Gå til innhold
  • Bli medlem

Underlagsplate til Omnifuel


villmarkingen

Anbefalte innlegg

Holder på å lager meg en underlagsplate til omnifuelen.

Det jeg lurer på er hvordan fester folket omnifuelent til platen??

Vært innom skruer, men finner det tungvindt.

Vurdert strikker, men ser for meg at de på sikt vil bli slappe av kulden....

Tenker kanskje det finnes noen form for klips, eller andre lure løsninger.

Noen gode tips??

Gjerne med bilder av egenproduserte plater.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har fundert på en løsning med bruk av klips/krokodilleklemmer eller friksjonsklemmer festet på platen slik at man kan klipse/klemme fast bena på Omnifuel'n.

Se eksempler på klips/klemmer på:

http://www.cardtech.no/index.php?main_page=index&cPath=337_340

Får se om jeg fullfører tankespinnet eller fortsetter med kun en plate som til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen bruke slike skruer med vinkel på, som man ofte skrur i veggen for å henge opp bilder, lamper, etc. Disse skrus i plata slik at hullet i hvert av bena på brenneren glir rett ned på en skrue. En halv omdreining slik at vinkelen går på tvers av bena, og brenneren er fast i plata.

Sjekk og denne: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=20165&highlight=primus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lykkeliten skriver, vinkelskruer er en god løsning, som forøvrig jeg også har valgt. Legger ved et bilde. Foretrekker denne løsning fordi jeg da på en tryggere måte kan flytte den, og at flasken ligger stabilt, festet med et litt bredt strikkbånd.

post-5304-133474684719_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at det fort blir plunder og heft med slike kroker - enten de bøyes i sekken/pulken eller gnager hull i pakkposer, pulkbager eller sekker..

Har dere gjort dere noen erfaringer i så måte?

Hva med å sette sammen to svært tynne plater hvorav den øverste har hull som passer til brenneren en bruker. Brenneren vil ikke sitte bom fast(hvorfor er det en fordel?), men vil heller ikke flytte seg.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at det fort blir plunder og heft med slike kroker - enten de bøyes i sekken/pulken eller gnager hull i pakkposer, pulkbager eller sekker..

Har dere gjort dere noen erfaringer i så måte?

Eg har brukt øyeskruvar, utover det er prinsippet det same. Mi erfaring er at desse aldri har vorte øydelagt eller har øydelagt noko på dei åra eg har hatt plata med meg. Og den plata laga eg meg til vintersesongen 2000-2001.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt strips til å holde fast brenneren til plata. Stripsen står i to hull og da kan man bare skyve brenneren fast. Flasken sitter fast med en reim. Den sitter da fast og er veldig lett å flytte på.

post-4861-133474685476_thumb.jpg

post-4861-133474685487_thumb.jpg

post-4861-133474685497_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på noe å sette brenneren på i innerteltet, så bruker jeg snøspaden (vinterstid, kobler fra skaftet). De andre årstidene koker jeg i ytterteltet eller utenfor. Keep it simple :lol:

Enig med denne. En tynn finerplate kan likevel være god å ha, særlig om spaden er i plast... men at brenselflaska må ha plass på denne plata har jeg aldri skjønt poenget med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med denne. En tynn finerplate kan likevel være god å ha, særlig om spaden er i plast... men at brenselflaska må ha plass på denne plata har jeg aldri skjønt poenget med.

Det er for lett å kunne flytte på den. F. Eks ved forvarming på utsiden a teltet, flytting etter bruk når det fortsatt er varmt. I det hele lett å flytte med en hånd. Ser også for meg at det sparer slangen og koblingene til denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere flotte løsninger her, det mangler ikke på kreativitet!

Det er lettere å flytte hele oppstettet når alt sitter på samme plate, f.eks hvis man ligger i posen og skal flytte den inn fra fortelt til innertelt.

Vinkelskruene kan legges i en tom sykkellappesak boks hvis man er urolig for at dette skal gnage istykker annet utstyr.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt strips til å holde fast brenneren til plata. Stripsen står i to hull og da kan man bare skyve brenneren fast. Flasken sitter fast med en reim. Den sitter da fast og er veldig lett å flytte på.

Var litt skeptisk til denne først, men etter å ha sett bilder ble jeg overbevist - jeg kommer nok til å gå for denne :lol:

Om man skrur inn og ut skruene vil jeg tro de løsner etter et x antall ganger.

- LM

EDIT: Om jeg da vil feste den helt fast til platen... hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med denne. En tynn finerplate kan likevel være god å ha, særlig om spaden er i plast... men at brenselflaska må ha plass på denne plata har jeg aldri skjønt poenget med.

Spaden er av alu, så det går fint 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt strips til å holde fast brenneren til plata. Stripsen står i to hull og da kan man bare skyve brenneren fast. Flasken sitter fast med en reim. Den sitter da fast og er veldig lett å flytte på.

Likte denne løsningen.

Blir nok noe ala denne.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en utrangert Trangiasteikepanne. Skrudde tre skruer tvers gjennom bunnen med spissene pekende opp slik at beina på Omnien kan settes fast i disse. Fant et rundt gryteunderlag i kork og laget hull i den som passer inn i skruene. Limte borrelås under steikepannen og i gryteunderlaget - og vips! Steikepannen med høy kant sørger for stabilt underlag; Evt. bensinspill under oppvarming etc. brenner i pannen, ikke på teltgulvet; gryteunderlaget fester jeg under steikepannen under bruk for eksempel på teltgulvet; under transport går korkunderlaget inn i steikepannen... Ørlite tungt men funker som bare juling, og det hele pluss brenner og nips går greit inn i sidelommen på ryggsekken. Hullene til skruene er tettet med superlim. Flasken er naturligvis løs med denne løsningen men det er greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hmmmm - har brukt omnifuel i mange år, både sommer- og vinterstid, men har ennå tilgode å ha behov for å sette den på en plate...

Om sommeren er det enkelt å finne stabilt underlag, om vinteren setter jeg den til nød på den runde smultringformede aluminiums-platen som følger med. Som oftest pakker jeg snøen hard under den, og det er mer enn nok.....

Men, jeg skjønner at det ikke tilfredstiller gadget-faktoren :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm - har brukt omnifuel i mange år, både sommer- og vinterstid, men har ennå tilgode å ha behov for å sette den på en plate...

Behov og behov. Tanken min om ei slik plate, er i tillegg til å vera stødig i snøen, at eventuell lekasje vil dryppe ned på plata og oppdagast med ein gong. I beste fall kan eg oppdage ein slik lekkasje straks etter at eg har byrja å pumpe, og altså før eg fyrer opp. Dette har også hendt meg ein gong, då var det pakningen mellom pumpa og flaska som ikkje tetta.

For meg er dette eit heilt obligatorisk sikkerheitstiltak når eg har primusen inne i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm - har brukt omnifuel i mange år, både sommer- og vinterstid, men har ennå tilgode å ha behov for å sette den på en plate...

Har du lest alle innleggene? Det forbauser meg at du ikke ser de praktiske og sikkerhetsmessige fordelene det gir ved å ha omni'en og flaske samlet, først og fremst på vinteren. Gadgetfaktoren er vel ikke et tema her, dette har, for min del, med sikkerhet og mobilitet å gjøre.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm - har brukt omnifuel i mange år, både sommer- og vinterstid, men har ennå tilgode å ha behov for å sette den på en plate...

Har du lest alle innleggene? Det forbauser meg at du ikke ser de praktiske og sikkerhetsmessige fordelene det gir ved å ha omni'en og flaske samlet, først og fremst på vinteren. Gadgetfaktoren er vel ikke et tema her, dette har, for min del, med sikkerhet og mobilitet å gjøre.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm - har brukt omnifuel i mange år, både sommer- og vinterstid, men har ennå tilgode å ha behov for å sette den på en plate...

Om sommeren er det enkelt å finne stabilt underlag, om vinteren setter jeg den til nød på den runde smultringformede aluminiums-platen som følger med. Som oftest pakker jeg snøen hard under den, og det er mer enn nok.....

Og dette har du gjort med store gryter med vann, uten at primusen synker ned i snøen eller det blir hull i gulvet på teltet...?

Kanskje omnifuel ikke er så dum, men jeg hadde nå i alle fall aldri turt å sette primusen rett på teltgulvet.

Det er ikke mye varme som skal til før nylonen smelter (om sommeren), og hvis snøen under bunnduken smelter slik at primusen tipper inne i teltet kan jeg se for meg relativt katastrofale følger.

Jeg har forøvrig gått til innkjøp av Snow Peek Burner Sheet som jeg har trua på.

Den fyller ikke kravet som noen her har om at primus og flaske kan løftes stødig på en samlet plate, men den brurde være nok til at snøen under ikke smelter og nok beskyttelse til teltgulvet.

Har ikke fått testet den ennå, men det virker å være en lur sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.