Gå til innhold
  • Bli medlem

Parispulk over Hallingskarvet?


Are

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå Finse-Ustaoset over Hallingskarvet.

Jeg er litt lysten på å ta med meg parispulken med taudrag. Har gode erfaringer fra tidligere turer over diverse breer. Her er det mer kupert, men tenker å ta pulken på sekken dersom det blir for ille, eks. i Folaskardet.

Noen som har erfaring med å gå distansen med pulk? Evt. andre tips og råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk nylig med paris-pulk i Pasvik med taudrag, den var lastet med +- 30 kg.

Jeg merket meg at man må være nøye med strammingen av bagasjen. Om man strammer for hardt, kan for eksempel venstre side i front av pulken bli dratt oppover, noe som gjør at pulken blir skjev og velter veldig lett.

Før jeg ble oppmerksom på dette veltet pulken kun til bare den ene siden. Ved å stramme jevnt ble ikke brettet skjevt og gikk således mye bedre.

Ellers fungerer det fint å legge et tau under pulk for å bremse den.

Har ikke prøvd denne pulken med fast drag, men syns taudraget var behagelig å gå med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått mye i fjellet med pulk, men aldri over Hallingskarvet. Folaskaret er vanskelig nok å komme seg ned med vanlig tung ryggsekk. Jeg ville aldri drømt om å prøve meg med pulk der.

Når det er lite snø i fjellet (som i år) er dette enda verre fordi mye bart fjell stikker fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det vil bli en del partier hvor det ikke er egnet å gå med pulk. Men med tanke på at pulk med taudrag kun veier ca 2,5kg, vil det ikke være noen stor byrde å slenge på sekken.

Mitt spørsmål er om det er så kupert over Hallingskarvet at pulken i hovedsak vil forbli på sekken, eller om det er lange partier over fjellet som er så flatt at pulken vil komme til sin rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folarskardets vestside er nok bøygen, ellers tror jeg det bør gå greit. Jeg gikk der med forholdsvis lett sekk i begynnelsen av mai for noen år siden, men andre veien. Tungt å komme opp noen få bratte meter. Tok skiene på sekken og tråkket opp det bratteste, og hjalp også til med armene det bratteste partiet. Det ville nok være tungt og vanskelig med pulk opp her. Det bratteste partiet er ikke spesielt langt, jeg ville tatt med et tau slik at jeg kunne fire ned pulken foran meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk Finse - Kjyrkjedørsnuten - Folardsardsnuten med parispulken hele vegen i taudrag.

Jeg valgte å gå nordvest fra Folardskardsnuten mot nordbotnane, her måtte jeg ta pulken på ryggen en liten stund.

Resten av turen hadde jeg pulken bak meg. Gikk totalt sju dager ("unsuported") på tur og hadde med en del bagasje både til turfølget og hunden.

Jeg er veldig glad for at jeg brukte pulken på denne turen. Men skulle jeg gått alene to tre dager tror jeg at sekk hadde blitt valget. Synes tross alt at det er litt klønete å gå med pult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker jo som den gyldne middelvei mellom pulk og rykksekk

http://www.fjaderlatt.se/2010/04/across-sarek-in-winter-rebooted-rulk.html

En avsagd parispulk som er tilpasset ryggsekken din og som trekkes eller bæres alt etter hva som passer best

Her er en turrapport fra Sarek med denne løsningen

http://www.fjaderlatt.se/2010/03/across-sarek-in-winter.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt hvor tung pulken din blir, det er noen høydemeter opp fra finse, gikk der selv i påsken med pulk, akkurat den biten samt folarskardet er vel det området du helst ville ønske deg en sekk. Men som nevnt, en taustomp til å sende ned pulken med er nok ikke dumt.

Når skal du på hallingskarvet? Sitter å ser på yr.no nå, kommende helg og ikke minst neste uke ser veldig lovende ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt.

Jeg får ta en vurdering på om det vil lønne seg eller ei.

Jeg antar at stigningen opp fra Finse, Folaskardet og ned fra Prestholtskarvet vil være områder der pulken må på sekken.

Men dersom jeg kan bruke pulken oppe på platået tilfredstillende, strekker jeg meg litt for å få til det.

Men hvor flatt er det egentlig? Er det slik at vest for Folaskardet er det overraskende kupert, mens det etter Folaskardet flater godt ut?

Vi reiser i neste uke. Slår værmeldingen til, kan det bli en fabelaktig tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.