Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket telt skal jeg velge ?


torsan

Anbefalte innlegg

Hei,

Må først få si at jeg ikke er noe utprega friluftsmenneske, enda. Men det har jeg tenkt å gjøre noe med. Derfor har jeg heller ingen snøring på hva slags telt jeg trenger. Som alt annet regner jeg nesten med at det er litt forskjellig der ute, derfor spør jeg dere som kan dette her :D

Først og fremst skal jeg ha teltet til to turer jeg og en kompis har planlagt på våren og sommeren, men ser for meg at det også kan bli brukt litt på høsten når det også er litt kaldere i været. Det jeg ser for meg er et 2 eller 3 manns telt som er vanntett og myggtett (viktig, jeg hater mygg!), som ikke blåser ned om det kommer et lite vindpust. Jeg skal ha det med på sykkelen, også mulig på ryggen, så helst så lite vekt som mulig. Ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke det om vinteren. Er også greitt om det lar seg pakke/komprimere ganske greitt. At det er litt kvalitet gjør heller ikke noe :P

Så hva er det som gjelder da ? Hvis noen kunne komme med noen tips, eller kanskje til og med hvor jeg bør kjøpe det, blir jeg takknemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du finner masse tips her på forumet ved å bruke søkefunksjonen og du må regne med å lese ganske mange innlegg men du vil ikke få noe fasitsvsar.

Selv har jeg Helsport Ringstind Light 2 som jeg er veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du villig til å betale er Hilleberg Kaitum 3 et aktuelt telt. Ønsker du et lettere telt, men med bare en inngang er Hilleberg Nallo 2 eller 3 også interessant. Jeg hadde definitivt kjøpt et tunneltelt.

Se www.sportsnett.no så kan du studere relativt mange typer telt på det norske markedet. XXL fører telt fra Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha med deg en kompis, vil jeg anbefale et 3-mannstelt. De fleste 3-mannstelt er litt knappe til 3 pers, men helt topp til 2. Plass vs vekt fra 2 til 3-manns går i favør 3-manns hos de aller fleste teltprodusenter (om ikke alle).

Jeg har Hilleberg, svært fornøyd med det. Upåklagelig kvalitet, men det koster også deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Hvis dere skal være to på tur bør dere gå for et 3-mannstelt. Helsport Fjellheimen 3 camp er jeg personlig veldig fornøyd med. Jeg og samboeren min bruker dette teltet vår, sommer og høst. Den har en vekt på 2,6 kg og er relativt lett. Et raskt søk på Kelkoo gir deg en god pekepinn på priser. Det er store prisvarisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal være to på tur bør dere gå for et 3-mannstelt. Helsport Fjellheimen 3 camp er jeg personlig veldig fornøyd med. Jeg og samboeren min bruker dette teltet vår, sommer og høst. Den har en vekt på 2,6 kg og er relativt lett. Et raskt søk på Kelkoo gir deg en god pekepinn på priser. Det er store prisvarisjoner.

Jeg har også dette teltet og veide det nøyaktig i går; 2920 gram - det har dårlig løsning med tanke på ventilasjon, der er Hilleberg Nallo 3 GT mye bedre. Jeg var på 5-dagers telttur i påsken i et Nallo-telt og ble imponert over løsningene i dette teltet.

Det slår Helsports Fjellheimen på alt annet enn pris.

Svært gode barduner, flott løsning på ventilasjon i innertelt, mye bedre ventilasjonsløsning i yttertelt.

Om du kjøper Hillebergteltet får du et flott telt du også kan bruke om vinteren. Vi satte det opp i stiv kuling uten problemer og sov veldig bra. Det siste takket være en teltduk som lar seg bardunere helt stram, slik at det ikke blir noen blafring.

Det skal nevnes at jeg også har benyttet mitt Helsport Fjellheimen 3 Camp til vintertelting og det fungerte greit; men Hilleberg er en god del bedre. Helsport til sommerbruk er det lite å si på, det har god kvalitet, men skulle jeg kjøpt telt i dag ville jeg spart til Hilleberg og fått en mye bedre ventilasjonsløsning.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lett å anbefale et Hilleberg telt siden dette er noe av de bedre teltene man får kjøpt til nordiske forrhold, men trådstarter sier han ikke er noe utprega friluftsmenneske, er det da forsvarlig å anbefale telt til 5000+? Nallo 3 GT koster over 7000,-

Nå har ikke trådstarter nevnt pris, noe han kanskje burde, han har nevnt kvalitet så mulig han har råd til slike telt, men alikevel.

On topic, til trådstarter. Er du kjent med teltlivet fra før? Noen formening om vektklasse?

"billige" tunneltelt 3 pers med fortelt veier rundt 3.5kg (ca 2000,-) , de mer kostbare sparer du opp til 1 kg på. (5000+,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med halvorep at det kanskje er i overkant å anbefale Hilleberg til en som ikke har vært så mye på tur, og ikke minst til en som kanskje ikke kommer til å bruke det så mye(?)

Når det er sagt så er det knakende bra telt, og jeg kan tilslutte meg de varmeste anbefalinger hvis man vil ta seg råd.

Forøvrig anbefales et søk i forumet før man poster.

Det finnes hauger og lass av tilnærmet helt identiske forespørsler som dette, og man finner mange gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sikla endel på MSR Mutha Hubba. Kanskje det er verdt en titt. Forholdsvis lett telt med mulighet til å benytte kun innertelt som myggnett på tørre netter/dager, men dette er en egenskap man sikkert finner hos mange andre telt også. Exped Venus lll er også et telt du burde ta en titt på. Litt mer vekt og andre løsninger. Har selv Helsport Romsdalshorn 3. Et helt greit telt med tanke på kvalitet og løsninger, men alt for lav takhøyde for min del. Er 1,86 høy og liker å kunne sitte oppreist i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

Helsport Fjellheimen 3 camp ... har en vekt på 2,6 kg og er relativt lett.

Jeg er enig i at det er relativt lett, men komplett (plugger og rep-kit inkludert ) så veier det nok 2,95 kg (iflg. produsenten) Ikke det at det betyr så veldig mye, jeg ble bare litt i stuss av vektangivelsen din =)

Edit: Note to self: les hele postrekken før du poster.

Kan jo like godt skrive litt om egne betraktninger i samme slengen, i stedet for å bare korrigere andre.

Jeg vil slutte meg til anbefalingen på Fjellheimen Camp 3. Dette under forutsetning at du ikke er uvanlig lang, (da ville jeg f.eks sagt Vidda Light Camp) eller har andre preferanser som spiller inn i valg av telt.

Fjellheimen har grei sittehøyde for to i ene enden av innerteltet, og god nok plass til bagasje/bikkje/matlaging i forteltet.

Dufår telt som vektmessig er bedre, men forskjellen er minimal, og du får da gjerne en teltstang mindre = ikke godt fortelt, evt, også bare liggehøyde innvendig. Det er kjedelig om man vil holde seg under tak pga regn/ligger værfast.

Andre gode/rimeligere alternativer fra samme produsent er Skjervøy 2+camp og Nordmarka Camp 3 (fås kun hos XXL).

Skjervøy 2+camp har litt bedre plass enn et vanlig 2ertelt, og er typisk et telt som f.eks McKinley ville benevt som 3manns). Tror det koster rundt 2300-2400,-.

Et annet godt alternativ er Gimle Light 2+ - god plass til 2 pluss bikkje/kid/ekstra plass. Det har også mindre fotavtrykk ( du trenger mindre område å sette det opp på, og er selvstående, og du har endra bedre høyde under taket. Det veier riktignok 3,75 kg, men er fortsatt ikke tungt emm.

Så konklusjonen burde være: Fjellheimen for velprøvd funksjon, Skjervøy for pris og vekt, og Gimle for enkel oppsetting og god takhøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Bommet litt på vekta, beklager. Jeg tok utgangspunkt i produsentens egne mål for vekt uten plugger. 300g fra eller til spiller ikke så stor rolle i denne sammenhengen. Uansett er det en relativt lav vekt for et 3 mannstelt. Personlig mener jeg at Fjellheimen 3 camp er et greit telt å starte med, og som man kan ha glede av i mange år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.