Gå til innhold
  • Bli medlem

XXL


espen0102

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg telt/gapahuk på XXl. Jeg skal entetn kjøpe en Backpacker 1 ( http://www.xxl.no/villmarksliv/telt-fjellduk/telt/backpacker-1-1049759 ) eller Nordmarka Gapahuk ( http://www.xxl.no/ryddesjau/villmarksliv/nordmarka-gapahuk-1024350 ) . Hvem er best? Skal brukes i skogen i lite ( kanskje litt ) nedbør. Hvem er lettest å ta med seg, sette opp alene, å er best å sove i ?

Takk for svar :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Nordmarka Gapahuk som jeg kjøpte på imnpuls på XXL i fjor. I ettertid har jeg funnet ut hvor liten den er og til mitt bruk er den ubrukelig. Jeg har kjøpt en presenning på Clas Ohlson isteden som jeg har brukt et par ganger. Det fungerer meget bra og anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Nordmarka Gapahuk som jeg kjøpte på imnpuls på XXL i fjor. I ettertid har jeg funnet ut hvor liten den er og til mitt bruk er den ubrukelig. Jeg har kjøpt en presenning på Clas Ohlson isteden som jeg har brukt et par ganger. Det fungerer meget bra og anbefales.

Hvilken størrelse har du på presenningen, er det stort nok til gulv også? Hvilken type tau bruker du? Jeg har tenkt litt på det med presenning jeg også. Det høres jo bra og billig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken størrelse har du på presenningen, er det stort nok til gulv også? Hvilken type tau bruker du? Jeg har tenkt litt på det med presenning jeg også. Det høres jo bra og billig ut.

Presenningen er 3,5x5,5m eller noe i nærheten. Jeg har brukt billig, tynt tau fra Biltema. En av ulempene med denne typen presenning er at den tar ganske mye plass etter første gangs bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk europris. De har en tynn og lett presenning (65 gram per kvadratmeter) som ikke er så gærn å pakke etter bruk. Den vil selvsagt ikke være like skuddsikker som tyngre presenninger, men den er billig og mer enn sterk nok. Du svir hull med gnister uansett... Billig, lett å pakke og bære er å foretrekke fremfor skuddsikker (men ikke bålsikker), tung og volumiøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var tilfeldigvis innom Biltema idag og kom over noe de kaller solskjerm. Dette er det samme som vi kaller tarp! Prisen på 169 var ikke gal, selv om den vrket litt tung. Dimensjoner 3,6 x 3,6 x 3,6. Og da skjønner man at dette er en trekant! Men det er et aber, og dette er nok også grunnen til at de kaller den solskjerm og ikke tarp; det var lagd av et stoff med bl.a. bomull, dvs det trekker vann. Kort oppsummert; på varme sommerdager i solsteiken uten fare for nedbør er den sikkert genial (hvis/beige i farge), men som skydd mot regn og sånt er den nok ikke like heldig. Uansett er prisne ikke til å klage over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe meg telt/gapahuk på XXl.......

Nordmarka er både lav og liten, syns jeg, har prøvd den. Men den er lett å ta med seg. Hvis Backpacker er den jeg så oppslått hos XXL ifjor er den bedre etter min smak. Selvsagt mere utsatt for vind hvis det har noe å si.

Hvis du bestemmer deg for en av disse slå den opp på plena hjemme for testing - ikkeno problem å få returnert strøken vare.

Men det beste kan nok være no selvlaget i ditt tilfelle, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fult mulig å slå opp presenningen i skogen med bare tau og litt oppfinnsomhet :wink: Er du over skoggrensa er nok den gapahuken å anbefale, eller backpacerteltet siden de kommer med stenger... Hvor mye vind de tåler er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@springsteen: Hva er det du ikke forstår med det? Se på linken https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=19743&highlight= Her ser du varianter med "tau og litt oppfinnsomhet."

Jeg har tenkt litt, siden jeg skal filme og legge frem noen tips om hvordan jeg setter sammen en allsidig turpresenning, så kan jeg like godt glede en ivrig 14åring, som tydeligvis er en turgutt. espen0102, hvis du vil ta den imot, så kan du få denne presenningen, klar til bruk. Resten kan vi ta pr PM.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Den gapahuken er stort sett bare brukende til godværscamping. På overnattingstur i skog og fjell ville jeg gått for noe med mer beskyttelse mot vær og vind. Klart man kan sette den opp som et "telt", men da kan man likegodt kjøpe noe som er billigere og minst like godt egnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har backpacker 1. Brukes til jakt helger på finnskogen. En dag ifjor startet det å regne kl 06 og sluttet kl 20. Virkelig

bøtta ned i 14 timer. Var pissvåt etter en dag i skogen. Gapahuken var like tørr inni. Hvor mange ganger den er tørr etter en slik dag

er uvisst da, men til den prisen er jeg veldig fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Backpacker 1 og er kjempefornøyd. Brukes stort sett på padleturer og er fin som ly for vind og regn. Dessuten kan en lukke den helt igjen om en vil holde innsekter unna når en spiser. Når den er åpen er framveggen "gulv". En annen fin ting med Bp 1 er at den er selvstående, så om det ikke blåser for mye kan en flytte den etter sol eller vindforhold, eller evnt flytte den nærmere bålet når det har blitt til en glohaug. Fin som strandtelt i urbane områder også, selv om jeg ikke skal skryte på meg å ha prøvd akkurat det.

På fjellturer bruker vi Tarp 3 fra Magasinet, men ikke barduner eller stenger som følger med. Har hatt dette tarpet i mange år og på utallige turer med bål. Lite pakkvolum og lett. Bruker det også som "fortelt" til fjellteltet eller "utedass" om vi er en stund på samme sted.

Presenninger av i glassfiberarmert polyesterduk er greit og billig, men har stort pakkvolum og bråker mye både i vind og regn, men som allerede påpekt her, deilig å slippe stresset med hvor mye penger en har lagt i det. Det merket jeg godt tidligere da vi brukte to koblede Jerven Fjellduker som tarp eller gapahuk. Kostet vesentlig mer enn de andre alternativene, men er jo allsidig i bruk.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.