Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Svartisen eller Sirdal bukser


seven

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt bomullsbukser i alle år, men er lei av å være våt når det er rundt null grader og når det regner om sommeren. Etter at jeg kjøpte en Bergans Pasvik-jakke i fjor har jeg fått dilla på Dermizax og vurderer å skaffe meg en bukse av samme materiale.

I disse dager kjører flere Intersport- og G-sport-butikker 30%-50% rabatt på bl.a. Bergans. Er det noen her som har noen erfaringer med Bergans Svartisen eller Sirdal? Vil disse buksene bli for varme til å gå med om sommeren? De ser veldig tette ut, men jeg har lite erfaring med bukser laget av slikt stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har ikke noen av de modellene du lister opp, men har i årevis brukt en Bergans Anatomic (desverre utgått modellserie) nettopp med tanke på det bruket du skisserer.

Anatomic har vanntett glidelås på utsiden av begge ben hele veien opp til hofta, noe som gir mulighet for veldig god lufting samt gjør det meget enkelt å kunne ta den på uten å måtte ta av sko eller fjellstøvler.

Dette (samt et godt tilbud) var en av de viktigste årsakene til at jeg i sin tid kjøpte buksa. Veldig greit å dra utenpå shortsen eller turbuksa dersom det skulle komme en byge.

Til det bruket du skisserer anser jeg lufting som essensielt på membrambukser.

Dermizax'n har faktisk imponert meg hva gjelder slitestyrke, vanntetthet og stretch. Stoffet er behagelig å ha rett på huden. Buksa går nå på sin 6 sesong og begynner desverre å bli slitt og jeg må begynne å se meg om etter noe nytt.

Jeg har en rekke plagg i både XCR, ProShell, H2No (Patagonias membran) og DRI3 (Norrønas membran) og mener derfor jeg har et godt sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner heller ikke de to modellene, men har Bergans Breheimen-bukse, som er 3-lags Dermizax med nettingfor. Buksa har jeg fått gjennom jobben, og mens den er ganske bra til rolig gange, særlig med ull under, og til å stå ute i smått ruskevær, så velger jeg sjelden å bruke den privat. Bevegeligheten er god men den er litt for klam, og med for få luftemuligheter. Mulig modellene du ser på er bedre. Men mange av mine kolleger syns det er en helt super bukse, men jeg svetter en del og syns det blir litt tett.

Men det syns jeg egentlig er greia med alle såkalte "pustende" plagg, enten det er goretex eller dermizax, de er ikke veldig bra til noe som helst. Er det tørt vil jeg helst ha noe som puster langt bedre, eks. softshell eller impregnert bomull, regner det vil jeg helst ha solid regntøy. Men som en kompromissløsning når man bare kan ha med seg 1 bukse funker det jo greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.