Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski-lengde


jepp

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg skal kjøpe meg fjellski og har sett på Åsnes Ingstad med Voile 3-Pin Cable og Crispi Sydpolen. Skiene skal brukes både på jakt, tur og toppturer. Jeg er 173 og har blitt anbefalt både 180 og 190 lengde på skia. Noen som har erfaringer eller synspunkter på hvilken lengde jeg burde velge? Det frister også litt å kjøpe scarpa t4 istedenfor crispi sydpolen, men tror dere dette blir alt for håpløst å gå med på flate turer? Jeg håper på å få en ski som er god å gå med men som jeg også kan ha det litt gøy med nedover. Hvis skiferdighetene har noe å si så går jeg mye på ski og kjører en del telemark i anlegg hvert år...

Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som om at du vil ha en turski mere enn kjøreski som du har fra før->190

Gode ferdigheter->190

Med 190 skia kan du bruke kombinert kabel/tåbindinding og 10-15mm forhøyings plater for å bedre gå/kjøre egenskaper.

Tå binding på flater, motbakker og hekte på helbinding i bakker

Du har og mulighet å bruke en stivere støvel på mere kuperte turer.

Men er i samme bås -ferdigheter, og vurderer 180 ingstad m 35mm kortfeller. Setter uansett ingen fartsrekorder på kortdistanser med disse. Sparer vekt og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har selv et par Ingstad med riva 3 og Crispi sydpolen. Jeg er faktisk i farten litt usikker paa hvilken lengde jeg valgte men mener det var 180. Er ca 175 selv og et sted rundt 70 kg. Synes det fungerer flott. Lengre ski gir jo bedre baereevne og er vel gjerne bedre til langrennsbruk men selv om jeg ikke tar paa meg de tyngste utforbakkene liker jeg at skia ikke blir for lang ettersom jeg har brukt dem en god del i tett skog ogsaa hvor det er definitivt enklere med en litt kortere ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.