Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan beskytter sykkelen under transport med bil?


seahorse

Anbefalte innlegg

Nå begynner sykkelsesongen igjen! *kremt* 8)

Saken er den at jeg reiser mye og liker å ta sykkelen med meg slik at jeg kan sykle på de steder jeg reiser til.

For transporten bruker jeg et sykkelstativ for hengerfeste.

Men i den her tida er veiene så skitten at sykkelen blir en brun uigjenkjennbar ting. :wink::)

Kan tenke meg at smussen gir større utfordringer for vedlikeholdet. Noe jeg gjerne vil unngå.

Finnes det muligheter for å beskytte sykkelen litt bedre? Eller er det bare høytrykkspyleren på bensinstasjonen som må til etter en slik transport?

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nå begynner sykkelsesongen igjen! *kremt* 8)

Saken er den at jeg reiser mye og liker å ta sykkelen med meg slik at jeg kan sykle på de steder jeg reiser til.

For transporten bruker jeg et sykkelstativ for hengerfeste.

Men i den her tida er veiene så skitten at sykkelen blir en brun uigjenkjennbar ting. :wink::)

Kan tenke meg at smussen gir større utfordringer for vedlikeholdet. Noe jeg gjerne vil unngå.

Finnes det muligheter for å beskytte sykkelen litt bedre? Eller er det bare høytrykkspyleren på bensinstasjonen som må til etter en slik transport?

Noen ideer?

Ha sykkelen på taket. Eller inni bilen, men det krev jo at du har plass nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takmontert feste er helt klart best mtp dritt og lort på sykkel, gir og bremser.

Fint du minte meg på det - får ta av skiboksen og på med takstativet.

Takstativ kommer i mange prisstørrelser og utførelser - fra helt enkle quicklock-systemer

fra probikekit.com til et par hundrelapper til avanserte Thule-systemer hvor du må ut med alt

fra tusen til et par tusen. Så lenge man snakker 1 sykkel i allefall. Jeg har klart meg lenge med

2 sett av http://www.probikekit.com/display.php?code=A1368 for meg

og fruen. Og så har jeg hjulposer til forhjulene som jeg lagrer inni bilen. Disse fås kjøpt for

et par hundrelapper hos Thorshov (Thule)

Forresten - høyttrykkspyler og sykkel har ikke noe med hverandre å gjøre. Bruk heller varmt vann

og litt såpe. Høyttrykkspyleren gjør at du fort kan fjerne det som er av fett og smurning fra lager

etc - og det vil du helst ikke.

Mvh

Bjørnene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan kjøpe deg en sykkelkoffert. De finnes i flere utgaver og priser.

http://www.oslosportslager.no/nyhet/sykkelkoffert--reis-trygt-pa-sykkelferie-med-dakine-bikebag-98.aspx

https://kjellsykkel.secure.flexiweb.no/html/productview/20151433/

http://www.fjellforum.com/

Og så må jeg bare si meg enig med Gaga. Ikke bruk høytrykkspyler på sykkelen. Da risikerer du at sand og skitt som sitter i fettet på kjede og nav blir blåst inn i lagrene og da ryker de på et øyeblikk.

Jeg vasker sykkelen min med voksshampo fra Bilteme. Da får du et tynt vokslag på sykkelen som beskytter lakken og sykkelen holder seg blank og fin lenger. Til storrengjøring en gang i året bruker jeg noe som heter "Bjørn Sitrusvask". Jeg tror det er et slags storkjøkken / industri vaskemiddel. Følg bruksanvisningen angående blandingsforholdet, sprai på, fordel middelet jevnt utover med en klut eller en oppvaskekost, la virke et par minutter og skyll av. Et sterkt men fantastisk effektivt vaskemiddel.

Ellers har jeg en gang brukt "Lakkrens " fra Biltema på en sykkelramme som hadde vert hvit, men som nå var nesten grå. Et fantastisk resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.