa ganske enkle aa sy selv.

3) Dampsperresokker. Sokker som hindrer at damp og svette fra foten fukter skoene. Saerlig bra paa paa vintertur med telt. Ingenting er saa kaldt som aa ta paa frossene skisko om morgenen.... Er mulig aa faa kjoept slike, men jeg foretrekker vinmonopolets poser (har liten fot saa de sitter som stoept!), en ullsokk mellom posen og foten, og en mellom posen og skoen. Den innnerste sokken blir litt klam, men sjelden kald. En enkel og billig loesning som ogsaa hindrer gnagsaar.

Ellers er "duffedaffer", dunfylte fotposer, en suksess i teltet og under lunsj ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med neoprensokker? Det diskuteres mye blant "kontinent-folk" som går på høye topper.

Ellers så skrev gjest om dampsperre sokker, såkalt vapour barrier line (VBL). Temmelig high-tech og foten svetter vel litt i sin egen saft, men sikkert verdt å prøve :shock: . Det benyttes for øvrig også mye i dynsoveposer om vinteren...

Ta en titt på http://forum.outdoorseiten.net under utstyr, kanskje du finner flere tips?

Klem fra kona di :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Frå ein frosenpinne til ein annan: dersom nye sko er aktuelt, kan eg anbefale Varg Polar. Det er lærstøvel (telemark) med innerstøvel. Funkar genialt for meg. Dersom ein søv ute i snøhole eller telt, slepp ein ta av seg innerstøvlane, men kan sove med dei på i soveposen. Slik slepp ein stikke beina ned i iskalde sko på morgonen. Fotposar er elles òg genialt!

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at skistøvler til vinterbruk må være romslige, gjerne så romslige at du får både to par raggsokker i og to par såler. (tynne korksåler bygger lite, men isolerer bra som såle nr.2.)

Bruker alltid skoovertrekk til vanlige skistøvler, - men kan være vanskelig å få noe som passer både sko og binding for telemarkstøvler. En gamsje som kan trekkes ned over støvelsen gjerne med snor, strikk eller vire under skosålen hjelper godt.

Har du en vanlig gamasje til sommerbruk kan du forsøke den om vinteren med en strømpe under der du har klippet av deler av foten.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips ovenfor synes jeg.

Det er vel svært lite som ødelegger en tur mer enn frosne føtter.

Uansett, til syvende og sist er det luft som isolerer, derfor flerlagsprinsippet under bukse og jakke. Så også med beina.

Derfor, store nok støvler er alfa-omega.

Varm støvler og bein før du tar på deg støvlene. Støvler i bagasjerommet på vei til tur er KATASTROFE!

Fuktsperre er nevnt. Selv har jeg veldig gode erfaringer med det. Tynn sokk innerst, så fuktsperre (SHU, eller bruk feks tynne poser man benytter i søppelbøtter etc), så tykk ullsokk.

NB! Støvlene MÅ være store nok slik at det ikke blir trangt.

På flerdagersturer med telt hvor tørkemulighetene en minimale, slipper man å få fuktighet i støvlenes lær ved å benytte fuktsperrer.

Ta med støvlene ned i soveposen på morran, slik at de varmes før bruk. Selv har jeg aldri støvlene nedi posen om natta, da de trekker altfor mye varme fra kroppen.

Lag egne fotposer med borrlås nederst. Lim borrelås på støvlene like over sålen. Ikke veldig sexy når du ikke benytter fotposene, men funker som pokker. Forbruket av borrelås på støvlene er stort, men hva gjør man ikke for å være varm på beina.

Med disse tiltakene kan du peise ut i 30 kalde òg. Det er jo da lyset er på sitt beste, og så også bildene :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei du!

For min del så liker jeg mine "nikken" sokker; dersom jeg blir våt på føttene så holder jeg meg varm allikevel pga at sokkene inneholder langbølget infrarød varme og absorberende fibrer, som lar føttene puste og gjør at de holder seg varme. (Reflekterer varmen fra kroppen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

For meg funker skaller med kartankler inni best. Fryser aldri på bena med dette på mæ..

Eneste som er svakhet er at de tåler ikke så mye, derfor bruker jeg dem bare til telt og bål bruk...Dyrt er det også, men det er det verdt...

Skiskolene må være være passe stort, men heller ikke for stor...Viktig å smøre skoa godt, gjør ikke noe om de er våte når du gjør dette...Sokkene tørker jeg på magen, men skoa har ikke adgang til soveposen min...trekker for mye varme, også er de helvettes stive og ubehagelige...

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har samme problem som meg: Stop 24 krem. Fås på apoteket. Meget kraftig antiperspirant.

Problemet er sterk fotsvette, som gjør at jeg blir fuktig på føttene fort, derved også fort kald. Den gang jeg gikk med telt om vinteren, smurte jeg på dette et par ganger i dagene før turen og underveis. + bare ull - strømper og sokker.

Har aldri prøvd med dagens bindinger, men bør funke - gammelt triks fra kalde vintre i Oslomarka med tynne lærlangrennsstøvler: Trekk en ullsokk over støvlen. Var ikke noe problem å klemme inn i rottefella, bør gå også med bakbinding.

Best hels,

"mannen med stinkestrømpene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonymous

Dersom man ikke ønsker å investere fuktighetsblokkerende sokker kan man på mange måter få akkurat samme nytten av ett par sider avispapir:)

Dersom man legger ett par sider flatt i bånn av skoen, suger papiret lett og raskt opp fuktighet, samtidig som det forsterker isolasjonsevnen til sålen. Funker bra.

...og, som det står i en kjent amerikans overlevelses-håndbok, så kan dette papiret være ypperlig og livsviktig som opptenningsved dersom det trengs dersom turen skulle ta en uheldig vri:)

Mathias

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ellers er skift av både sokker og NB! såler når man først har unnagjort de verste svetteetappene skikkelig digg, og motvirker frossenfot på vei ned igjen...

Ekstra såler veier nesten ingenting, og ekstra sokker har du gjerne med med uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mulig dette ansees som "juks", men jeg har brukt slike små kjemiske varmeposer til å putte i eget rom foran på tilhørende innleggsåler. Holder 35-40 grader i seks sju timer. Dette funker og de koster ikke mer enn tyve kroner stykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg fryser også lett på beina og kjenner godt til problemet. Etter mange år med prøving og feiling har jeg erfart at jeg trenger flere par sko på vinterstid. Derfor har jeg ett par vanlige skisko for vanlige turer i Oslomarka, disse skoene har jeg 'normal' størrelse på. I tillegg har jeg kjøpt et par tykke godt polstrede lærsko (Alpina ca 1000 kr) hvor jeg har gått opp en størrelse for å ha plass til et par ekstra tykksokker. Lærskoene har jeg med meg på fjellet når vi er på overnattingsturer under åpen himmel. De har fungert greit for meg. I tillegg har jeg et par gode gammeldagse gamasjer som jeg kan tre over. Disse bruker jeg selvsagt når jeg må bevege meg i dypsnø. MEN jeg pleier også å ta dem på når jeg kommer frem til leiern, bare for en ekstra 'varme forsikring'. Jeg har faktis aldri frøset i lærskoa :wink:

Samme prinsipp har jeg for vanlige vintersko, ett ekstra par med XL størrelse for plass til ekstra tykksokker og 'space', slik at jeg ikke går med trange sko når tykksokkene er tatt på.

Dersom du vurderer dette så husk å prøve skoene godt i butikken slik at du er sikker på at skoformen passer bena dine når du har på de tykksokkene du har tenkt å bruke i praksis. Ta deg god tid i butikken og gå noen runder så du er 110% sikker :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hallo!

Jeg har bruk Varg Polar i 3-4 år og må si at disse er oppskrytt!!!!! Innerstøvelen har dårlig med isolasjon i tuppen og dette fører til at jeg fryser like mye på beina i disse som i vanlige skisko. Om jeg skulle kjøpt meg nye skisko nå, ville jeg valgt en romslig/stor størrelse av for eks. Varg Morgedal eller Skavl og brukt ekstra ullsokker for å fylle opp skoen. Prisen på Varg Polar kan ikke forsvares når den ikke er varmere.

Mvh Fjelljo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.