Gå til innhold
  • Bli medlem

Uhøytidelig markedsundersøkelse - solceller


Har du behov/interesse for solcellelader på tur?  

45 stemmer

  1. 1. Har du behov/interesse for solcellelader på tur?

    • Ja, jeg bruker det allerede.
      4
    • Ja, jeg bruker det allerede, og kunne vært interessert i et telt med (avtakbart) solcellepanel.
      1
    • Ja. Jeg har ingen erfaring med det, men kunne tenke meg å teste det.
      22
    • Ja. Jeg har ingen erfaring med det, men kunne vært interessert i et telt med (avtakbart) solcellepanel.
      4
    • Nei, jeg drar ikke på så lange turer at det er nødvendig med lading.
      11
    • Nei, jeg bruker ikke elektronisk utstyr på tur.
      4


Anbefalte innlegg

Har du med solcelle-lader på tur, eller er dette noe du kan se for deg at du kan ha bruk for? Vi er en gruppe NTNU-studenter som jobber med et produktutviklingsprosjekt, og setter stor pris på tilbakemelding på dette spørsmålet. Oppgaven vår er å undersøke markedet for å finne den flekslible solcellen som er best egnet til turbruk (pris, vekt, effektivitet, utnytter difus instråling osv.) I den samme forbindelsen vurderer vi muligheten og interessen for et konsept hvor solcellepanelet kan festes på et telt.

Svar på spørreundersøkelsen og utdyp gjerne erfaringer synspunkter i diskusjonen under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har du med solcelle-lader på tur, eller er dette noe du kan se for deg at du kunne ha bruk for?

Vi er en gruppe NTNU-studenter som jobber med et produktutviklingsprosjekt, og setter stor pris på tilbakemelding på dette spørsmålet.

Ja, for lading av kamera og batterier til gps!

er dere bare ute etter ja/nei svar i deres markedsundersøkelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svart at jeg ikke går på lenge nok turer. Vanlig er jeg maks. 10 dager på tur og da klarer jeg det fint uten ekstra batterier. Det kreves at GPS-en bare slås på av og til. Mobiltelefon bare 1 gang per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har per dags dato ikke solcellepanel men det er noe jeg nok kommer til å kjøpe inn. Ser på systemet til brunton som den mest sannsynlige per dags dato. Jeg har en tur årlig på 30 dager og håper å ha en 40 dagers tur i sommer. Ellers er det helger/påske etc turer resten av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg svarte på spørsmålet, men jeg var ikke helt fornøyd med alternativene. Egentlig ville jeg hatt et valg som sa følgende: "Nei, jeg synes ikke solcellelader er verdt den ekstra vekta den medfører."

Jeg har "optimert" alle mine elektriske duppeditter slik at nesten alle har AA type batteri. Når jeg da har de ladbare Eneloop batteriene så tar jeg med en pakke på 4 ekstra i et plastetui. Biltema selger slike etuier, og jeg har markert + og - i eska slik at hvis jeg legger utbrukte batterier inn i den så legger jeg de motsatt vei. Dermed tar jeg ikke feil når jeg trenger nye batterier i noe utstyr. Pr. dd kan jeg bruke AA på følgende dingser: gps, radio, kraftig hodelykt, fotoapparat og mobiltelefon (via en ladedings). I tillegg har jeg en liten teltlykt/hodelykt som bruker AAA, og den sørger jeg bare for er toppladet så går det bra uansett lengde på turen.

Jeg har ikke veid hva de fire ekstra batteriene i eska veier, men jeg tror det må bli lettere enn å dra med seg solcellelader. I tillegg er det jo ikke så mye sol bestandig særlig om vinteren at jeg er litt tvilende til nytten/effekten. Det blir bare så mye møl ekstra at jeg synes fire batterier er fullgod sikkerhet. Skulle det skje at jeg går helt tom, så får man prioritere. Dvs gps-en får få de beste batteriene og radioen eller fotoapparatet får klare seg med de dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt solcellepanel på lengre turer, hvor man er såpass lenge ute at man trenger lademuligheter.

Min erfaring er at hvis man forflytter seg i Norge er det såpass tett mellom steder hvor man har tilgang på nettspenning for lading av elektronisk utstyr. Solcellepanel er overfødig ved raske forflytninger.

Men ved opphold på mer øde områder over lengre tid, eller til sjøs er solcellepanel en nytting ting.

Jeg her to fleksible paneler, et på 12V/12W og 12V/25W

Førstnevnte er lett, og leverer nok effekt til de fleste artikler.

Har mulighet for parallelkobling for å øke effekten.

Bruker et lite batteri for mellomlagring, og som lagringsplass når alt annet er ladet opp.

Har da mulighet for å ta ut forskjellige spenningsnivå fra 5,5V -19V

Det siste jeg har med er en liten multilader som tar alle batteri.

Oppsettet er da.

Solcellepanel, kabel, spenningsforsterker, batteri, multilader og noen plugger som passer fra batteriet til div artikler.

Har også med noen oppladbare batteri.

Har også gjort som Otto Støver, mine elektriske artikler går kun på AA batt så langt det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.