Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda - Finse til Haukeliseter 27.-30. mars 2010


dogsoldier

Anbefalte innlegg

I morgen braker det løs. Vi starter 0845 i Stavanger, og tar Kystbussen opp til Bergen. Videre tar vi tog opp til Finse.

Satser på å oppdatere blogen min underveis: http://my.opera.com/borge-ostrem/blog/2010/03/26/hardangervidda-fra-finse-til-haukeliseter-ferdig-pakket

Her har jeg også lagt ut pakkliste.

Kommer nok også til å legge inn litt mer tekst her etter at vi kommer hjem igjen.

Er spent på forholdene, i og med at det har vært en snøfattig vinter over hele landet. Men det ser ut som om vi er relativt heldige med været denne uken. Litt snø, lite vind og noen få minusgrader.

Vi er tre mann som klemmer oss inn i et 3-manns telt. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var vi hjemme igjen.

Det er lagt ut bilder her: http://my.opera.com/borge-ostrem/albums/show.dml?id=2584441

Uheldigvis så røk batteriet på kameraet etter kun 2 dager, det er dermed ikke bilder fra hele turen 8)

Men godværet var på de første dagene uansett, så helt krise var det ikke. Selv om vi mistet noen fine øyeblikk som burde vært fanget med kamera, spesielt ned dalføret mot Røldal.

Jeg har også skrevet litt mer om turen på blogen min:

http://my.opera.com/borge-ostrem/blog/2010/03/27/hardangervidda-basecamp-dag-1

Her er et utdrag:

Buss- og togturen via Bergen er eneldig unnagjort. Vi ankom Finse 18:15 som planlagt. Hurra for NSB

På Finsehytta ble det en siste sjekk av utstyret, fylling av vann i Camelbacker, smøring av ski også bar det rett.... i baren

Vi nøt solnedgangen på terrassen med hver sitt glass øl (ok, det ble Cpt. Morgan og Cola på meg..).

Ca klokken 20:00 la vi ut mot Kjendebu. Været var fantastisk, fullmåne, kaldt og vindstille!! Det ble kun noen få kilometer sørover før vi slo leir i 22:00 tiden.

En utrolig bra start på turen!

Vi var ikke fremme før torsdag 1. april, så turen ble 1 dag lenger enn antatt. Mest pga mye løssnø som gjorde turen noe tyngre enn først antatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ettertanke

Neste tur blir det nok innkjøp av GPS, og 1:50 000 kart. Det er langt i fra optimalt å gå på 1:100 000 kart. Spesielt de første dagene overvurderte vi tilbakelagt distanse på dette kartet. GPS-en kunne vært greit for å sjekke hvor i løypa vi var i periodene med “white-out”, eller i en eventuell nødssituasjon.

Vi skulle nok også hatt med oss flere typer skismurning. Hadde det ikke vært for all nysnøen hadde nok de to boksene vi tok med både vært oppbrukt og til tider vært av feil type. Vi burde også hatt med oss klister og glider, noe som også var meningen, men som av en eller annen grunn ikke kom med i sekken. Tatt i betrakting at dette er min første tur på smøreski, gikk det tross alt ganske greit

De siste tingene jeg kan sette fingeren på er at gass ble litt slitsomt i kulden. Vi fikk ikke skikkelig guff på flammen de første dagene, før vi ble flinkere til å varme opp gassbeholderene enten på kropp eller i soveposen. Multifuel med flytende brensel blir nok med på neste vinter tur.

Siste punktet er å ikke stole på temperaturen som er oppgitt på soveposen. Jeg valgte den mellomste soveposen jeg har, som sier at den skal fungere komfortabelt ned til –4 grader, og kan brukes helt ned til –14. Vel, det er herved vedtatt at dette er en løyn, da jeg frøs hver natt i denne soveposen. Til og med når jeg lå med fleecejakke på, og fjellduken over posen våknet jeg i 4 tiden på natten kald som F.

Alt i alt var det en fantastisk tur som bydde på det meste av vær fjellet har å tilby. Vi la ut på denne turen uten å ha gått på ski de siste 10-12 årene, så det trenger ikke være en forutsetning å være god på ski for å gå over vidda. Erfaring fra teltliv og det å være ute i kaldt vær er nok en stor fordel allikevel.

Skjemaet vi hadde lagt opp viste seg å bli litt for tøft med de forholdene vi fikk. Skulle vi gjort det igjen ville vi nok lagt opp til å bruke en ekstra dag, og dermed fått litt mer tid til andre ting enn bare å gå, sove og spise..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.