Gå til innhold
  • Bli medlem

Lekk fuelflaske fra Optimus


bjartnes

Anbefalte innlegg

En liten advarsel... Har ikke fått kontaktet XXL, siden alt var stengt da jeg kom ned fra vidda. Men det ser ut til at det er avvik i produksjonen fra tidligere fuelflasker fra Optimus, jeg sjekket og man kan se at flaskene ikke er identiske. Jeg fikk problemer med lekkasje da jeg koblet til den nye primusflasken, det ble en åpning mellom pakningen fra pumpen og flasken som førte til en ganske heftig bensinlekkasje.

http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/kokeapparater-/optimus-fuel-bottle-groenn-0-6l-1037862?searchWord=optimus

Skal kontakte XXL/Optimus og få klarhet i det, men vil bare gi en liten advarsel her. For min del gikk det nesten galt. Jeg hadde begynt forvarming og bare pumpet opp litt ekstra trykk da det begynte å sprute ut fra flasken. Forsøkte å stramme til flasken siden jeg antok at det skyldtes at jeg hadde strammet for lite eller at gjengene satt i skeivt. Rant ut ganske mye bensin før jeg klarte å få koblet fri og kastet ut flasken under en glippe i teltduken, det som hadde sprutet ut antente og det brant ganske heftig i hele forteltet. Forsøkte å hive på snø, men det brant godt under snøen også... Hadde heldigvis spadd ut ganske god plass, duken tok ikke fyr, kun en uheldig plastpose som smeltet, men dette var ganske nære på. Anslår (veldig usikker...) lekkasjen til ca 1 dl bensin, men det kunne vært mye mer om jeg ikke fikk koblet fra flasken. Jeg for min del er tilbake på parafin for godt etter dette... Man skal seff. sjekke nytt utstyr, men at en identisk og orginal drivstoffflaske skulle kunne gjøre noe slikt hadde jeg ikke tenkt på.

Vet som sagt ikke eksakt hva dette skyldtes, men siden den andre flasken fungerte utmerket resten av turen og jeg kunne se at det er forskjell på flaskene så antar jeg at det er feil på flasken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...

Hva ble konklusjonen?

Nesten alle flaskeprodusentene har bare presset fast ringen med gjengene i toppen av flaska.

Dette sitter ikke alltid like tett og fast.

Coleman har gjengene rett i godset, men de ulike gjenger, og passer ikke til Optimus osv.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på lavvotur, å hadde med en omnifuel med bensin.

Da en kompis skulle fyre opp den, eksploderte den, tror det var plastikk gjengene på pumpa som gav seg, men er ikke sikker.... Før var det stålgjenger på pumpehuset, kanskje var det bedre....

Nådde ikke gjøre mye før lavvoen var brent ned, slapp unna med første og andre grads forbrenninger, hadde flaks med at både eg og kompisen sto når det smallt, å at lavvoen sto med døra åpen. Så vi fikk kastet oss ut ganske fort.

Skumle saker med bensin inndørs :roll: !

Parafin er nok tryggere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.