Gå til innhold
  • Bli medlem

Sur termos


I&E

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg bruker bakepulver til å fjerne belegg som fester seg i thermosen. Fyll opp 2/3 med varmt vann, deretter et par tre teskjeer bakepulver. Sett på lokk og rist litt lett, deretter etterfyller jeg med varmt vann og lar den stå natta over. Den blir iallefall skinnende blank og fri fra kaffelukt og kalkbelegg.

Et forsøk verdt i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd bakepulver eller kaffetrakterrens, så detskal prøves ut (sitronsyre skal fungere på samme måten som kafetrekterrens, fjerner kaffebelegg, men fjernet ikke te-belegg i min termos).

Jeg har Thermos-termos med trykke-kork. Har på følelsen at det er inni der jeg ikke får det rent. Husker at når termosen var ny leste jeg bruksanvisningen (!) og der stod det at man ikke skulle bruke sterke vaskemidler for da ble gummipakningene ødelagt.... Egentlig irriterer jeg meg over sånne "smarte" patenter som egentlig ikke er så smarte alikevel. Selv om korken kan deles i to kommer man ikke til så man får skrubbet det rent heller. Min neste termos skal vær med god gammeldags skrukork uten noen smarte løsninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle år vokst opp med at a mor renset kaffekanner og termos ved å benytte bakepulver som rolf beskriver lenger opp. Men et lite tips til den metoden er at du ikke må la termosen stå med lokket på over natta.

Da blir det trykk i termosen og noe vil briste på ett eller annet tidspunkt, har opplevd at termos har skutt korken i taket og spylt innholdet (vann og bakepulver) etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til å få ren igjen en termos som har blitt sur.

Jeg har prøvd mes zalo, oppvaskmaskin-pulver og sitronsyre, men synes lukta fortsatt er der.

Får du den ikke ren med oppvaskmaskin-pulver? Kast og kjøp ny...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Prøv klorin i en relativ sterk blanding, eventuell litt ren klorin som rister godt og la termosen stå litt på hode. La klorinen renne litt gjennom patentkorken, steng og la stå litt til. Skyll med masse kaldt vann ..... Pass på at du ikke søler, ugunstig både for øyne og klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg la korka i bløt i supersterkt vaskemiddel som vi hadde på jobben, ble korka faktisk helt ren. Alt belegget ble borte. Jippi. Så får vi bare se hvor lenge gummipakningen holder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TNT skal funke fint :lol:

Hehe, i alle fall ikke noe problem med termosen lengre 8)

Jeg bruker rensemiddel til termos/tv-kanner. En sånn liten pakke som man får kjøpt i matbutikken til slikt bruk. Slipper 1-2 tabletter oppi termosen, lar det stå noen minutter og vips - ren termos!

Når det gjelder lokket så ville jeg kanskje heller valgt å legge det i vann med edikk over natten. Imbilder meg at det ville vært litt snillere mot pakninger og overflater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.