Gå til innhold
  • Bli medlem

Bivoks og nubuk-lær?


Balthazar

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg kjøpte nylig et par Crispi Skarven, hvis overdel ifølge hjemmesiden er "i kvalitetslær 2,6 mm Nubuk".

I skapet mitt har jeg stående en boks med bivoks fra Kiwi. Det er snakk om denne varianten:

kiwi_camp_dry_beewax_thumb.jpg

Har fra før av brukt den på et par med vintersko (som jeg ikke aner hvilken lærtype er av) og er godt fornøyd med impregneringen.

Uansett, på baksiden av boksen står det "Effektivt på alt glattskinn. Skal ikke brukes på semsket og nubuk. Læret kan mørkne noe".

Okei. Skarven er av nubuk, så da bør jeg ikke bruke bivoks på skoene, tenkte jeg. Men så oppsøker jeg denne tråden, sjekker XXL-guiden, og under "7. Tips for nubuck støvler" står det

Voks vil forandre støvlenes utseende til glatt lær og det blir mykere og mørkere. Dette er en helt normal og ufarlig prosess for læret. Forandringen skyldes at porene fylles med voks. Det er også en fordel for sømmene at voks tilføres. Hvis du ikke synes det er avgjørende å beholde børstet overflate, vil vi anbefale bivoks til nubuck lær.

Stemmer dette? Kan jeg trygt bruke bivoksen min (uten andre bivirkninger enn impregnering og mørknet skinn)? Eller vil dette kunne skade læret på sikt?

Ett spørsmål til, mtp oppvarming av sko: Er ovnvarming på 50C i 5 min (både før og etter påsmøring) veldig nødvendig, eller holder det å sveve litt rundt skoen med hårføneren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har brukt akkurat det produktet på et par Garmont støvler i et par år, kan ikke si at det har ødelagt læret på noen måte. Snarere tvert imot.

Så jeg vil anbefale dette.

Når det gjelder oppvarming med hårføner ville jeg vært særs forsiktig, sett heller støvlene inn i ovnen på 40 grader.

Men jeg har ikke brukt oppvarming av støvlene før behandling ei heller etterpå. Har kun påført beeswax i normal romtemperatur.

Edit: Garmont støvlene jeg skriver om er med nubuck-lær. Og ja, det puster dårligere men blir potte tett mot vanngjennomtregning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Da tror jeg at jeg går for bivoksimpregnering allikevel. Bruker du klassisk skokrem i tillegg?

Ett spørsmål til, angående oppvarming i ovn: Er det nødvendig å ta ut sålen? Skulle ikke tro det, med tanke på at det bare er snakk om 40C i 2x4 min.

Igjen, takker for hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker samme voksen på fjellstøvler med Nubuk-lær som jeg bruker på andre støvler med "vanlig" lær. Så vidt jeg har forstått er eneste forskjellen på Nubuk og "vanlig" at skinnet er snudd på Nubuk-lær. Det vil si at de i forhold til andre støvler har "innsiden" av skinnet ut. Som igjen betyr at innsiden av læret på "vanlige" støvler altså er Nubuk.

Det stemmer at læret ikke blir like fint og "semsket" når de settes inn med voks, men for meg betyr det mer at de er tette enn at de ser nye ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

For å oppklare et par ting her i en gammel tråd :)

Nubuk-lær er ikke "snudd lær", da dette kalles reversert lær. Det er faktisk 3 navn på samme type lær:

1) Glatt lær, kalles også vanlig lær eller bare lær. Dette er glatt på oversiden og gir en glatt flate som er lett å holde ren, ser pen ut (syntes noen) og er så godt som helt tett dersom du behandler det riktig. Ulempen er dårlig pusteegenskaper og blir fort slitt (utseendemessig).

2) Reversert lær, det som er henvist til over her. Dette er ikke det samme som nubuk, men rett og slett akkurat det samme som over, bare den glatte siden er brukt inn og "baksiden" av læret er brukt ut. Dette gir det samme tette sjiktet og dårlige pusteegenskapene, som jo kan være bra til noen ting, men ikke akkurat til fjellsko. Reversert lær brukes ofte der det er ønskelig med så tett lær som mulig, men man ønsker et litt "røffere" utseende.

3) Nubuk-lær. Dette er også akkurat det samme læret som de to over her, men her er igjen den glatte siden brukt ut (som i 1), men overflaten er børstet opp slik at overflaten ikke lenger er glatt. Dette gjør to ting med læret, det puster bedre og det blir sterkere i form av at læret ikke ripes opp så lett og det "holder seg lenger" av den grunn. Dette er to egenskaper som man gjerne vil ha i en fjellstøvvel. Det at læret puster bedre gjør også at det ikke lenger holder mye fuktighet ute og derfor brukes det ofte i kombinasjon med Gore-Tex, eller andre Tex-materialer under. Det er likevel viktig å impregnere Nubuk-læret, siden det har beskyttende egenskaper på fjellstøvlene.

Så... når det gjelder impregnering: Det er ingenting i veien for å impregnere nubuk med bivoks. Det som er ulempene er at man ødelegger noe av essensen i nubuksen, nemlig den børstede overflaten og pusteegenskapen. nubuken blir ofte glattere (dette kan børstes litt opp igjen) og dermed også mer vanntett. Så dette er noe man nesten må bare finne ut av selv etter hva man ønsker.

Mitt tips er:

a) Fjellstøvler i kun/mye nubuk-lær som brukes en del: behandle disse med egnet Nikawax-impregnering og dropp bivoksen for å beholde pusteegenskapen. Kjøp nye når dette ikke lenger er nok.

8) Fjellstøvler i kun/mye nubuk-lær som brukes en sjelden gang: Drit i pusteegenskaper siden du mest sannsynlig bruker disse kun til dagsturer, bruk bivoks og ha støvlene til de faller sammen

c) Fjellstøvler med teknisk tøystoff og kun beskyttende detaljer og "ramme" av Nubuk: Bruk godt med bivoks på nubuken og børst forsiktig opp røffheten igjen. Impregner tøystoffet med god og egnet Nikawax og behold pusteegenskapen i dette stoffet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.