Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken kano bør vi kjøpe?


Anbefalte innlegg

Hei

Vi er en familie på 4, mor, far og 2 barn på 5 og 9 år. Vi har lenge drømt om å kjøpe oss en kano og håper å realisere den drømmen til sommeren.

Vi har særdeles lite erfaring med padling, og ingen erfaring med padling sammen med barna.

Slik jeg tenker bruken av kano her vi bor så er det mest i vann og stille sjø. Vi bør ha mulighet til litt bagasje da vi har lavvu og ønsker å bruke kanoen for å nå flotte leirplasser.

Jeg lurer på hvor stor kano vi bør ha??? Er det lurt å kjøpe en stor kano som vi kan bruke lenge etterhvert som barna vokser. Eller bør vi tenke at vi får kjøpe oss en kano til når ungene er tenåringer. Eldstegutt er heller ingen småvokst gutt, høyden har han arvet fra sin mor :wink:

Min mann ønsker en ally kano, jeg er åpen for alt, men det er jo greit at den kan stues vekk uten å oppta for mye plass.

På forhånd takk for alle svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her står det litt om type kanoer og sånt. http://www.aktivfritid.no/article_info.php?articles_id=13&osCsid=85e9684c0328871109dfa5530ff56faa

Vi har to kanoer på hytta og det er en klar fordel å ha to middels store en en kjempestor. Barna syns sikkert det blir gøy å padle etterhvert ( hvis de ikke er det enda ). Det er vanskelig å padle 4 stk. i en kano. Det er mye lettere med to i hver kano. Da får dere også større bagasjeplass. Kjøp med noen vanntette poser/bagger samtidig. Veldig praktisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har padlet på tur med barn i ca 20 år, de siste ti årene i Ally 17. En kamerat har hatt Allyen lengre. Turene har stort sett vært på mellom 3 og 6 dager med full utrusning. Før jeg kjøpte Allyen fikk jeg rikelig anledning til å teste andre utleiekanoer.

Sammenliknet med kanoer i som koster like mye er Allyen bedre å padle. Den er også mer behagelig å sitte i for passasjerer, både fordi duken flekser litt (ikke så hard) og at den er mindre kald. Ulempen med det fleksende skråget er at hvor du plasserer barn og oppakking betyr mer for framdrift enn i en stiv kano.

Har hatt 4 voksne og 2 barn i 17 fotern, men fremdrift og balanse var da ikke mye å skryte av. For dere vil nr 715 18,5 fot være mest aktuell (gå for flatvannskanoene, ikke downriverkanoene - da de er mest retningsstabile). Dere vil få plass til to store sekker under hvert av tverrstagene, som samtidig vil fungere som ryggstøtte for barna. De to minste vil sitte ved siden av hverandre, mens størstemann (og noen ganger en voksen) vil sitte på den andre plassen. Barna sitter på liggerunderlag. I for og bakskott vil dere kunne legge mer bagasje.

Dere kan også kjøpe en stiv kano på ca 18,5 fot, men regn da med å legge ganske mye mer penger i den. Dere bør kjøpe en kevlarkano, ellers blir egenvekten på kanoen for stor. Da får man riktignok et fartsvidunder. Spørsmålet er om dere har et sted å oppbevare en farkost på 5,5 meter?

Padling med barn er fantastisk. En ulempe med en så stor kano er at den blir vanskelig å håndtere for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man velge 2 retninger (ikke tenk på valg av kano nå, for det er uinteressant).

1. Dere lar barna padle litt når dere har satt kursen

2. Dere padler hele turen selv - dvs barna sitter midt i kanoen og venter på å gå i land

18,5 tror jeg er litt i overkant lang, hvis dere ikke øsnker nr 2

17,0 og kanksje 16,5 burde være ok de neste par årene. Deretter 2 kanoer på 15 eller 16,5 eller en kombinasjon.

Kanopadling er en fantastisk måte å komme sammen på, bare det ikke blir stress av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi er en familie på 4stk. Barna er 5 og 10 år. I tillegg har vi en hund på ca 15kg.

Vi bruker en Ally 16,5DR og er veldig godt fornøyd med den. Ser for meg å komplettere med en Ally 15DR om ett eller to år. Personlig synes jeg Allyen er fin å padle og den tåler juling, noe også diverse tv-serier viser.

Må også si att jeg ser for meg to kanoer som en mye bedre løsning enn en stor. Dette gir mer fleksibilitet og muligheter. Barna vil sikkert like å paddle fore seg selv, og det vil også være mulig å dra på tur for mor og far med en fornuftig kano hvis det er ønskelig.

mvh

Ken

...her er far ute med barna og fisker mens mor passer telt :wink:

post-2552-133474683817_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Vi har fått mange gode innspill :wink: Vi heller nå mot å gå for en 16,5 Ally, for så å heller kjøpe en til når vi "vokser" ut av den. Blir nok trangt med 4 "voksne" (altså mor, far og to tenåringer) i den.

Finnes den røde Allyen i 16,5 på nettsidene til Bergans finner vi ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16,5 finnes bare i grønt. Det er en kano som går bedre i elv, men har dårligere retningsstabilitet, enn 17 som er rød. Den dårligere retningsstabiliteten betyr at den som sitter bak vil bruke mye mer tid på å styre kanoen. 16,5 har spring (bøyd baug og akter). Det gjør at den glir lettere over steiner i elv og reagerer raskere på manøvrering.

Ønsker dere å padle lengre på flatvann er 17 riktig valg. Ønsker dere å more dere mer i elv er 16,5 best. 17 fotern klarer seg godt i enklere elver, men får lettere problemer i grunne, krappe og raske elver. Dere taper først og fremst fart på valg av 16,5 framfor 17 fotern. Dere vil også bruke litt lengre tid på å lære å padle 16,5 fotern.

Anbefaler dere å kjøpe Kanoboka av Pål og Laila Krogvold. Den har med en god instruksjonsvideo. Lykke til! Dere vil ikke angre på Allykjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så et lite tips helt på tampen.

Mange tror at når man padler kano så er det bare å sette seg ned i kanoen, stikke åra i vannet og så går resten av seg selv. Så enkelt er det desverre ikke hvis du skal få max glede av turen. Lær dere korekt teknikk for å gå inn og ut av kanoen, riktig padleteknikk, (de forskjellige åretakene for å få kanoen til å oppføre seg slik du ønsker) og sist men ikke minst hvordan du oppfører deg ved velt på åpent vann, tømming av kano og ombordstigning i "rom sjø".

Hvis du for eksempel har en speidergruppe i området som bruker kano så har de ofte et greit opplæringskurs for sine nybegynnere. Du kam sikkert få være med på et slikt kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.