Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka oktober/november


freddan

Anbefalte innlegg

Hei! Er ny på forumet her, så visste ikke helt hvor jeg skulle putte tråden. Den faller kanskje under en rekke kategorier også så.

Planen er å ta en 2-3 ukers tur i Femundsmarka i oktober/november. Er ute i god tid her, men da har jeg noe å se fram til resten av året! Idéen er så langt å komme seg fremover med ski og pulk. Så her møter vi det første problemet - det er kanskje ikke veldig mye snø i området. Så om vi skal over et steinete parti eller lignende, så blir det kanskje vanskelig med ski på. I tillegg kan vel isen være nokså usikker slik jeg forstår det, så å følge vann kan bli vanskelig. Noen som har erfaringer rundt dette? Tips på turruter tas gjerne imot med tips også. Det å ha gått opp til Rogen hadde vært tøft, men det kommer jo såklart an på forholdene.

En ting vi sliter med å planlegge er aspektet med å lade opp utstyr osv - er solcellepanel den eneste løsningen? Synes det virker både dyrt og tungvindt. Antar det finnes flere modeller, men har ikke noen god oversikt over dette. Det er jo mildt sagt dystre utsikter med tanke på sol, og i det hele tatt lys, i den perioden vi har tenkt oss på tur så.

Flott om noen har noen erfaringer rundt dette! Tar gjerne imot tips vedrørende nødvendig utstyr på en slik tur også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var der 2 ganger ifjor høst, i midten av oktober var det knapt nok rim på bakken. I Nov/Desember var det litt snø, men det var ikke noe særlig til skiføre, f.eks på enkelte åpne myrdrag og i tettvokste områder var det ikke snø i det hele tatt. Dette er vel forskjellig fra år til år, men min erfaring er at det er bedre å vente med en slik ekspedisjon til Februar-Mars, da er det større sjangse for godt skiføre og dagene er litt lengre.

Her er rapport fra desemberturen ifjor

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=18899&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oktober/ november er nok i tidligste laget for en skitur i Femundsmarka. Snøen kan komme tidlig, men det er ikke sannsynlig med vettugt skiføre før godt ut i november. Desember bruker å gå greit. Men i romjula 2006 var det bart/ delvis isete der, desember året etter var det flott skiføre. Hvordan det blir på senhøsten 2010 er det vel relativt få som vet noe om enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det var nettopp det jeg fryktet, så da må vi kanskje lete etter andre områder eller vurdere turen til en annen periode. En tur på 2-3 uker betyr fort at det er endel utstyr som skal være med også, så da blir turen vanskelig å gjennomføre til fots. Får heller ta en spontantur om det viser seg at det er nok snø i området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.