Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt fotokamera


naturens konge

Anbefalte innlegg

Hei!

Har vurdert å gå til innkjøp av nytt speilrefleks kamera.

Er det noen her på forumet som har gode kameraer å anbefale?

Har sett litt på Canon EOS 550d og ESO 7D(brukt).

Noen innspill på disse kameraene? Eller andre som er bra/bedre. I samme prisklasse?

Takker for innspill.

Mvh

Mads 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har sett litt på Canon EOS 550d og ESO 7D(brukt).

Noen innspill på disse kameraene? Eller andre som er bra/bedre. I samme prisklasse?

Disse ligger vel knappest i samme prisklasse. Om du har muligheten til å kjøpe et EOS 7D til samme pris som et EOS 550D synes jeg ikke det er så mye tvil om hva du bør velge (med mindre forrige eier har brukt kameraet som fotball eller til å rive hus med). Siden du spør etter kamera på fjellforum antar jeg du har tenkt å ha det med ut på tur. Da er det også kjekt med værtettingen på EOS 7D.

Vel, det var nå mitt tips ihvertfall. 8)

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips: Kritikerne sier at de billige speilreflekskameraene har prima innmat og gir gode bilder men at karosseriet er laget for å være lett, og at batteriluker og slikt kan være pinglete konstruert. Sjekk sånne ting også når du skal kjøpe, surt om kamera blir ubrukelig fordi batteridekslet knekkes av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Takker for svar, så langt.

Ja, det er riktig at det er tiltenkt å ta med på tur. Så har tenkt på dette med tetting ja, og dermed forsvinner noen av de billige versjonene ut for meg. Har også et rimelig ok kompaktkamera, men vil litt opp i klasse.

Ja, jeg vet at 7d er dyrere kamera, men har kommet over noen som selger disse til en noelunde ok pris på bruktmarkedet, men her må man selvsagt vurdere hvor "hardt" brukt kameraene er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel 2 litt forskjellig kamera både i pris og kapasitet.

En del specs er ganske like dog men 7d tar vesentlig flere bilder i serie samt at det har en større batterikapasitet.

7D er vel sånn sett mellom 50D og 5D.

Har du råde til 7D vil det jo være et badre valg både teknisk og praktisk(bl.a værtettting etc).

Men det kommer og litt an på totalbudsjettet du har.

TEnker da på kjøp av linser, hvis du ikke har mange fra før.

Innenfor et gitt budsjett har jeg av flere hørt at det er bedre å legge mye i optikk og heller ta en modell lavere av kamerahus.

Den 3-sifrede serien til Canon får man vist mye ut av hvis man dropper kit-linsen og kjøper dyrere linser. F.eks 17-50 IS USM F2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Objektivet er nok det viktigste av kameradelene du kjøper. Selv om det for turfanter kan være greit med den noe bedre værtetningen det er på 70d f.eks.

Selv har jeg nå ett eldre 30d som jeg er ganske fornøyd med. Og er nok fotografen bak som gjør at bildene ikke blir bedre enn di er. Kjøpte dette kameraet billig og har heller invistert i noen L objektiver til kamerahuset i tillegg. Det er dette som blir dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EOS 550D skal jo være et veldig bra hus, men dropp det rimelige kit-objektivet og gå for et skikkelig standardobjektiv i stedet, f.eks. Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM. Yter kamerahuset mer rettferighet og gir deg muligheter for de virkelig gode bildene!

Og som friluftsmann skaffer du deg en vanntett kamerabag (styr unna jungelen av "vannavstøtende" bager). Ortlieb sine har ikke allverdens med lommer og finesser, men de er dønn vanntette og beskytter også svært godt mot støt. Har berget utstyret mitt på tur mang en gang, inklusive under kantring med kano. Gode tilbud på http://www.fresk.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe 17-85 objektivet synes jeg er et dårlig råd. Det får generelt dårlig kritikk.

Kit objektivet 18-55 MED IS er faktisk ganske bra.

Skal du ha noe bedre så kjøp Canon 17-55 eller kanskje 15-85.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig i at 17-85 IS USM får generelt dårlige testresultater - 17-85 er et veldig godt allround-objektiv i sin prisklasse!

Men, har du først investert i f.eks. Canon EOS 7D og skal bruke den litt "røft" kan det være lurt å tenke mot L-linser. Disse har en helt annen værtetting i tillegg til mye bedre optisk kvalitet!

Bruker selv 17-85IS USM som ei "hverdagslinse" i tillegg til bl.a. 17-40L og 70-200L.

Sjekk test her f.eks: http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_17-85_4-5p6_is_usm_c16/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å være uenig ;-), men 17-85 får mye pepper.

Jeg har selv kun eid 18-55 IS og 17-55, men har sett mange bilder tatt med 17-85, og jeg ville i hvert fall ikke valgt det på 7D.

Det koker ned til hva skal du ta bilder av, under hvilke lysforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting (borttsett fra at 7D er mye mer solid bygget og er bedre rent teknisk), er størrelsen. Og da mener jeg positivt ift at 7D er større. Jeg har prøvd begge og jeg må si at for "nordiske" hender så faller 7D mye mer i smak. 550D er og blir for lite og knotete. Dårlig feeling. En annen ting er søkeren. på 7D er den stor og fin, men det på 550D blir som å snu en kikkert når du titter inn i søkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke trenger film bør du vurdere 50D. Fotovideo.no kjører en rå pris på dette nå, under 5.000.

http://produkt.akam.no/product.php?productId=100215&cat_id=54

Huset er i grove trekk som 7D, mangler filmfunksjon og er litt tregere (men raskere enn 550D). Bildekvaliteten skal du ikke være bekymret for... Den lave prisen tipper jeg er fordi 60D om ikke lenge er å finne i butikkhyllene. På 7D betaler du også ekstra for rask skuddtakt. Om du ikke trenger dette så...

Tror ingen har nevnt det som jeg ser på som en viktig forskjell mellom 7D/550D, tommelhjulet som gjør kameraet mye mer praktisk å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.