Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelse på sovepose


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Skal kjøpe min første sovepose av "ordentlig" type, har ingen erfaring med sovepose fra før.

Tenkte på å kjøpe en fra Haglöfs eller Ajungilak eller Bergans.

De har str. 175-190-205, noen er i 180-195 osv......

Jeg er selv 185. Hvilken str. trenger jeg?

Er redd for å kjøpe for liten og for stor....

Jeg vil jo ha plass til bena, men ikke 30 cm til bunn liksom...

Sovepose-fabrikantene virker så uklar når de snakker om lengde, liggelengde osv. Er lengden oppgitt fra bunn til toppen, eller er det liksom "frem til hullet"?

Sikkert dumme spm dette her, men fint om DU tar deg tid til å svare....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt beste råd er å gå i en forretning og be om å få låne med posen hjem eller prøveligge i posen i forretningen. Da vil du både få en god føling med lengden og bredden. Min erfaring er at det er bedre å kjøpe posen for stor enn for liten. Det kritiske for å holde varmen i en sovepose er forruten kvalitet og isoleringsevne at en kan ligge slik i posen at en unngår kuldebroer. Det krever at den er litt romslig. I en romslig pose får du da også plass til en tynn, ev. litt tykkere innerpose, samt eventuelt fuktige støvler om vinteren. Jeg vil også anbefale pose med glidelåsåpning helt ned. Det vil øke bruksområdet for posen vesentlig. Jeg vil ellers anbefale å kjøpe liggeunderlag samtidig med posen, - da får du prøvd begge deler sammen.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er å gå i en forretning og be om å få låne med posen hjem eller prøveligge i posen i forretningen. Da vil du både få en god føling med lengden og bredden. Min erfaring er at det er bedre å kjøpe posen for stor enn for liten. Det kritiske for å holde varmen i en sovepose er forruten kvalitet og isoleringsevne at en kan ligge slik i posen at en unngår kuldebroer. Det krever at den er litt romslig. I en romslig pose får du da også plass til en tynn, ev. litt tykkere innerpose, samt eventuelt fuktige støvler om vinteren. Jeg vil også anbefale pose med glidelåsåpning helt ned. Det vil øke bruksområdet for posen vesentlig. Jeg vil ellers anbefale å kjøpe liggeunderlag samtidig med posen, - da får du prøvd begge deler sammen.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med KS.

Forøvrig misliker jeg sterkt at produsenter benytter gule, orange og andre lyse farger inni posene.

Vi smører oss inn med solkrem, svetter osv. Det er uunngåelig å ikke bli småmøkkete på tur. Når man da legger seg i posen, blir selvfølgelig også den skitten etterhvert.

Har man lys farger inni posen, resulterer det i at man "vasker ihjæl" posen.

Da synes jeg det er bedre å ikke se møkka jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har erfaring med det selv, med mine 164 cm er stort sett alle poser litt for store, men andre storvokste personer i min omkrets mener at bredden er like viktig som lengden på posen. En for smal pose er både ubehagelig og kuldefremmende fordi armene blir liggende "tynt" ut i sidene. Prøveligging er viktig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til skittent innertrekk i soveposen: Jeg bruker alltid lakenpose (silke, veier nesten ingenting) i soveposen, men jeg har bare dunposer og de skal man ikke vaske/rense for ofte (helst aldri). Dessuten gir det ekstra luftlaget som lakenposen danner, enda bedre isolasjon. Personlig synes jeg dunposer er å foretrekke da forholdet mellom isolasjon og volum/vekt er mye gunstigere enn for syntetisk isolasjonsmateriale. Men de krever et skikkelig underlag da dunen ligges flat på undersiden. Og de bør ristes opp og henge fritt etter bruk og under lagring. Min eldste dunpose (Helsport) er over 30 år og fortsatt like god (iallfall nesten). Min tyngste dunpose (1800 g, også Helsport) kan du sove behagelig i selv på de kaldeste vinternetter. Vet ikke om det er tilfelle, men jeg har hørt at dunen da disse posene ble kjøpt på syttitallet, hadde en høyere kvalitet enn i dag. Skulle visst ha noe å gjøre med foringen av gåsa i Kina. Etter at dunjakker ble populære, steg dessuten prisen på dun kraftig og dette ga seg utslag på soveposeprisen.

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.