Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass VS omnifuel


kenny28

Anbefalte innlegg

Annonse

omnifuel er en brenner fra primus, fellesnavnet et mulifuel.

men hvis du kjøper primus omnifuel har du et apparat som både går på gass og flytende brensel.

ulemper med gass er at det funker dårlig i -grader, ingen vinterbrenner. men det er lettere i bruk og du slipper forvarming

jeg selv har en MRS xgk ex som vinterbrenner og en optimus stella+ som en tresesongers brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter selv i samme diskusjonen med meg selv, men uansett hva jeg leser så havner jeg tilbake på gass.

Først og fremst fordi jeg ikke er ute om vinteren, så jeg trenger ikke noe som takler mange minusgrader.

Enkelheten og driftssikkerheten med gass er høy, selv om gass koster litt.

Så nå gjenstår det bare for meg å velge en god gassbrenner så er jeg i mål :wink:

Foreløpig er det EtaPower som ligger best an hos meg ..

Link: http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/kokeapparater-/etapower-ef-1043446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er ute i minusgrader og vil ha noe enklere å bruke enn en multifuelbrenner er en gass brenner et godt valg. På en multifuelbrenner er det mere deler ( pakninger o.l.) som trenger ettersyn og en må sette seg godt inn i hvordan den fungerer (forvarming).

Jeg har et Trangia stormkjøkken med gassbrenner som jeg bruker litt på sommeren og den løsningen er god. Jeg har også en multifuelbrenner som jeg bruker hele året, selv om jeg har stormkjøkkenet. Spesielt blir multifueln brukt på lange turer, mye for jeg synes det er greiere å ha med meg bensinflasker fremfor gassbokser. Også er bensin billigere enn gass, en 440 grams gassboks koster ofte 89 kr (Biltema er noe billigere), mens en 5 liters bensinkanne ( 4-takts miljøbensin) koster 129,- på min lokale Coop Byggmixbutikk. En 450 grams gassboks mener jeg varer i ca 2 timer, mens min multifuelbrenner bruker 0,6 liter bensin på 2 timer.

Skal du kjøpe gassbrenner anbefaler jeg en slangebrenner, som denne: http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/kokeapparater-/easyfuel-ii-1051776. Denne har forvarmingsbøyle for gassen før den kommer inn i brennerhodet, noe som gjør at brenneren fungerer bedre når det blir kaldt. Det gjelder også for EtaPoweren så vidt jeg kan se.

Etterhvert som gassboksen tømmes for gass vil effekten på brenneren gå ned, da er det kjekt med en slangebrenner, for da kan du snu gassboksen på hodet, det vil gi bedre effekt. Å snu boksen på hodet vil også gi bedre effekt hvis det er kaldt. En slangebrenner vil også stå mer stødig enn en brenner du monterer på toppen av gassboksen under matlaging. Går du for en mulifuel vil du ha full effekt til brennslet tar slutt, selv om en må passe på å pumpe trykk på flaska.

Håper dette var til hjelp, og hvis jeg var alt for mye ute på jordet med dette innlegget, må dere arrestere meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg tviler sterkt på at jeg skal arrestere deg. Er vel forsåvidt enig i mye av det du sier, også :)

Jeg har ikke brukt slangebrenner så langt og bare ser for meg at den tar større plass?

Men fullt mulig jeg tar feil her.

Som sagt, avgjørende for valget mitt blir

- 3-sesongs bruk

- Minimalt, eller ingen, vedlikehold

- Piezotenner

- Primært oppvarming av vann til drikke eller Real Turmat

Men jeg skal absolutt vurdere slangebrenneren som du tipser om så lenge den ikke tar mer plass enn EtaPower :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om EtaPower er noe for deg da, det er jo unektelig kjekt med kjeler, brenner og vindskydd integrert i samme "pakken" :wink: Og en annen ting er at EtaPower'n er mye mer drivstoffgjerrig enn den jeg linket til da, det taler sterkt til dens fordel.Til det bruket som du skisserer har jeg kjøpt meg en Jetboil, men det er jo bare til en person da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det bruket du skisserer bruker jeg følgende:

- Primus Micron Ti (Finnes med og uten piezo)

- Primus Windshield

- Tibetan 1100 Pot

Windshield kan festes på gassboks og går oppi kjelen. Det er desverre akkurat ikke plass til brenneren, men jeg vurderer å prøve en Optimus Crux brenner som etter sigende skal få plass.

Jeg har også andre kjeler og brennere som jeg bruker om jeg skal lage litt mere fancy mat og om det er flere enn meg på tur.

Jeg valgte Tibetan kjelen på 1.1 liter, den er ganske lik MSR sin titan kjele på 0.85 l, men rommer litt mere så man kan bruke den for å lage gryterett for to (så vidt).

Jeg har brenner uten piezo, var det som var på lager når jeg kjøpte, og jeg har alltid med fyrstikker uansett. Man vet aldri når man trenger ett bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg tviler sterkt på at jeg skal arrestere deg. Er vel forsåvidt enig i mye av det du sier, også :(

Jeg har ikke brukt slangebrenner så langt og bare ser for meg at den tar større plass?

Men fullt mulig jeg tar feil her.

Som sagt, avgjørende for valget mitt blir

- 3-sesongs bruk

- Minimalt, eller ingen, vedlikehold

- Piezotenner

- Primært oppvarming av vann til drikke eller Real Turmat

Men jeg skal absolutt vurdere slangebrenneren som du tipser om så lenge den ikke tar mer plass enn EtaPower :)

kommer du til å lage noe mere "fansi" mat? eller blir det bare vannkoking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Primus omnifuel (multifuel-apparat som går på gass, bensin og diesel) som jeg bruker på alle mine turer, hele året! Dette er et fantastisk bra apparat. Jeg har kun brukt gass (vår,sommer,høst) og bensin (vinter). Jeg har hatt apparatet i 4-5 år og har vel bare rengort det én gang (det tok 5 min). Så hvis du vil ha et enkelt og veldig bra apparat, som koker 1 liter vann på 3-5 min, så kjøp omnifuel fra Primus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med omnifuel følger det med tre dyser som er til for parafin, bensin og gass. Parafin skal ikke inn i min brenner, så jeg bruker kun bensin og gass. Jeg skifter dog ikke dyser mellom bensin og gass, og merker ikke noe forskjell i effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med omnifuel følger det med tre dyser som er til for parafin, bensin og gass. Parafin skal ikke inn i min brenner, så jeg bruker kun bensin og gass. Jeg skifter dog ikke dyser mellom bensin og gass, og merker ikke noe forskjell i effekten.

Jeg tenkte på andre enden :D

Den enden man skrur inn på for.eks gass flasken, passer samme gjenger/kopling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Fyrstikker i sekken er obligatorisk selv om en har brenner med piezo, kan jo hende piezotennern streiker...

Piezobrenneren på min etapower var iallefall en vits. Godt fornøyd med selve apparatet og effekten på dette, men det er for dårlig at piezoen streiker på aller første turen. Satte meg ned i ro og mak med apparatet ved kjøkkenbordet da jeg kom hjem og justerte den "støtnåla" slik at jeg tydelig fikk en gnist, men likevel ville den ikke antenne gassen. Etter litt frem og tilbake fikk jeg tydeligvis justert den inn i riktig avstand til brennerhodet; ca 4 mm. Dette er tydeligvis den avstanden som gjelder. For liten avstand gir for liten gnist mens for stor avstand gir ingen gnist.

Dette kunne det godt ha blitt opplyst om i bruksanvisningen.

Men bortsett fra dette er jeg godt fornøyd med Primus EtaPower.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er ute i minusgrader og vil ha noe enklere å bruke enn en multifuelbrenner er en gass brenner et godt valg. På en multifuelbrenner er det mere deler ( pakninger o.l.) som trenger ettersyn og en må sette seg godt inn i hvordan den fungerer (forvarming).

Jeg har et Trangia stormkjøkken med gassbrenner som jeg bruker litt på sommeren og den løsningen er god. Jeg har også en multifuelbrenner som jeg bruker hele året, selv om jeg har stormkjøkkenet. Spesielt blir multifueln brukt på lange turer, mye for jeg synes det er greiere å ha med meg bensinflasker fremfor gassbokser. Også er bensin billigere enn gass, en 440 grams gassboks koster ofte 89 kr (Biltema er noe billigere), mens en 5 liters bensinkanne ( 4-takts miljøbensin) koster 129,- på min lokale Coop Byggmixbutikk. En 450 grams gassboks mener jeg varer i ca 2 timer, mens min multifuelbrenner bruker 0,6 liter bensin på 2 timer.

Skal du kjøpe gassbrenner anbefaler jeg en slangebrenner, som denne: http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/kokeapparater-/easyfuel-ii-1051776. Denne har forvarmingsbøyle for gassen før den kommer inn i brennerhodet, noe som gjør at brenneren fungerer bedre når det blir kaldt. Det gjelder også for EtaPoweren så vidt jeg kan se.

Etterhvert som gassboksen tømmes for gass vil effekten på brenneren gå ned, da er det kjekt med en slangebrenner, for da kan du snu gassboksen på hodet, det vil gi bedre effekt. Å snu boksen på hodet vil også gi bedre effekt hvis det er kaldt. En slangebrenner vil også stå mer stødig enn en brenner du monterer på toppen av gassboksen under matlaging. Går du for en mulifuel vil du ha full effekt til brennslet tar slutt, selv om en må passe på å pumpe trykk på flaska.

Håper dette var til hjelp, og hvis jeg var alt for mye ute på jordet med dette innlegget, må dere arrestere meg :)

En slik gassboks brenner vesentlig mer enn 2 timer, er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget godt mulig det, jeg mener det bare er noe jeg leste. Det er jo mange ting som påvirker hvor lenge den varer... Men hvis du mener den varer lenger enn 2 timer på full guffe skal jeg ikke bestride det ;)

Jeg har byttet ut stormkjøkkenet mitt med en Etapower, regner med gassforbruket mitt skal minke da. Blir artig å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Med omnifuel følger det med tre dyser som er til for parafin, bensin og gass. Parafin skal ikke inn i min brenner, så jeg bruker kun bensin og gass. Jeg skifter dog ikke dyser mellom bensin og gass, og merker ikke noe forskjell i effekten.

Hvilken dyse bruker du da? 38 eller 45?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.