Gå til innhold
  • Bli medlem

Pasvik - med ski og pulk


Lofoten

Anbefalte innlegg

En aldri så liten turrapport.

Vært innom Øvre Pasvik Nasjonalpark med ski og pulk. Et kjempeflott område som jeg absolutt skal tilbake til når det blir sommer.
Gikk innover parken med ski og pulk, sammen med en venn av meg. Vi hadde lagt opp en rute for de syv dagene turen skulle vare, men det viste seg raskt at
ruten ikke lot seg gjennomføre pga mye snø. Utenfor gamle scooterspor gikk vi i puddersnø opp til knærne de første dagene, så vi forsøkte å følge scootersporene så langt det lot seg gjøre.
Det gikk forholdsvis greit å følge sporene, men vi mistet dem ved hvert småvann, brukte mye tid på å forsere vannene, og fant som regel sporet igjen på andre siden av vannet.

Dag 4 slo været om og vi fikk som meldt 5 varmegrader. Da jeg gikk og dro på pulk hadde jeg hel-feller på skiene. Denne dagen klabbet det noe helt for jævlig på skiene, og på det
meste må jeg ha hatt 10 cm med snø under skiene. Gjorde et forsøk på å ta av fellene og smøre skiene i stedet, men da kom jeg meg ikke forover da pulken (paris-pulk) ble for tung i all snøen.

Vi gikk mellom 4 og 6 timer om dagen. Det ble fisket noe, uten annen fangst enn en liten abbor. Så desverre ingen bjørn, men bjørnespor som så ut til å være noen dager gamle. Vi gikk sørover fra Vaggetem og ned til Ellenvannet. Videre sør-vestover mot grensen mot Finland, og videre nord-østover og i retur mot Vaggetem.

Koiene i Pasvik er et kjempetilbud, og vi benyttet oss av et par av disse. Ellenkoia var kjempebra.

En kjempetur som absolutt anbefales!



Noen stemningsbilder fra turen:

tb_640x480.jpg
Paris-pulken veltet innimellom, og måtte da løftes på plass igjen.

tb_640x480.jpg
Ellenvannet sett fra nord, et par hundre meter unna ellenkoia.

tb_640x480.jpg
På vei sørover over Ellenvannet.

tb_640x480.jpg
På vei sørover over Ellenvannet.

tb_640x480.jpg
Ski med hel-feller som klabber.

tb_640x480.jpg
Grensa til Finland.

tb_640x480.jpg
Stemningsbilde av teltet, Exped Orion extreme.

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.