Gå til innhold
  • Bli medlem

Overgang fra Naxo- til Dynafit-binding, kan det anbefales?


torhaa

Anbefalte innlegg

Nå har jeg en Naxo-binding på toppturskiene mine. De fungerer kjempebra i oppoverbakkene, men bortover sliter jeg litt med dem. Veldig stiv og tung følelse. Derfor lurer jeg litt på om jeg skal investere i Dynafit TLT Vertical ST. Kan det være et lurt valg? Bør jeg forresten levere dem for montering i en sportsbutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil nok i utgangspunktet svare ja på spørsmålet ditt.

Har ingen erfaring med Naxo selv, men til å begynne med så veier jo dynafit en brøkdel av Naxoen.

Naxo har jo en slags funsjon med to (eller fler) bøyepunkter som skal gjøre gåopplevelsen bedre (håper jeg klarte å forklare meg så du skjønte hva jeg sikter til..?)

Jeg trodde dette skulle virke spesielt godt på flatmark, men det er mulig det bare ikke virker noe særlig.

Jeg gikk fra telemark til dynafit, og må nok si at på flatmark er telemarkski i en helt annen klasse, og jeg tror nok ikke noen randobindinger kan måle seg.

Hvis du har gjort det samme kan det være at du ikke synes dynafit heller er spesielt godt å gå med på flatmark.

Jeg tror det eneste som kanskje kan hjelpe på dette er å kjøpe støvler som kan bøyes i tå-leddet (scarpa f1 og f3, kanskje noen fler), men disse er vel kanskje ikke så gode å kjøre nedover med.

En ting som er veldig deilig med dynafit er at den ikke bare veier mye mindre enn alle de andre bindingene, men du slipper å løfte med deg noe av vekten.

På Naxo og Fritschi etc løfter du med deg hele bindingen hver gang du løfter hælen, noe som faktisk blir en hel del kg i løpet av en tur.

Det er også god hælløfter på dynafit, men det er det vel kanskje på konkurrentene også

G3 har også kommet med en tilsvarende binding som det kan være verd å kikke på.

Har ikke prøvd den selv, men den er antagelig bra den også, så du kan jo vurdere den hvis du skulle få en bedre pris på den enn på dynafiten.

Når det gjelder montering avhenger dette litt av hvor fingerferdig du er.

Du må være svært presis, og dette er ikke så lett hvis du ikke har en sånn jig som man bruker i sportsbutikker.

På den annen side, montering i den jevne sportsbutikk er ingen garanti for et godt resultat, men det er i alle fall noen å klage på hvis det blir feil.

Hvis du skulle være en fingerferdig og tålmodig fyr, så finnes det gode oppskrifter på nett på hvordan man kan gjøre det.

På wildsnow.com mener jeg å huske at det ligger en del info om montering hvis du leter litt. Det står uansett veldig mye om dynafit hvis du skulle være interessert.

Det ble et langt og kanskje litt uoversiktlig innlegg, men jeg håper det hjalp deg litt på veien 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire par med Dynafit, blant annet på et par Birdos, og de er svære, det virker bra.

Jeg har ikke hatt feil eller havari på noen enda.

Jeg monterte det ene paret selv.

Monteringen må gjøres pinlig nøyaktig ellers virker ikke bindingen som den skal.

Hvis du er en habil håndtverker og føler for det, så går det nok bra.

Et greit alternativ er å få de montert av noen som kan det, og har utstyr.

Noen skibutikker har det.

Om de er bedre enn Naxos kan jeg ikke uttale meg om, fordi jeg ikke har den bindingen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøygen: takk for et superinformativt svar! Hjalp veldig! :?:

Jeg trodde også gåopplevelsen skulle være bedre med Naxo da jeg så løsningen deres for svingen ved tåa. Men det er ganske knotete. Sikkert litt fordi noe av bindingen må løftes også, som du nevner.

Har ikke gått telemark før, så det er ikke sikkert jeg får den "skuffelsen" med å gå til Dynafit.. Mulig jeg kjøper inn noen fjellski med tider og stunder for å ha et bortoverpar og et oppoverpar. :)

Nye støvler kunne vært aktuelt, men jeg tror jeg venter litt og ser an teknologien der. Kommer det støvler med veldig god fleks i tåen, men som kan stives opp betraktelig til nedkjøringen er jeg på den med en gang.

Okv: takk for svar! Jeg tror nok det er best jeg lar profesjonelle ta jobben i så tilfelle. Gamletorvet her på Gjøvik bør ha kompetansen. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.