Gå til innhold
  • Bli medlem

Halvering av elgstammen.


larka

Anbefalte innlegg

Annonse

Noe av samme diskusjonen har gått på Kammeret.no sitt forum.

Nå bor jeg på vestlandet, og her har det siste årene vært alt for mange hjort. Selv med store kvoter så har sesongen blitt dratt ut omtrent til Jul for at jegerne skulle ha sjangs å nå den!

Nå får vi håpe at dene vinteren har gjort jobben sin og tatt ut de svake individene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Oppland er det tog og biler som har stått for den største motparten til elgen, samt litt ulv.. Det var en periode i vinter det var flere elgpåkjørsler i døgnet over lang tid. (Har dessverre ikke dokumentasjonen på dette tilgjengelig, men Direktoratet for Naturforvaltning har). Det tror jeg Larka kan bekrefte i forhold til notiser i lokalavisen. Kollisjon mellom elg og bil medfører ofte store skader på person og materiell, i verste fall med dødelig utgang. Jeg ser ofte elg ute i skogen, langs vegen, har hatt elg i hagen flere ganger i vinter. Hyggelig det, altså, men det er veldig mange elger. Altfor mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett en elg (i live), så de kan da ikke være så mange.

Bruk auga litt neste gong du beveger deg oppover Østlandet...

Kan bekrefte Agno sin påstand om viltpåkøyrsler. E6'en oppover Gudbrandsdalen har til tider vært eit

gedigent slaktebord i vinter.

Om Beech kan begrunne kvifor vi bør kvitte oss med halvparten av matprodusentane i landet på ein

overbevisande måte skal eg vurdere å støtte hans sak.

Men kommentaren var vel berre eit trollforsøk eller utløp for ei kunnskapslaus overbevisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk auga litt neste gong du beveger deg oppover Østlandet...

Kan bekrefte Agno sin påstand om viltpåkøyrsler. E6'en oppover Gudbrandsdalen har til tider vært eit

gedigent slaktebord i vinter.

Om Beech kan begrunne kvifor vi bør kvitte oss med halvparten av matprodusentane i landet på ein

overbevisande måte skal eg vurdere å støtte hans sak.

Men kommentaren var vel berre eit trollforsøk eller utløp for ei kunnskapslaus overbevisning?

Det er fakta, men så kjører jeg ikke bil heller, og bare bodd på Østlandet i to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fakta, men så kjører jeg ikke bil heller, og bare bodd på Østlandet i to år.

Når antall viltpåkøyrsler auker og jaktuttaket ligg på nesten 40.000 årleg (elg) så seier det mykje om elgstamma.

Følg med ekstra godt i skumring og grålysning so auker sjansen din for å sjå elg. Dyr er vanskelege å få auga på

om du ikkje veit kva du ser etter og ikkje aktivt bruker blikket etter dei.

Og fordi om du ikkje har sett elg vil ikkje det seie at den ikkje har sett deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med ekstra godt i skumring og grålysning so auker sjansen din for å sjå elg. Dyr er vanskelege å få auga påom du ikkje veit kva du ser etter og ikkje aktivt bruker blikket etter dei.

Og fordi om du ikkje har sett elg vil ikkje det seie at den ikkje har sett deg...

Dette vet jeg, har jo sett mye hjort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av samme diskusjonen har gått på Kammeret.no sitt forum.

Nå bor jeg på vestlandet, og her har det siste årene vært alt for mange hjort. Selv med store kvoter så har sesongen blitt dratt ut omtrent til Jul for at jegerne skulle ha sjangs å nå den!

Nå får vi håpe at dene vinteren har gjort jobben sin og tatt ut de svake individene!

Dette må grunneierne ta størsteparten av skylden for. Å skyte kvotene hadde virkelig ikke vært noe problem hvis hovedpoenget var å ta ned bestanden, og ikke å tjene mest mulig penger. Jeg kunne stilt et lag på MINST 15 mann med storviltprøve og rifler, klare til å jakte gjort i 14 dager i strekk - dersom prisene hadde vært fornuftige. Problemet er at de skal ha så jævlig med penger for jaktrettighetene. Og det er for så vidt greit, men da får de også holde kjeft om at bestanden er for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Oppland er det tog og biler som har stått for den største motparten til elgen, samt litt ulv.. Det var en periode i vinter det var flere elgpåkjørsler i døgnet over lang tid. (Har dessverre ikke dokumentasjonen på dette tilgjengelig, men Direktoratet for Naturforvaltning har). Det tror jeg Larka kan bekrefte i forhold til notiser i lokalavisen. Kollisjon mellom elg og bil medfører ofte store skader på person og materiell, i verste fall med dødelig utgang. Jeg ser ofte elg ute i skogen, langs vegen, har hatt elg i hagen flere ganger i vinter. Hyggelig det, altså, men det er veldig mange elger. Altfor mange.

Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det i jaktåret 2008/2009 ble påkjørt 2372 elg i Norge - 300 flere enn året før.

1433 ble påkjørt av bil og 940 av tog.

Hedmark er det fylket i landet med flest elgpåkjørsler (575). Deretter kommer Nordland (350), Nord-Trøndelag (334), Oppland (197), Sør-Trøndelag (188), Buskerud (188), Akershus (156), Telemark (99), Østfold (80), Aust-Agder (50), Troms (49), Vest-Agder (35), Finnmark (24), Oslo (20), Vestfold (13), Sogn og Fjordane/Møre og Romsdal (10), Rogaland (6) og Hordaland (4).

I vinter har tallene vært enda høyere. I Hedmark var nær 130 elg og rådyr påkjørt siden nyttår. Da skrev vi 21. januar.

post-4167-1334746832_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må grunneierne ta størsteparten av skylden for. Å skyte kvotene hadde virkelig ikke vært noe problem hvis hovedpoenget var å ta ned bestanden, og ikke å tjene mest mulig penger. Jeg kunne stilt et lag på MINST 15 mann med storviltprøve og rifler, klare til å jakte gjort i 14 dager i strekk - dersom prisene hadde vært fornuftige. Problemet er at de skal ha så jævlig med penger for jaktrettighetene. Og det er for så vidt greit, men da får de også holde kjeft om at bestanden er for stor.

Er enig i at elgjakta er dyr men det har i mindre grad noko med bestanden å gjera. Kvotane er ikkje sett av grunneigarane og

kvotane vert som regel oppfylt. Ergo må større kvoter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokfot: 1. Jeg snakket om hjort på Vestlandet, som du ser av siteringen. 2. Vedkommende bruker sa de måtte utvide jaktsesongen for at jegerne "så vidt" skulle få tatt kvoten. Som sagt, hvis det hadde vært snakk om bestandsregulering, kunne man antakelig stilt nok folk til å ta kvoten på en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ca. 450 km i uken i Buskerud, Oppland og Hedmark. Jeg har sett elg og/eller hjort i eller ved veibanen ca. en gang i uken i vinter. Det har blitt tre nesten-påkjørsler på meg. Resten av gangene har jeg kunnet bremse ned på en mer kontrollert måte.

I tillegg kan jeg huske å ha sett i hvert fall tre elg som har blitt påkjørt av andre denne vinter. Det er utrolig trist å se dette før viltnemda har vært - det vil si mens elgen ligger i en blodpøl og prøver forgjeves å reise seg opp.

Mens elgen bare står i veibanen og nekter å flytte på seg, pleier hjort å stikke av når en bil nærmer seg. Unntaket er hvis de fleste av dyrene er på den andre siden. Da skal alle over veien, nærmest for enhver pris.

Uansett, kjør forsiktig folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokfot: 1. Jeg snakket om hjort på Vestlandet, som du ser av siteringen. 2. Vedkommende bruker sa de måtte utvide jaktsesongen for at jegerne "så vidt" skulle få tatt kvoten. Som sagt, hvis det hadde vært snakk om bestandsregulering, kunne man antakelig stilt nok folk til å ta kvoten på en uke.

Jo du har nok mye rett i hva du sier her! Men det er ikke alltid like lett å få dreisen på hjorten :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.