Gå til innhold
  • Bli medlem

Isolert og energiforsynt ekspedisjonstelt - trenger innspill


annepanne

Anbefalte innlegg

Vi er en gruppe studenter på NTNU som jobber med et prosjekt hvor vi ønsker å forbedre ekspedisjonstelt. I denne forbindelse ønsker vi tilbakemelding fra polfarere og turfolk som har erfaring med bruk av telt.

Ideen vår er å bruke et nyutviklet materiale som har svært gode isoleringsegenskaper i innerteltet for å øke innetemperaturen. Vi undersøker også muligheten for å integrere solcellepanel som kan brukes for å lade elektronisk utstyr som mobiltelefon, satelittelefon, liten bærbar pc.

Hva tenker fjellforums brukere om denne ideen? Vil du være interessert i å bære et innertelt som har et volum på 10liter, en vekt på 1,5 kg og øker temperaturen med 7 grader. (Omtrentlig) Er det interessant å ha med solcellepanel på tur?

Det vil være av stor verdi for oss dersom du vil gi en kort tilbakemelding på denne ideen. Utdyp gjerne hvor mye volum/vekt du vil være villig til å bære for hvor mange graders tempraturøkning eller energiforsyning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant prosjekt!

Jeg er ingen polfarer, men har noen netter i telt i løpet av et år.

Ideen med solcellepanel - når man slår opp teltet er det som regel kveld, og man har da ikke nødvendigvis sol (med mindre det er midnattssol på det stedet og den tiden man er på tur). Et telt hvor man enkelt kan montere et solcellepanel - og som også kanskje har "innebygd" kabeloppsett for lading av utstyr inne i teltet - som også kan festes f.eks. på pulken mens man går høres imidlertid interessant ut. Utfordringen er vel likevel at panelet må kunne plasseres på alle sider av teltet for å utnytte solen best mulig (det er ikke alltid det er mulig eller ønskelig å snu teltet, f.eks. på grunn av vindforhold).

Når det gjelder innerteltets isoleringsegenskaper er det hvertfall to vurderinger jeg gjør meg, uten å ha kunne sette noe eksakt tall på hvor mye ekstravekt jeg godtar i et slikt telt:

1) Hvor mye drivstoff til primus kan jeg spare ved å ha bedre isolering i innerteltet, og sparer jeg inn vektøkningen på denne måten? Dette er vel en ren matematisk formel som gir ulikt svar avhengig av hvor lenge og hvor mange man er på tur.

2) Ønsker jeg den ekstra komforten et varmere telt gir, eller klarer jeg meg med en varm sovepose (som man som regel uansett har med seg? Dette er vel et spørsmål om målgruppen for teltet - kanskje et tyngre telt med bedre isolasjon har mer for seg for type basecamp-aktiviteter enn et telt for lange ekspedisjoner.

Et innertelt med egenvekt på 1,5 kilo høres likevel ikke avskrekkende ut, men det kommer an på størrelse og vekten på resten av teltet forøvrig selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring med telt og solcellepanel. De moderne panelene er så pass fleksible at de lett festes på teltet. Det er en enkel sak å trekke kabelen inn i teltet. Det tar bare noen få sekunder. Sånn sett tror jeg ikke det er noe poeng å integrere et panel i teltet. Dessuten er effekten av et solcellepanel best om det står vinkelrett på sola, noe som taler i mot en løsning hvor panelet er fast på en side av teltet.

Når det gjelder isolasjon av telt så tror jeg dette har mest for seg i typiske basecamptelt som har egne ovner. Da har man pipe og trenger derfor ikke være så opptatt av utlufting av CO.

Når jeg fyrer med primus i vanlige telt er jeg opptatt av CO-problematikk og har derfor luftelukene på vidt gap. Jeg vil tro at kald luft fra luftelukene representerer det største varmetapet i teltet. Jeg hadde tidligere et kuppeltelt av type North Face VE-25 som ikke hadde spesielt bra luftemuligheter. Dette teltet ble mye varmere enn mitt nåværende Hilleberg Keron når man har full lufting på begge.

Oppsummert så tenker jeg at isolasjonsmateriale har mest for seg i basecamptelt. I vanlige telt tror jeg ikke gevinsten er så stor med mindre man samtidig får kontroll over utluftingen som man samtidig bør bedrive ved primusfyring. På den annen side er 1,5 kg ikke særlig mye vekt så det kan være interessant uansett. Artig prosjekt forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kuriositet kan dere jo prøve å spore opp litt mer detaljer om Yngvar Gjessings sledemonterte ekspedisjonshytte, brukt tur / retur sydpolen. Trelede om lag 2.5 meter bred, 5 meter lang. Oppå der har du en glassfiber/plasthytte bygget av dobbet sett med sånn gjennomsiktig plastglass med luft kanaler, er visst brukt en del i drivhus. Materialet er enten plast eller gjennomsiktig glassfiber, husker ikke helt. Veggene er mindre enn 5 cm tykke. Masse sol døgnet rundt underveis til sydpolen, men til tider veldig kaldt. Historien forteller at Gjessing tilbrakte de fleste nettene i trusa oppå soveposen. Hele stasen kan ikke veie stort mer enn 150-200 kg. Spesialbygd for å være lett og robust, velegnet for trekking med snøskuter og for å gjøre maksimal nytte av soloppvarming. Drivhuseffekt på slede, kan man si.

Plasthytte som ser ut som om den er revet ut av et slumområde og satt oppå et par hoppski fra aller bakerst i vedboden .... men den har altså vært brukt med stor suksess tur - retur sydpolen, og ble til og med brukt som nødbivuakk av et par av de andre ekspedisjonsdeltagerne som var lei av å fryse balla av seg i ekspedisjonsteltet.

Sist jeg så hytta hadde Polarinstituttet kontrollen på den, og lagret den på Svalbard ved flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker fjellforums brukere om denne ideen? Vil du være interessert i å bære et innertelt som har et volum på 10liter, en vekt på 1,5 kg og øker temperaturen med 7 grader. (Omtrentlig) Er det interessant å ha med solcellepanel på tur?

Det vil være av stor verdi for oss dersom du vil gi en kort tilbakemelding på denne ideen. Utdyp gjerne hvor mye volum/vekt du vil være villig til å bære for hvor mange graders tempraturøkning eller energiforsyning.

Dersom innerteltet virkelig isolerer, bunnen også, og ventilasjonsbehovet (gjennomlufting) ikke stjeler hele gevinsten ved isolasjonen, så vil jeg kunne kutte vekt på liggeunderlag og sovepose og på den måten spare inn (deler av) de 1,5 kiloene. Jeg bruker feks to liggeunderlag vinterstid, og kan kanskje droppe det ene som veier 0,5 kg.

Temperaturen i innerteltet er alltid (marginalt) høyere enn utetemperaturen. Høyest mulig temp i innerteltet begrenses av behov for lufting og for å begrense kondensering. Mye av utfordringen med høyest mulig temp i innerteltet bestemmes av hvor god ventilasjonsløsningen er, eller kan være. Jeg tror optimal ventilasjon er like avgjørende for temperaturen i innerteltet som isolerende innerteltmateriale. Og ennå vanskeligere å lage en brukervennlig og velfungerende løsning på-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verd å nevne at Holmeslet tilbyr som ekstrautstyr et isolert innertelt til Explorer-teltet sitt. Jeg har selv dette teltet, og vurderer å ta en titt på dette innerteltet. -Burde gi meg mer "valuta for rødspriten" når jeg fyrer med Heat Pal der inne....

www.holmeslet.no

Ellers er jeg enig i flere andre her i at isolert innertelt (for meg) virker aller mest aktuelt på basecamp-telt, og at solcellepanel (for meg) virker som en overflødig gadget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Det er et godt poeng at denne type telt kanskje er bedre egnet som basecamptelt. Det tar vi med oss. Teltet vil kun isoleres i veggene og ikke i bunnen.

I forhold til solcellepanel er dette mest tenkt for turer hvor man ønsker å bruke for eksempel bærbar pc til blogging eller forskning. Tanken er at panelet også skal kunne festes på pulk/sekk om dagen.

Angående Holmslet sitt telt - kjenner dere til hvilket materiale som brukes for isolering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Det er et godt poeng at denne type telt kanskje er bedre egnet som basecamptelt. Det tar vi med oss. Teltet vil kun isoleres i veggene og ikke i bunnen.

I forhold til solcellepanel er dette mest tenkt for turer hvor man ønsker å bruke for eksempel bærbar pc til blogging eller forskning. Tanken er at panelet også skal kunne festes på pulk/sekk om dagen.

Angående Holmslet sitt telt - kjenner dere til hvilket materiale som brukes for isolering?

Hvorfor ikke isolere bunnen?

Om jeg skulle valgt et telt til vinterbruk som var isolert ville jeg hatt det isolert i bunnen.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vi i utgangspunktet ikke tenker å isolere bunnen er for å spare vekt og volum. De fleste vil uansett bruke gode liggeunderlag, så vi anså dette som et sted å spare inn på volum og vekt. Isolert bunn vil ikke kunne erstatte liggeunderlag. Varmetapet er større mot luften utenfor enn mot snøen som har nokså gode isolerende egenskaper. Bare tenk på hvor behagelig man kan ha det i en snøhule. Vi er dessuten fortsatt litt usikre på hvordan materialet vil tåle å bli brukt som underlag i lengden. Men det mest ideele i forhold til temperaturøkning ville selvfølgelig være å isolere hele innerteltet.

Men kanskje det er aspekter vi ikke har tatt med i betraktning? Hvorfor vil du helst ha bunnen isolert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du helst ha bunnen isolert?

Takk for svar. Forstår argumentet mtp liggeunderlag, men for min del tror det være praktisk med isolert bunn. Vil tro det ville være greiere å oppholde seg i teltet vintertid uten at jeg måtte blåse opp liggeunderlaget. Men dette kan kanskje greit ordnes ved å kutte til et skumplastlag som passer til bunnen i innerteltet..

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.