Gå til innhold
  • Bli medlem

De Østre Memurutindene 10.april 2010


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Endelig ble det skikkelig Jotunheimtur igjen. Etter mye dårlig vær og mye snakk om snøskredfare dro vi avgårde til fjells. Noe overnatting på Spiterstulen med vin og øl på kvelden ble det ikke da Spiterstulen var overfylt av folk som hadde vært med på Galdhøpiggrennet. Litt færre folk på vår vei innover fjellet. Dette blir mer en stemningsrapport og informasjon om hvordan forholdene er der inne blant tindene nå.

Som man ser på bildene er det da greit med snø selv om det kanskje er noe mindre enn i fjor på samme tid. Ser da ut som det var bra med snø på breene. Ruta vår gikk som vanlig inn langs Hellstuguåe og opp Veoskaret. Det var varmt og lett å gå innover dalen...dog litt mer snø opp selve Veoskaret...som alltid er beinhardt å forsere...det vet vi vel alle som har gått der noen ganger.. :D Videre gikk vi over breen og opp på ryggen til Austre Memurutind. Vi satt fra oss skiene ikke lagt fra toppen og greit opp på toppen. Videre hadde vi tenkt å klyve ryggen ned mot Ø2 (topp 21.1 i boka 2151 moh), men det så ikke særlig trivelig ut med den nysnøen som var der, slik at vi gikk heller bratt ned nedenfor og øst for Austre Memurutind på breen der.

Vi returnerte så videre til Memuruskardet der Odd Arne og Roar ventet mens jeg kløv opp på Store Memurutinden (Østtoppen 2367 moh). Et par plasser likte jeg meg ikke da jeg måtte krysse en bratt snøflanke...og brukte to isøkser flittig...Brukte 50 minutter tur/retur Memuruskardet. Det å gå ryggen videre mot Midttoppen og Vesttoppen var uaktuelt. Synes nå ryggen så spenstig ut med den snøen som var der denne dagen....MEN...en dag vil jeg gå hele ryggen på tørt sommerføre... :)

Turen tilbake gikk som en drøm og fra toppen på Store Memurutinden og ned til Spiterstulen brukte vi ca 1,5 time. Vi suste avgårde ned Veoskardet og ned til Spiterstulen...herlig! :D

post-2015-133474684275_thumb.jpg

post-2015-133474684283_thumb.jpg

post-2015-133474684289_thumb.jpg

post-2015-133474684295_thumb.jpg

post-2015-133474684301_thumb.jpg

post-2015-133474684308_thumb.jpg

post-2015-133474684314_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mangler også Steinhaugen. Det skal vel kanskje noe til for at vi kommer oss dit samtidig, men hvem vet...

En ting er sikkert, og det er at jeg på ingen måte er ferdig med Memurudalen. I superværet i april 2008 ville jeg gjerne bli igjen noen dager. Så en eller annen gang skal jeg dit for å ligge i telt noen dager og loffe på både gamle og nye topper.

Store Memurutind fra Memuruskaret høres interessant ut for meg. Hele egga må jeg nok vente med til sommeren, og hvem vet om jeg fikser det selv da...

Godt det ble en fjelltur på deg igjen iallfall! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei Jørn!

Fant turrapporten din med flotte bilder under søk på Memurutindene.

Saken er at jeg skal inn til Glitterheim uken før påske (uke 15), og en av de mulige turene er nettopp til Østtoppen på Store Memurutinden fra Memuruskardet, evt også til Austre slik som du beskriver. Jeg er usikker på vanskelighetsgraden til Østtoppen. I Norges Fjelltopper beskrives toppen som lite egnet for skibestigning..... Greit nok, jeg hadde tenkt å gå uten ski med stegjern og isøks (er?). Hvordan opplevde du vanskelighetsgraden? Er det behov for annet utstyr enn stegjern og isøks?

Takknemlig for kommentarer og råd om rutevalg fra deg og andre! Mange hilsener fra Knut S. Andersen, Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Jeg satte skia i Memuruskaret og gikk til fots opp til toppen. Med de forholdene det var denne dagen så klarte jeg meg uten stegjern, men isøksa var med. Det var rimelig bratt et par partier der oppe og jeg "knotet" litt, men det gikk veldig greit. Har du stegjern på så er du jo enda tryggere. Tror ikke jeg brukte mer enn 50 minutter opp og ned fra skaret. En flott topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Atomsilda:

Også vi har tenkt å prøve Austre Memurutind og Østtoppen på Store om alt klaffer i årets sene pinsehelg. Jeg hadde tenkt å bestige begge toppene fra Memuruskardet, men forstår jeg rett når dere gikk opp på Austre (2301moh) direkte fra breen, fra nord? Er det i så fall enklere enn fra Memuruskardet?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Vi gikk først opp nordryggen til Austre Memurutind og skulle også videre til Memurutinden Ø2. Vi hadde ikke veldig god lyst på klyvingen sør ned fra Austre...så vi gikk nordryggen ned igjen og så krysset vi breen bratt under øst for toppen. Tilbake gikk vi samme vei og litt ned på nordryggen på breen nord for Austre,- og opp i Memuruskardet. Hvordan det er å klyve ned vest for Austre Memurutind og ned i Memuruskardet vet ikke jeg, men det er jo en gul trekant i boka her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.