Gå til innhold
  • Bli medlem

Reco-brikke


Mattis T.

Anbefalte innlegg

Annonse

litt på siden av det du spørr om men, jeg vil anbefale deg å benytte annet sikkerhetsutstyr enn recco.

stort sett ingen av de som driver redningstjeneste benytter utstyr til å søke opp signaler fra reccobrikkene. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er mulig å kjøpe brikkene løst, men at de kun finnes sydd fast til enkelte klesmerker - ex. arc´teryx. Forøvrig er jo ikke brikkene egnet til kameratredning, så verdien av en slik brikke sammenlignet med vanlig skredsøker er forsvinnende liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten at jeg husker de nøyaktige tallene synes jeg å huske at de fleste som blir tatt av ras dør av kvelning innen 15-30 minutter, dermed er det i praksis slik at hvis ikke kameraten din finner deg med en gang, så er du så godt som død. Hvis du skal sy recco-brikke inn i jakka, så bør kompisen ha recco-søker.

http://www.ngi.no/no/snoskred/Lar-om-snoskred/Kameratredning---din-eneste-mulighet-hvis-ulykken-er-ute/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten at jeg husker de nøyaktige tallene synes jeg å huske at de fleste som blir tatt av ras dør av kvelning innen 15-30 minutter, dermed er det i praksis slik at hvis ikke kameraten din finner deg med en gang, så er du så godt som død. Hvis du skal sy recco-brikke inn i jakka, så bør kompisen ha recco-søker.

http://www.ngi.no/no/snoskred/Lar-om-snoskred/Kameratredning---din-eneste-mulighet-hvis-ulykken-er-ute/

En recco-søker er litt for stor, og dyr, til å ta med på tur :) I praksis er det bare redningstjeneste og evt skipatrulje i større skianlegg, som har slike. Etter mitt skjønn er recco-brikke snarere uheldig, da det gir en viss form for falsk trygghet (dersom folk tenker at de ikke trenger S/M-utstyr, "de har jo tross alt Recco-brikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.