Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som kjenner Rossignol BC-støvler?


Haakon

Anbefalte innlegg

Er det noen som kjenner Rossignols BC-støvler?

Jeg har fått et godt tilbud på Rossignol BC X9-støvel som virker meget bra. Men man må jo bruke de på noen turer for å vite dette sikkert.

Jeg ser nå parallellt på en Crispi Stetind, men har egentlig mest lyst på Rossignol-støveen, pga prisen.

Men er det noen som har direkte erfaring med denne? Eller begge to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har tidligere brukt bcx7 (eller var det 6'ern?husker ikke helt.samma greia) og nå gått til innkjør av en crispi stetind-støvel. Var godt fornøyd med rossignol-støvelen, men den er jo i kunststoff og puster ganske dårlig på lengere turer. den er urtolig stabil og behagelig å bruke. men jeg må si at stetind-støvelen er en helt annen kategori. stabil lærstøvel som sitter fantastisk på foten (men det er jo så individuellt). Riktignok gore-tex iden, men den puster mye bedre enn rossignol-støvelen. Men det er jo passform som er alfa-omega så du får prøve og se hva som passer din fot. (jeg prøvde den nye typen rossignol-støvel i butikken også. syns den nye pløsa de har lagt under snøringa er utrolig ubehagelig og stiv. dessuten glipper den på kantene når man løfter foten så kan ikke skjønne det er en bra patent.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt X7 (mulig det er 6 eller 8 også) i ca 7 år nå. Kjempeførnøyd!! Har brukt dem anslagsvis 10-15 turdager pr år. Gjennomsnittlig turlengde ca 7 timer. Ofte med hard belastning fra snøen og brukeren. Typisk tur er topptur med innmarsj.

Først i år har den ene glidlåsen begynt å revne litt i en søm, men fortsatt fult brukbare. Her får man mye skistøvel for pengene.

Noe annet jeg liker godt er de høye plast-støttene opp langs ankelene. Dette gir bedre kontroll ved telemarkskjøring nedover. Før måtte man bruke skøytestøvler for å få den samme støtten og lave vekten. Jeg tok en titt på Crispi støvelen det var snakk om. Her mangler slik støtte. Stramming med lisser blir ikke det samme.

Når det gjelder "pusting", ville jeg ikke tenkt så mye på det. Blaut på beina blir en uansett, innenfra eller utenfra.

Jeg kommer til å kjøpe noe lignende neste gang jeg trenger skistøveler til fjellbruk.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har BC X8. De er smale i modellen, så de passer ikke alles føtter. Jeg måtte ha et nr større enn vanlig. For meg har de vært gode i vinter, men nå i helgen trakk de litt vann. De er nok bedre i tørr snø enn i våt påskesnø. Fuktigheten kommer inn fra oversiden, så hvis du har gode gamasjer som dekker forfoten godt bør de være bra.. Første dagen jeg hadde dem på gikk jeg nesten 3 mil uten anydning til gnagsår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Når det gjelder "pusting", ville jeg ikke tenkt så mye på det. Blaut på beina blir en uansett, innenfra eller utenfra.

Ikke enig! Med gode lærstøvler, riktige sokker og gamasjer kan du gå ukesturer uten å bli blaut, selv uten tørkemuligheter. Jeg har mange lange turer med Alfa Skarvet og Yetigamasjer uten problemer. Samme gjelder Alfa Nordmark (lær), mens med Alpina SCL støvlene (plastikk) blir jeg våt etter noen timer eller et døgn i marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Jeg tok en titt på Crispi støvelen det var snakk om. Her mangler slik støtte. Stramming med lisser blir ikke det samme.

Når det gjelder "pusting", ville jeg ikke tenkt så mye på det. Blaut på beina blir en uansett, innenfra eller utenfra...

Hei.

Dette med at "Blaut på beina blir en uansett, innenfra eller utenfra..." er jeg ikke enig i.

Har aldri blitt våt på bena utenfra med mine Stetindstøvler eller Varg Isogaisa (Støvel uten membran), og ved bruk av fuktsperre unngår man at fuktighet fra føtter går over i støvlene. Nå skal det sies at jeg er særs nøye med vedlikehold og tørking både før, under og etter tur.

Stetindstøvlene har riktignok ikke samme høyde og sidestivhet sidelengs som støvlene det spørres om av trådstarter men gir i alle fall meg nok støtte til varierte fjellskiopplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har meget gode erfaringer med Stetindstøvlene.

Veldig god slitestyrke, lærkvalitet, snøring og utmerket skarekant rundt hele støvelen. God utforming av pløsen. Har hatt de i 3 år (4 sesonger) og ingen tegn til at jeg ikke skal ha glede av de i årevis framover. Ingenting å bemerke utover normal slitasje.

En annen støvel i samme segment er Alfa Skarvet, dog skiller disse fra Stetind ved at Skarvet har noe mer sømmer (én søm mer på Skarvet, på innsiden) og at Skarvet ikke har skarekant rundt hele støvelen. Stetind er også stivere enn Alfa'en.

Kvalitetsmessig for øvrig er det svært lite som skiller disse støvlene.

Det viktigste kriteriet er dog at støvelen du velger passer dine føtter.

Prøv flere støvler og velg den som du mener passer din fot best. Dersom det er mulig, ikke la lommebok og/eller status men komfort styre ditt valg.

Kan være at Rossignolstøvlene er gode men jeg har aldri prøvd de.

Men jeg mener bestemt at man ikke kan sammenligne Rossignolen oppimot Stetind eller Skarvet, til det er de for ulike i materialvalg og utforming.

Jeg er også litt skeptisk ifht. sømmer/liming/forskjellig materialer i utformingen av støvelen. Litt for mye mikk-makk etter min smak.

Jeg har antatt at det vil være vanskligere å få/holde en slik støvel tett, noe flere av de tidligere svarene i tråden her indikerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gode erfaringer med Stetind, vi snakker om en genuint bra sko. Det er faktisk trist at jeg må selge mine, men de er for trange i hælkappen for meg. De gir ikke gnagsår, men er bare for trange. Nå har jeg gått over til Alfa Skarvet, og foreløpig virker de som greie sko. Men Stetind er en mer seriøs sko mtp. høyde og stivhet.

Jeg sleger mine nesten ikke brukte sko. Pruting er lov.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=21402670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.