Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sommerpose


IKH

Anbefalte innlegg

Fokus:

Lett vekt

God komfort

slitesterkt nok

vekt: 1kg helst under

Valget står i hovedsak mellom ME Xero 250 og ME dreamcatcher 300. Xero 250 virker jo bra, men er litt bekymret for dårlig slitestyrke og komfort. Bestiller fra utlandet så prisen er ikke så ille. Noen med innspill på disse eller andre tilsvarende poser? Er klar over at det er mange sovepose tråder men håper det går greit med en til :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har en Western Mountaineering Ultralite.

Denne er i samme klasse som de posene du spør etter.

Ekstremt lett, veier fra 710 til 765 gram alt etter lengde (finnes i tre lengder), og er veldig pakkvennlig.

Har ikke hatt problemer med dun som tyter ut e.l.

Meget god løsning på glidelås som sørger for at ikke låsen hekter seg fast i tekstil.

Fine løsninger for snøring av hette samt elastisk tråd i kravelukking.

Er alt i alt meget fornøyd med denne posen.

Link:

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=WMN01&var_1=WMN01-1&categorynu=J1&categorytxt=Sovepose%20-%20dun&produkt=Western%20Mountaineering%20Ultralite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst på en mer slitesterk pose en Ultraliten til Martin M er Western Mountaineering Apache MF et godt valg. Den lengste veier 965g. Posen til Martin pakker mye bedre enn min Apache (de er like varme). Jeg regner også med at Apachen vil vare noe lengre, selv om Martin ikke har hatt noen problemer med posen sin, som har fått noen år på baken. For mer info:

http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=products&page=Sleeping%20Bags&ContentId=71

Et greit sted å kjøpe fra er:

http://www.hermitshut.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Ajungilak Sphere posene?

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10103&prodid=21883

Vekt vs varme så virker jo disse fabelaktig bra...

Spørs hvordan slitestyrken på ProlightTX stoffet i den er da.

Jeg vurderer selv enten en sphere 3 season, altitude 3 season men

Montbell superstretch virker som spennende poser også.

Jeg tenker litt sånn at det nok er like greit å kjøpe en "3 sesongs" pose for sommerbruk.

Om man kjøper en renspikka sommerpose på 500gram, eller en 3sesong på 8-900gram, så er det så lite vekt spart iforhold til det utvidede bruket. Og det er jo ofte ganske kaldt på fjellet selv på sommeren i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Vær nå bare klar over jamez at Ajungilak har sin egen temperaturskala som er gunstigere (for dem) enn f.eks EN skalaen som de fleste andre bruker. Dit du linket sto det at comfort menn skulle være -6C, men EN rating for menn var bare 0C :) Sånn jevnt over kan du gå 5 til 6 grader dårligere for å få EN-tallene.

Ikke like bra som WM sin Ultralite som har EN -9C for menn. Man må sammenligne likt mot likt, ikke epler mot papaya.

Jeg så også at den har bare 3/4 lengde glidelås, mens WM har full lengde. Det betyr at WM kan bedre brukes bare som dyne dersom det er varmt. Den mangler også nakkekrage.

Hvordan ble kalkylen da når det gjelder varme vs vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok arrestere deg litt Otto.

Posen har EN-rating for menn på -6 og for kvinner 0.

Hvis man ser på mammut sine sider oppgir de også en US-rating på -9.

Jeg er veldig usikker på hva denne US-ratingen er, og undrer meg litt iver at den er lavere enn EN-ratingen.

Min personlige erfaring er at amerikanske soveposer har oppgitt mer konservative temeraturer enn norske, spesielt før EN-ratingen kom.

Det virker forøvrig som om ajungilak har gått bort i fra den ratingen de brukte før EN ble påkrevet, med mindre de nå har begynt å kalle dette for US-rating.

Hvor har du funnet EN-rating på -9 på WM Ultralite?

Jeg har aldri sett at WM har EN-rating på posene sine...

Den eneste oppgitte temperaturratingen jeg har sett er deres egen på 20F (ca -6-7C), som jeg opplever som relativt korrekt.

(jeg har ikke ultralite, men alpinlite, som er samme posen, bare litt bredere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer Bøygen. Ajungilak oppgir nå på nye poser stort sett kun EN 13537 og en US rating.

Sphere 3 season har -9 på US og -6 for menn etter EN 13537.

Altitude 3 season er oppgitt til -15 US og -9 etter EN. Slettes ikke ille iforhold til vekta den heller (1050/1150). Fen har jo mer solid (vanntett?) stoff i store delen av posen og er nok en solid pose som tåler mer juling.

Sphere har vel syltynnt stoff, og også litt bedre dunkvalitet. Jeg vet ikke hvor kritisk det er for holdbarhet da. Jeg bruker alltid posen inne i telt på et oppblåsbart underlag og er ganske så forsiktig med tingene mine.

Uansett, om man kjøper en 3 season for sommerbruk, så er den jo varm nok...

Sphere og Altitude fins jo også i spring utgave med EN rating på 0 og -1, med vekt på 550 og 750.

Ikke så greit å velge når det finnes så mange fine produkter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokus:

Lett vekt

God komfort

slitesterkt nok

vekt: 1kg helst under

Valget står i hovedsak mellom ME Xero 250 og ME dreamcatcher 300. Xero 250 virker jo bra, men er litt bekymret for dårlig slitestyrke og komfort. Bestiller fra utlandet så prisen er ikke så ille. Noen med innspill på disse eller andre tilsvarende poser? Er klar over at det er mange sovepose tråder men håper det går greit med en til :)

Hvorfor ikke en ajungilak altitude summer??

Du kan få kjøpe min! Brukt kun ved 1 (!) overnatting ute... som ny!

kr. 2200,- + frakt

temp: 7/2/-12

vekt 750g

lengde 195

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke en ajungilak altitude summer??

Du kan få kjøpe min! Brukt kun ved 1 (!) overnatting ute... som ny!

kr. 2200,- + frakt

temp: 7/2/-12

vekt 750g

lengde 195

-Joar

Det var da utrolig dyrt!! Oslo Sportslager hadde nettopp kampanje på denne til 2099kr.

Kunne aldri falt meg inn å betale mer enn 30-35% av fullpris for en brukt sovepose. Uansett så får man jo soveposer fra utlandet til ca halv pris.

Jeg betalte 2600 for min WM Alpinlite, som koster 5100kr i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill folkens :shock: Her var det mye bra poser, så det blir en skikkelig nøtt dette.. :twisted: Får tenke noen dager til før jeg slår til.

Hvis noen andre brenner inne med informasjon om noen gode poser i mellomtiden, så bare fyr løs.

Til ninja-roar, ajungilak posen er grei, men synes prisen er noe stiv, med tanke på at den er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Må nok arrestere deg litt Otto.

Posen har EN-rating for menn på -6 og for kvinner 0.

Hvor har du funnet EN-rating på -9 på WM Ultralite?

Jeg har aldri sett at WM har EN-rating på posene sine...

Den eneste oppgitte temperaturratingen jeg har sett er deres egen på 20F (ca -6-7C), som jeg opplever som relativt korrekt.

(jeg har ikke ultralite, men alpinlite, som er samme posen, bare litt bredere)

Ja du har rett, :-D jeg googlet sphere og 13537 og trodde det var bare en sphere-sekk, men det er jo tre!. Det som skiller er vekta og betegnelsen Winter, 3-season og Spring. (og selvfølgelig EN-ratingen)

EN-rating på WM posen fant jeg her http://www.getout.se/item.asp?sid=&item=5337 Jeg var heldig og kjøpte posen på tilbud for et år siden. 3000 svenske innkludert WM sin hodepute var ikke så dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant Otto! Enten har Getout "funnet på" EN-ratingen (ikke så sannsynlig), eller så har de fått den fra WM. VM selv oppgir ikke EN-rating på sine sider, noe som irriterer meg. EN-ratingen gjør det i allefall lettere å sammenlikne poser. Min erfaring med WM Apache (-10 ifg WM) og Martin M med Ultralite (-7 ifg WM) er at posene holder greit ned til oppgitte temperaturer (konfort menn). Ser ut til at WMs temperaturer i praksis likner mye på EN-ratingen.

http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=products&page=Sleeping%20Bags&ContentId=71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Fimax: Husker du da vi var på Globetrotter og jeg kjøpte posen, ekspeditøren der hevdet at posen hadde en EN rating på -9 etter hva jeg husker. Jeg spurte nemlig etter en pose som hadde en komf.temp på ca. -10 (i tillegg til de andre kriteriene jeg hadde satt opp).

For noen år siden mener jeg at WM oppga en rating på -8 på sine nettsider.

Hvorom alt er, jeg har sovet i kaldere forhold enn -10/12 og har hatt det helt fint i ullboxer, tynn ull t-skjorte, tynne ullsokker og balaclava i Ultralite'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestemt, hvertfall nesten :wink: Tenker å ta xero 250, men lurer på om det kanskje er lurere å ta 350 som har nakkekrage, og litt høyere temp-skala. Den blir vel uansett ikke for varm på de varmeste nettene. Noen som har noen innvendiger, burde jeg ta 250, eller 350? WM posene blir litt for dyre for meg, men de så knall ut de og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på om du skal bruke posen mest i lavlandet, eller i høyfjellet. Mine erfaringer med Xero-serien tilsier at jeg uten tvil ville ha valgt 250 med mindre du befinner deg mest i høyfjellet, der det kan være kaldere. Da ville jeg nok ha gått for 350. Imidlertid kan du jo dersom du går for 250, supplere med fleece eller lakenpose de dagene du vet at du skal på steder hvor det er kaldere. Har lyst på 250 selv.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grubler fælt selv...

Har koket det ned til enten en Montbell Super Spiral #3 (-1grader, 680gram) eller Montbell Superstretch #2 (-4grader, 880gram). Blir litt tilsvarende xero 250 og 350, der #3'ern ikke har nakkekrage.

Jeg bruker den mye i høyfjellet og derfor vurderer jeg om det kan være greit med litt ekstra varme. Men, på de kaldeste nettene er jo bare å kle på seg litt ullundertøy, evt ullgenser, som likevel er med i sekken!

Har en helsport fleecepose, men den veier jo jaggu 570gram, så da er det bedre å kjøpe 200gram tyngre pose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jamez du skal i alle fall kikke på den lineren jeg har, http://www.rei.com/product/705534 den er bare helt suuper. Gir god varme når du krabber inn i posen, og er elastisk og fin så den ikke føles i veien. dessuten er den lett. Gir visstnok også 5 grader varmere pose, og det kan jeg tro for den føles bare fantastisk varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg endte opp med å bestille meg en litt varmere pose foreløpig jeg...

Montbell UL spiral #1 med vekt på 960gram og 620gram fyll. Den har vannavstøtende ytterstoff og burde duge på vinterturer hvor det ikke blir under 10-12 minus. Regner med min helsport alta blir helt pensjonert fra nå av.

Så får jeg se om det til neste år heller blir en lettere pose i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.