Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda i påsken for første gang


haakonbs

Anbefalte innlegg

Min kone og jeg skal gå fra Finse til Rjukan i påsken. Avreise fra Oslo neste tirsdag. Planen er å følge kvistet rute nedover.

Slik jeg ser det så har vi grovt sett 2 alternativer:

Sekk med nødvendig vinter oppakning (sovepose, liggeunderlag, primus, telt?, vindsekk,spade osv..) slik at vi har mulighet til å klare oss på egenhånd en natt eller 2. En kommer ikke utenom en minste oppakning i vinterfjellet.

Overnatting blir da hytter og måltider må kjøpes på hyttene. Dette blir det dyreste alternativet samt at jeg ser for meg muligheten for at det blir trangt :lol: En slik tur blir kanskje mer kos og noe mer komfortabelt.

Det andre alternativet er å ta med seg alt man trenger for å leve i 5-6 dager i fjellet.Telt blir da primær overnatting og da tenker jeg at pulk er det enkleste. . Om jeg skulle få plass til alt i sekkene så tenker jeg at det ville bli tungt. Fordelen er at denne turen blir en del kroner billigere, men det blir nok litt mindre komfort :D

Noen som har gode argumenter for å velge det ene eller andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordelen med å bo på hytter er at du kan tørke klærne og skoene. Ved å bo i telt kan dette være en utfordring.

På betjente hytter går det an å ligge på sovesal og ofte kan man bestille bare en hovedrett. Da blir det litt billigere. Du kan også bestemme deg for å ta med frokost og lunsj selv, slik at du slipper å kjøpe det.

Du trenger sannsynligvis ikke både telt og vindsekk. Når jeg drar på hyttetur, bruker jeg kun vindsekk og regner med å kunne bruke den til nødbivak også.

Jeg har ennå ingen erfaring med kombinasjonen skiturer og telt og kan dermed ikke gi gode argumenter for det. På sommeren hadde jeg klart anbefalt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å bo på hytter er at du kan tørke klærne og skoene. Ved å bo i telt kan dette være en utfordring.

På betjente hytter går det an å ligge på sovesal og ofte kan man bestille bare en hovedrett. Da blir det litt billigere. Du kan også bestemme deg for å ta med frokost og lunsj selv, slik at du slipper å kjøpe det.

Du trenger sannsynligvis ikke både telt og vindsekk. Når jeg drar på hyttetur, bruker jeg kun vindsekk og regner med å kunne bruke den til nødbivak også.

Noen gode poeng her.

Hvor mye bensin må man beregne per døgn i telt? Tenker da til snøsmelting, mat, varme osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengden bensin er avhengig av flere faktorer. Er det meget kaldt ute bruker du selvfølgelig mye mer bensin til varming av telt. Kjører du real, noen kopper varm drikke, ditto oppvarming av vann, men ellers lite fyring i teltet holder det med 0,2dl per pers (mindre jo flere det blir). Fyrer du mye, er det kaldt osv så kan det gå med 0,6dl (og mer hvis du skal ha det virkelig varmt). Jeg liker å fyre ii teltet og tar med ca 0,35dl per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengden bensin er avhengig av flere faktorer. Er det meget kaldt ute bruker du selvfølgelig mye mer bensin til varming av telt. Kjører du real, noen kopper varm drikke, ditto oppvarming av vann, men ellers lite fyring i teltet holder det med 0,2dl per pers (mindre jo flere det blir). Fyrer du mye, er det kaldt osv så kan det gå med 0,6dl (og mer hvis du skal ha det virkelig varmt). Jeg liker å fyre ii teltet og tar med ca 0,35dl per dag.

Tror det snek seg inn en feil her, det ser ut til at målene dine er 1/10 av det det bør være. f.eks blir 0,2 dl litt i snaueste laget tror jeg, men 0,2 liter burde holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.