Gå til innhold
  • Bli medlem

erfaringer med Ringstind Light?


torhorn

Anbefalte innlegg

Har lest litt rundt på forumet, og ser folk er gjevnt over fornøyd med Helsport Ringstind 2. Noen som har erfaringer med Ringstind Light som kom på markedet ifjor? Hvordan er plassen for 1-2 personer? Er det plass til å koke mat/fyre primus innendørs i dette teltet?

Mvh Tor-Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teltet som kom på markedet i fjor er vel like stort som det "gamle"? Såvidt jeg vet er det materialvalget som er endret slik at det nye teltet er noe lettere enn det gamle.

Jeg har den gamle modellen av Ringstind2 og er glad for at jeg disponerer det alene! Hadde blitt vel folksomt med 2 inni det, selv om det er et 2msnnstelt, men finfin plass for bare meg og sekken min :) Forteltet er relativt lite, så om man skal ha 2 sekker i det, blir det veeeeldig trangt. Ser ikke noe problem med å lage mat inni teltet om du er alene. Greit "takhøyde" i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ringstind Light 2 og syns teltet er sånn akkurat til en person på min størrelse (192cm). Kan ikke forestille meg to personer i dette teltet i det hele tatt. De må i så fall være veldig glad i hverandre og flere nummer mindre enn meg! Er dere to som skal på tur vil jeg anbefale dere å kjøpe et litt større telt og heller fordele børen mellom dere.

Jeg har ikke kokt mat eller brukt primus inne i teltet så det kan jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Skulle valget falle på dette teltet, vil det nok brukes mest som solotelt. Men greit å vite at det ikke blir klaustrofobisk trangt om man skulle bli nødt til å ligge værfast en dag.

Noen som har noen tanker om hvor vindstabilt dette teltet er? Tenker da på 3-sesongs bruk. Vinter er nok ikke aktuelt med dette teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Ringstind 2 en periode. Det nevnes her at det passer for 1 person osv. og dette er også mitt inntrykk.

Om du planlegger å reise steder hvor du anser det sannsynlig å bli liggende "værfast" så vet jeg neimen ikke om jeg tør å anbefale deg å gå for denne modellen. Det tåler ikke så mye vind, og utifra at det kun har en stang i 9mm ville jeg ikke tro det tåler alverdens snø osv.

Teltet er bra til sitt bruk, men et helårs (fjell)telt er det ikke.

Mvh

Dufas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Blir vel neppe å bruke teltet i de mest værharde områdene, men greit å vite at man ikke får totalt klaus av å ligge der noen timer over en regnskur liksom :D Da gjelder det bare å vente på at det rette tilbudet skal dukke opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Kan virke som om det blir Ringstind som blir satt øverst på ønskelista til våren :) Noen som har erfaringer med dette versus Gimle 2+ light? Dette ser også ut som et spennende telt, med bra takhøyde og innvendig plass.

Noen som har testet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med dette versus Gimle 2+ light? Dette ser også ut som et spennende telt, med bra takhøyde og innvendig plass
.

Mange velger jo RT2 pg.a vekt, og de fleste brukere av RT2, ihvertfall her inne på FF respekterer bruksområdet til nettopp dette teltet. Gimle 2L har 3 stenger med 2 krysspunkter, samt en rekke barduneringspunkter, og det sier seg selv at dette teltet tåler mer "vær" enn RT2, på tross av høyden på 1.55m. Men her snakker vi om en vekt på +-3.4kg.

Jeg veldig fornøyd med Gimle 2L, og for meg så er bruksområdet vår og høst, da med innerteltet, sommeren dropper jeg innerteltet hvis jeg skal vandre langt, på kajakkturene spiller ikke vekt så stor rolle.

Ta en titt på dette teltet, kanskje et godt alternativ til RT2? (Finnes også i 2-manns)

http://www.tarptent.com/scarp1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk teltet tåler overraskende mye vind jeg, bare det er skikkelig satt opp 8)

Vurdere selv å gå til innkjøp av dette teltet. Og har planer om å gå en lengre tur til neste år. (3-4 mnd) Kan da oppleve mye forskjellig værforhold. Hvor mye er "Overaskende mye vind"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å anslå vindstyrke på tur, men jeg har ligget i det når det blåste godt. Sikkert over kuling tenker jeg, og teltet stod godt da. Jeg har den gamle Ringstind 2 som har to barduner mer i hodeenden enn Ringstind Light 2.

Men det er klart det finnes telt som tåler vind bedre enn Ringstind, men jeg er fornøyd med teltet til 3 sesongs bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fikk teltet sist uke, og tok det m på 4 dagers tur. Svært god plass til 1 m god plass i fortelt til koking og sekk m innhold. Lett å sette opp, og lav vekt. Ville ikke hatt problem m å få plass til en til med sekk. VELDIG god plass i innertelt sammenlignet med bla MSR sitt Hubba Hubba.

Vindstabilt er det ikke, fikk besøk av taket et par ganger pga frisk vind. Måtte opp og sikre pluggfestene med steiner for å være sikker på at teltet ikke skulle få take off. Ett stangledd fikk en kraftig bøy.

Vind og vær er noe som endrer seg raskt i høyfjellet. Å finne le mot alle vindretninger er vanskelig. Personlig liker jeg å ha en teltplass m utsikt. Sist helg burde jeg vel prioritert litt annerledes.

Har brukt flere ulike helsport telt før ( alle årstider), og er godt fornøyd med alle. Neste gang jeg bruker dette teltet, vil Helsport ha satt på to ekstra bardunfester på hodeenden av kortsiden, samt to ekstra pluggfester på langsiden av teltet.

For meg er dette et sommertelt, til rufsevær på høst og vinter i høyfjellet legger jeg til tre kg, og tar m fjellheimen xtrem 4. God plass til 3 m masse utstyr, og et kjempefortelt til matlaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på tur med teltet i helgen og ble enda mer fornøyd. Jeg hadde leir i høyfjellet og det blåste ganske kraftig, vil anslå vindstyrken til stiv kuling, med kast som var kraftigere. Jeg våknet på natta og var redd for at hele teltet skulle lette, men det stod ganske støtt. At det blafret og bråkte en del er en annen sak... Ekstra pluggfester langs langsiden vil nok minske blafringen noe.

Jeg føler meg også tryggere i mitt Fjellheimen Xtrem 3 Camp når det blåser kraftig, men da er også vekta over 2 kg mer i sekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hvordan er liggelengden i Ringstind Light 2 ?

Ser den er oppgitt til 240cm av Helsport, men jeg regner med at noe går bort pga skråtak i hver ende.

Jeg er 189 høy.

Jeg er 192 og har Ringstind 2 Light. Det går fint når jeg har fått strammet innerteltet skikkelig. Jeg har til og med litt plass bak hodet til utstyr og klær. Når det er sagt så har jeg ofte problemer med å stramme ytterduken slik at innerteltet blir stramt. Har fått satt på de to ekstra bardunfestene som var på de gamle teltene men det hjelper lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvordan strammer dere innerteltet i ringstind 2 light.

Kjøpte et slik for et par uker siden og synes dette var overaskende slapt i innerteltet første tur i marka. Nå er jeg vant til selbærende konstruksjoner med kryssende stenger så det kan godt hende at jeg er litt godt vant i akkurat denne sammenhengen.

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.