Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av bensin


johnpd

Anbefalte innlegg

Hei

Reiser til Hardangervidden på lørdag, satser på å komme til Haukeli på en liten uke.

Jeg har to fuelflasker som tilsammen rommer ca1,5liter

men, jeg trenger mer fuel. kan jeg ta med en halv liter på en vanlig brusflaske? tåler bensinen og flasken dette? jeg vil ikke risikere å få problemer med primusen mitt på vidden?

Takk

:twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
En gammel spylevæskekanne må vel være genialt for å få med seg store kvanta på tur. Fem liter blir vel kanskje litt mye...

Ville ikke stolt på de kannene. Jeg er i hvert fall ikke imponert over evnen til å holde tett når en slik dunk utsettes for røff behandling. Det gjør ikke så mye at det siver ut litt spylevæske, men det er litt verre med bensin.

Brusflasker er noe av de tøffeste beholderne som finnes. De kan stort sett bare avlives ved skyting eller ved at innholdet etser i stykker pakningen i korken, selve korken eller flasken. Tviler på at bensin gjør det, men man kan aldri vite uten å ha prøvd.

Derimot er det en del prinsippielle innvendinger mot å putte giftig brennstoff på drikkeflasker. Jeg har selv fylt parafin på 0.5 liters brusflasker og markert dette som brennstoff ved å slå en taustump om halsen. Ikke spesielt idiotsikkert akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg har flaks, men jeg pleier alltid å bruke brusflasker, og de har ikke skuffet til nå. Reiser på en tre ukers tur i morra, har med med 7 liter bensin, og da har jeg 5 av de på kanna de ble kjøpt på, grønn miljøbensin fra statoil. mens 1 l er på primus fuel bottle og 1 liter er på en vanlig saftflaske.

Kjøpte coleman rensetbensin til 79 kr for en l på sportsbutikk forrige tur, den sota mye mer enn hva 4t miljøbensinen jeg kjøper på statoil til 199 for 5 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøper du 1l med rensetbensin kan du jo bruke de flaskene, fordi de er jo lag for å holde på bensinen.

Ja, de vil hvertfall ikke svekkes av bensinen som sådan, men jeg ville vært mer skeptisk til disse flaskenes evne til å motstå støt, slag og andre ytre belastninger som de gjerne blir utsatt for i pulken eller sekken. Jeg bruker Trangia brenselsflasker i hardplast som rommer ca. 1 liter og har en kjekk helletut i tillegg til å være helt tette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikkeflasker i aluminium og fuelflasker er like, bortsett fra lakkering invendig på drikkeflaskene. (lakken tåler bensin) De billige drikkeflaskene har andre gjenger på korken, og muligens annen plast i korken.

Har ikke hatt problem med det.

Det viktige er god merking. Helsegevinsten ved å drikke fuel er vistnok udiskuterbart negativ :-D

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg har flaks, men jeg pleier alltid å bruke brusflasker, og de har ikke skuffet til nå. Reiser på en tre ukers tur i morra, har med med 7 liter bensin, og da har jeg 5 av de på kanna de ble kjøpt på, grønn miljøbensin fra statoil. mens 1 l er på primus fuel bottle og 1 liter er på en vanlig saftflaske.

Jeg har dårlig erfaring med å benytte de 5 liters kannene for grønn miljøbensin fra Statoil. Korken er ikke tett, og lett å få søl av bensin på alt en har med seg. Det finnes bedre kanner å få kjøpt til en overkommelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å destruer brusflaskene etter slik bruk, ikkje særlig moro å få dei inn i næringsmiddelindustrien igjen.

Plast tar til seg og lagrar drivstoffet, desse må då sjølvsagt ikkje drikkast av igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin på brusflasker har funket helt fint for meg når de ikke har ligget mer enn et par uker. Jeg hadde imidlertid et "depot" bestående av en del mat og et par brusflasker med bensin som ble liggende et halvt år. Maten smakte bensin og deler av innholdet i flaskene hadde tydeligvis fordampet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har dårlig erfaring med å benytte de 5 liters kannene for grønn miljøbensin fra Statoil. Korken er ikke tett, og lett å få søl av bensin på alt en har med seg. Det finnes bedre kanner å få kjøpt til en overkommelig pris.

Nå har jeg akkurat kommet hjem fra en tre ukers tur i Annarjokha. Hadde med 7 l bensin. 1 l på saftflaske, 1 l på primus flaske, og 5 liter på grønn statoil 4T miljøbensinkanne. Kan hende o ringen på primusflaska begynner å bli litt morken, men den var den eneste som lakk. De to andre fungerte kjempebra. Hadde de liggede i pulken hele turen. og fylte opp saftflaska med en liter hver 3 dag.

Flott tur btw! Møtte mye spennende samer :) bl.a. en som hadde hatt Vegard Ullvang værfast i hytta si :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine lengste turer, har jeg tatt med meg orginalkanna som miljøbensinen selges i. Kraftig bensinprimus bruker så mye drivstoff at 4 liter på tur brukes fort.

Grønn kanne fra Felleskjøpet tåler meget hard frost uten å sprekke og korken holder tett. Bensin utvider seg i solsteiken, men kanna tåler å bule litt ut. Ikke sikker, men jeg tror Felleskjøpet bruker polypropylen i kannene sine. Det kan være forklaringen på at kannene er solide.

Har aldri prøvd brusflasker. Er ikke spesielt bekymret for å forsøke det. Helletuten er vi jo vant med å bruke.

Gammel brus mister CO2. Det skulle bety at flasken ikke er gasstett. Dermed burde trangia fuelbottle og ulike aluflasker, alle med O - ringer være bedre, men ikke et must for våre vanlige vinterturer.

Jeg er speiderleder - tror ikke jeg ville advart mot brusflasker hvis ungene hadde spurt om råd. Jeg hadde heller satt inn støtet mht sikkerhetshensyn når bensinen var ute av flaska for å bli brukt til forvarming inne i et telt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.